Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns går ikke op i deres hus når det bliver mørkt, hvorfor?????  (Læst 13124 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Dahlbo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Er der noget der kan sige mig hvorfor mine høns ikke går op i deres hus når det bliver mørkt, det er hævet ca. 70 cm over jorden men med en hønse stige. HJÆÆÆÆÆÆÆÆLP eller er det ok frygter bare frosten.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Hej og velkommen på Forum  <I

Det kan være nødvendigt at sætte hønsene ind på pinden om aftenen et stykke tid - nogle dage, en uges tid, indtil de selv finder ud af at det er rarest at være inde om natten.

Mvh Marianne

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
har du prøvet at have lys inde i huset ?

mine høns er nemlig ikke særlig glade for at gå ind i deres hus
hvis det er blevet mørkt inden de kommer hjem , fra have vandringen
men efter jeg er begyndt at tænde lyset lige før skumring, søger de ind uden problemer.
mvh ulla
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Den stige er den lukket nedad? ellers tag en plade til de kan gå op ad.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Tror også mest på den med lyset..hønsene går ikke ind i et rum frivilligt der er mørkere end udenfor..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Hos mig går de ikke ind hvis der er lys, de gamle går ind, og så står de nye høniker på staldgangen og tør ikke gå ind til de gamle madammer, og de skynder sig op på pinden så de kommer i sikkerhed, for der kommer de gamle ikke.
Så når jeg kommer over i mørket er alle gået ind, og de unge sidder på de nederste pinde, og når jeg tænder lyset for at holde mandtal, hopper de alle tre etager op, og det foregår så mens jeg lukker for gæs ænder og haner.
Alle er puttet.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Velkommen på forum, Kenneth  :D
Som andre foreslår, er der flere muligheder for at lære dem at gå ind.
Kulde er nu ikke noget problem for høns, bare de ikke får træk eller fugt. Du kan prøve at læse lidt i Flemming Schiøttes "Det rimelige hønsehold", der kan du læse om nogle forsøg med bl.a. danske landhøns, der overnattede ude en hel vinter med to-cifrede kuldegrader.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Tror også mest på den med lyset..hønsene går ikke ind i et rum frivilligt der er mørkere end udenfor..

vh. Rikke

Tja, mine høns gør altså! Som udgangspunkt er der om aftenen altid mørkere i vores hønsehus end udenfor, for vi har kun tændt lys om morgenen. Hanen søger ind først, så de gamle madammer, og så de unge kræ, herunder de unge hanelømler, alt sammen i faldende hakkeorden.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Phu-ha! Jeg har også samme problem.

Mine 6 nyindkøbte høner, vil heller ikke ind når det bliver mørkt. De er tilmed så stupide at de sætter sig PÅ halvtaget i hønsegården (og ikke under). Her har de så siddet hver aften i øsende regnvejer. Så siden de kom til, har jeg måtte "putte" de våde damer hver aften.  ....overlevelsesinstinktet er i alt fald ikke intakt! :P
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
@ Inga
Har du en hane?
Dine høner skal nok finde ind på et tidspunkt hvis du bliver ved med at bære dem hjem,,,, måske du en dag skulle lade dem side lidt længere for at se om de faktisk venter på at du skal komme og sætte dem ind i huset, så er de måske gået ind.
Det tager som regel en uges tid eller to, men så kan de selv.
Ofte hvis der er en hane, så er det ham der følger dem ind, og går forrest, så det kan der være en fordel ved.
Ellers er det bare at klø på med at godnatte  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Vores hønsehus er, som dit, hævet over jorden, og hønsene måtte også hjælpes ind de første aftener. De fandt dog hurtigt ud af at gå ind selv, via en hønsestige. Nu flyver de bare op i huset, og bruger sjældent stigen. Vi har slet ikke lys i huset.
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Dahlbo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Den stige er den lukket nedad? ellers tag en plade til de kan gå op ad.

Jo jo John der er en plade med en brede på 15 cm og med  små pinde fastgjordt i en afstand af ca 7 cm

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Jeg tror den er for smal, jeg har selv en på over 60 cm i bredden og ingen problemer, orperne lunter op og ned uden problemer.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
@ Inga
Har du en hane?
Dine høner skal nok finde ind på et tidspunkt hvis du bliver ved med at bære dem hjem,,,, måske du en dag skulle lade dem side lidt længere for at se om de faktisk venter på at du skal komme og sætte dem ind i huset, så er de måske gået ind.
Det tager som regel en uges tid eller to, men så kan de selv.
Ofte hvis der er en hane, så er det ham der følger dem ind, og går forrest, så det kan der være en fordel ved.
Ellers er det bare at klø på med at godnatte  /o

Tak for rådene :-)
Jo, der går 2 dejlige haner i den hønsegård, og de er ellers gode til at hjælpe tøserne.
Problemet har tilsyneladende løst sig her til aften, for de er selv gået ind her på 4 døgn. Det har nok vøret et spørgsmål om at give dem tid til at blive indlemmet i flokken.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Nu ved jeg jo ikke hvor lang tid i har haft jeres høns, men jeg har den erfaring at jeg holdt dyrene inde i huset nogle dage, inden de fik lov at komme ud i hønsegårsen, og når de så var kendt med det så fik de lov at gå frit omkring, håber i kaan bruge dette. :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte