Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Korrekt fodring?  (Læst 4056 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Korrekt fodring?
« Dato: 17 November , 2010, 10:49 »
Hej hønsefolk, jeg har behov for lidt hjælp.

Jeg foder p.t med fuldfoderpiller, så jeg er sikker på at de er dækket ind. Dette er så suppleret op med knækkede majs og valset byg (fordi de nu så godt kan lide det).
De knækkede majs og byg ryger hurtig, mens pillerne bliver spredt ud over det hele (sidst jeg mugede i bund efter 3 mdr., fandt jeg hvad der svarede til 20 kg hønsepiller i bunden, som jeg ellers kunne skovle ud), ergo jeg kan konkludere at hønsene ikke gider pillerne.

Så er det jeg tænker, om jeg ikke bare kan købe et tilskudsfoder, og blande resten selv? (nu de alligevel får både majs og byg). Desværre ved jeg ikke helt, hvordan jeg kommer frem til en bladning der tilgodeser deres behov. Er der nogen der kan komme med en god ide til en optimal foderplan baseret på tilskudsfoder?
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Korrekt fodring?
« Svar #1 Dato: 17 November , 2010, 11:07 »
Jeg tror at du skal vælge ENTEN fuldfoder - og så først give mere når der er spist op - eller blande tilskudsfoder med korn, majs, grøntpiller eller hvad du kan få fat i. Vi har haft succes med at hænge fodersiloerne op i den overdækkede hønsegård hvor de selv piller det op, de har spildt. De kan ikke komme til at skrabe korn ud fra siloerne.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Korrekt fodring?
« Svar #2 Dato: 17 November , 2010, 14:36 »
Man skal IKKE blande fuldfoder med korn.

Så enten KUN fuldfoder, hvor de er dækket ind, eller tilskudsfoder og lidt korn. Mange gange giver folk alt for meget korn for at drøje på tilskudsfoderet og for at gøre det hele billigere.

@Inga.

Det lyder til at dine høns har fået alt for meget foder, siden de levner så meget.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Korrekt fodring?
« Svar #3 Dato: 17 November , 2010, 15:27 »
@Lestat - var det ikke det, jeg skrev? <D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand