Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Perlegrå gråstribet  (Læst 3276 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Perlegrå gråstribet
« Dato: 21 November , 2010, 11:05 »
Nå, min skønne datter har erklæret at hun vil have egne høns med på udstilling næste år  (det måtte jo komme) og da de små høns hun har slet slet ikke egner sig så er vi på jagt efter noget helt nyt.

Vi er nok meget tæt på at være enige om at det skal være dv. kochin enten det eller så er vi ovre i nogle af de helt små sebright eller sabelpot eller lign.

Nå men nu så jeg lige på kochin klubbens hjemmeside at der er en lille stamme perlegrå gråstribede dv. kochin til salg efter LU... og jeg forelskede mig jo kæmpe i denne farve på sidste LU og har også en enket lille sød høne gående i denne farve (den har bare glemt striberne)
Men hvordan er den at avle med? er det en svær farve skal man have en masse andre farver og bøvl ind over for at ramme perfekt. For udover at det gerne må være en køn farve så skal det altså også være en nem fare at score succes med (læs ikke kræve 45 stammer for at ramme 1.2 gode dyr)

hvad er forums erfaringer?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Perlegrå gråstribet
« Svar #1 Dato: 21 November , 2010, 12:01 »
Jeg vil tro den er mellemsvær at arbejde med. Farve mæssigt avler den jo rent men typemæssigt kunne jeg forestille mig at du engang imellem må krydse en god sort kochin ind.

Men hvis i kan klare jer med ikke at få 97 dyr synes jeg da det ville være et godt sted at starte :)

Kochin er de dejliste høns til børn, basta ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 21 November , 2010, 12:12 »
Wanda, hvorfor spørger du ikke Mads, som du fik den første perlegrå gråstribede fra?
Så vidt jeg ved er det ham, der har lavet farven, og han er i hvert fald en dygtig kochin mand  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 21 November , 2010, 17:51 »
Er han herinde Marianne? Det var jo lidt dig der klarede alt det formelle med lille 'Perle ;)
Og ja Kochin er skønne for børn men det er der jo mange der er ;) det er ikke nemt at vælge race og slet ikke farve ;)
Dv Brahma er jo også en mulighed for ikke at udelukke vores næsten favorit; nøgenhals i dværg ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 November , 2010, 17:57 »
Dværg Kochin er noget af det skønneste til børn. Jeg havde selv en lille hvid friseret dværg kochin da jeg ikke var ret meget ældre end hende. Den var så tam at man skulle tro det var løgn, den skulle altid nuses, op at bære osv. Den fandt sig sågar i at blive kørt rundt i en barnevogn af min lillesøster.. Hvor var den da skøn! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 21 November , 2010, 20:57 »
Mads er formand for kochinklubben:
http://www.kochinklub.dk/
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk