Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Træaske - Lud  (Læst 591 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Træaske - Lud
« Dato: 20 November , 2010, 23:25 »
Hejsa,

Jeg kan jo ikke lade være med at sidde og læse alle jeres super gode artikler!
Faldt over at man kunne bruge kalk til at rense sit hønsehus med for således at "dræbe alt uønsket liv". - Formentligt erstattet er Virkon S i andre artikler..

Det nager mig at jeg ikke rigtigt har noget at bruge min træaske til fra pillefyr/brændeovn og her tænker jeg så på om man ikke kan bruge det til rengøring?
Jeg ved det danner Kaliumlud når man blandet det med vand, en rigtigt basisk væske der virker fedt opløsende. (Selvsamme Kaliumlud brugte man tidligere til at lave sæbe)
Så f.eks. som toiletrens burde det vel fungere?

Selvsagt kan træasken bruges til at hæve PH værdien i jorden..

Nogle der har forslag/erfaringer med brug af træaske til et fornuftigt formål, i de mængder et pillefyr laver?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Træaske - Lud
« Svar #1 Dato: 21 November , 2010, 07:35 »
Jeg kan ikke svare dig på dit spørgsmål om asken, men når vi kalker, er det ikke så meget fordi kalken "dræber uønsket liv" sådan direkte. Kalken har en meget udtørrende virkning, og de tåler det "uønskede liv" ikke.
Og så vil jeg lige tilføje, at forebyggelse er 10 X nemmere end at slippe af med krapylet! Så det er godt du er obs. på det.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: Træaske - Lud
« Svar #2 Dato: 05 Juni , 2011, 12:20 »
Så har jeg da fundet lidt yderligere...

Så vidt jeg har kunne læse mig frem til, så tilsætter man ofte Kalk til græsplanen, samt regulering af PH til selv samme..

Der burde man snildt kunne bruge træaske. Altså som gødning til sin græsplæne.. F.eks. til at holde mos væk fra den..

Ingen anelse om dosering dog :)