Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: maran syg...  (Læst 4590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

• Passiv bruger
maran syg...
« Dato: 21 November , 2010, 12:20 »
Vores Maran hane har det ikke godt for tiden. Han er holdt op at gale, og kommer ikke op på sidepinden mere, han spiser ikke noget, har tydeligt tabt sig , kommer hellere ikke ud af hønsehuset sammen med resten af flokken. Man kan tage ham op uden at han gør modstand, det meste af dagen sover han(hænger med halen og har lukkede øjnene) Hvis man tager ham ud kan han slat ikke finde ud af hvor "hjemme" er, går ind i væg, så sætter han sig på underlaget, der hvor der nu er og sover igen.  Til at starte med troede jeg at orp. hanen var efter ham , men dette er slet ikke tilfældet.
Hvad gør vi? Skal han ind i bryggers og sunde sig en periode?  hvordan får jeg mad ind i ham? og hvad med vand?
Har tjækket ham for utøj, der er ikke noget at bemærke, øjnene ser klare ud(som nogen har beskrevet det " der er liv i dem), bortset fra at han lukker dem meget.
Vedhæfter lige billeder  så i kan se hvordan han ser ud når man tager ham udenfor.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Sv: maran syg...
« Svar #1 Dato: 21 November , 2010, 12:46 »
Jeg har en maranhane med samme symptomer i pleje her.
Jeg har noget Baycox som jeg har givet i vandet, men da han ikke drikker får han det i sprøjte gennem næbet.
Jeg har en ide om, at han har noget tarmbetændelse, men da jeg ikke har nogen penge, gælder det for os bare om at prøve at holde ham i live til den 1.
"Basse" er her sat i fyrrummet med en varmelampe og så hver 3. time ca. (undtagen om natten) får han ca. 20 ml vand med Baycox iblandet.
Hans klatter er tynde og hvide, i går begyndende med sort iblandet. Idag har vi så kunne se lidt blod i klatterne.
Er i dag kommet i tanke om, at vores hold, som han var i, af kyllinger dengang de var små, havde en grim omgang af coccidiose. Vi har en anden hønekylling som stortrives og spiser, men som ikke tager på. Jeg har en mistanke om, at der måske er noget galt med tarmene fra da de var kyllinger.
Jeg kan ikke give dig andet råd, end at holde ham varm og så evt. kontakte en dyrlæge imorgen. Sørg for at han får væske på en eller anden måde, så han ikke dehydrerer.
Vil du ikke ofre penge på ham, tror jeg ikke der er anden udvej end aflivning  /d
« Senest Redigeret: 21 November , 2010, 12:48 Fra LisbethPilkjær »

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 November , 2010, 13:02 »
hmmmm, ved snart ikke hvad der skal ske, inden for en uge er han bare blevet dårlig! render ikke sammen med de andre, siger ikke et eneste lyd... han har ikke fejlet noget siden vi fik ham, hvad så med de andre, hvilke forholdsregler skal mat tage mht de andre i flokken?

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 21 November , 2010, 13:12 »
Selvom det ikke er en særlig charmerende disciplin, så er klatkigning indimellem meget oplysende. Problemet er bare at han jo nok ikke leverer mange klatter når han har det så skidt. Men i en frisk klat kunne du måske være heldig at møde nogle levende orm eller blod. Endvidere kunne du se om han har diarré...

Hvis du gerne vil beholde ham, så tror jeg ikke der er nogen vej udenom dr. dyr. Han ser ud til at have det rigtig rigtig skidt! Har du en varmelampe, så kunne du jo prøve at installere ham under den til imorgen, alterntivt tage ham ind. Det lykkedes engang mig at redde en hane, der var virkelig syg af noget influenza/forkølelse, fordi jeg tog ham ind og gav ham særbehandling. Jeg ville bare beholde ham! Men han blev aldrig rigtig god og endte med at blive aflivet et halvt år senere. For fremtiden har jeg lovet mig selv, at det enten bliver dyrlægen eller øksen når de har det så skidt.

Men det er ikke nemt... Føler med dig, det er så trist at se dem have det skidt :-\
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 November , 2010, 13:28 »
klatkigning.... der har jeg også været, men som du siger det er meget sjældent man kan lige se noget, for han spiser ingenting, hans klatter er ikke så faste som de andres der er ikke nogen orm eller blod i. sådanne lysebrune meget små pletter. øv, øv,  jeg har glædet mig så meget at se ham vokse, <W

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 November , 2010, 14:49 »
Er ked af at måtte skrive det, men vores "Basse" er lige død.

Christian gik ned i kælderen og der lå han og kunne slet ikke stå op og slimen løb ud af næbet på ham. Han gik ned i bunden af haven for at aflive ham, men han var faktisk død da han skulle til at gå igang.

Held og lykke med din hane Anne...

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
  • //Blessed are the cheesemakers
« Svar #6 Dato: 21 November , 2010, 15:07 »
Nu var jeg ikke lige ved telefonen, gik og satte loft og kabler op i hønsehuset.
Men det er jo trist, men desværre ikke noget man selv er herre over.  :'(
Han var ellers en rigtig flot hane.
Der er jo så ikke andet for, end jeg må på udkig efter en ny  :(

Jesper
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 November , 2010, 16:02 »
ked af det at høre  hvad der skete med "basse", jeg har puttet vores hane i "kyllinge bur" med varmelampe over , nyt strøgelse, lidt mad og vand... tiden må vise hvad der skal ske... *k

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 November , 2010, 17:06 »
Hvordan lyder det når han trækker vejret?
Hvis det lyder normalt og han ikke "raller" så tror jeg også at det enten er orm eller en eller anden defekt/betændelse i fordøjelses systemet.
Når de først "hænger" som han gør på billedet så plejer det at være en lang vej til helbredelse, desværre...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 21 November , 2010, 17:12 »
Anna@ jeg tror også, at din hane er meget syg. Du skal til dyrlæge med ham i morgen...det er enten ormekur eller penicillin mod betændelse i fordøjelsessystemet ( jeg tror mest på det sidste), hvis du ikke vil bruge dyrlægen, så synes jeg, at det er synd for ham, hvis han skal lide mere. Han kommer sig ikke af sig selv - heller ikke med varme alene.

Jeg håber det bedste og *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 November , 2010, 17:24 »
han nyder varmen helt sikker, han sidder under den og har åbne  øjnene, der er ikke noget at høre fra hans luftveje, men spise og drike - det nægter han, jeg har prøvet med en pipette... /d
hvis han overlever natten tager vi til dr. dyr...tak for jeres indlæg

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 21 November , 2010, 19:41 »
Jeg håber, at han overlever natten. Det værste er, at han ikke får noget væske :(

Sætter dyrlægen en behandling i gang, så er der meget stor chance for, at den vil virke lynhurtigt. Jeg taler af erfaring - har prøvet det to gange inden for få måneder, hvor hønsene begge gange næsten var mere døde end levende og begge gange livede hønsene så meget op på bare et døgn, at de begyndte at tage væske og føde til sig igen.

Jeg  *k *k *k for at staklen holder ud til i morgen - godt at han ligger i varme, så skal han da ikke bruge kræfter på det.
« Senest Redigeret: 21 November , 2010, 19:42 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 November , 2010, 19:47 »
har lige været ved ham, tog lidt franskbrød, dyppede i vandet og gav ham i næbet, han har lukkede øjne, åbner ikke næbet, varmer sig under varmelampen...
tog forsigtig fat i næbet og tavng stykket ind på kanten af det- hmmm ...
han spiste, så kom flere stykker ned på denne måde -træls måde at fodre sine dyr på, men lige nu den eneste... rent vand tager han ikke. :-\har i andre ideer/fif?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #13 Dato: 21 November , 2010, 19:53 »
Det eneste du kan prøve mere er at give ham vand med sprøjte...få ml. er bedre end intet. Har du en sprøjte i huset, så ville jeg prøve det bare en enkelt gang her i aften og så lade ham sove for natten. Skidt med maden nu, og du skal ikke give ham mere brød, får det suger væsken i ham.

Uhh..det er rædselsfuldt at have syge dyr :'( :'(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 22 November , 2010, 17:17 »
Hvordan har den lille det Anna?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst