Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hej - jeg er ny her og som "hønemor"....  (Læst 17977 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Hej - jeg er ny her og som "hønemor"....
« Dato: 15 November , 2010, 12:04 »
.. og i den forbindelse her jeg et par spørgsmål, som jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig med. Vi fik 20 høns d. 3. sep. ca 16 uger gamle. D. 4. nov blev det første æg lagt. Jeg syntes hønsene har ændret adfærd siden de begyndte at lægge æg. (jeg ved godt det ikke er alle 20 høns der lægger æg endnu) - de er pludselig begyndt at hakke på hinanden. For mig at se helt uden grund: er det fordi de er blevet kønsmodne og nu skal have styr på rangorden osv?? Og går det over igen? - syntes det kan være lidt voldsomt ind imellem - især når det er én specielt det skal gå ud over.
Når jeg kommer hen mod dem lidt hurtigt, er de begyndt at trykke sig ned i jorden, slå vingerne en smule ud og tramper hårdt i jorden... hvad går det ud på?? Det gjorde det ikke i starten, og de er bestemt heller ikke utrygge ved mig. De kommer alle farende når jeg træder ind i hønsegården (hvis nu jeg skulle ha en lille godbid med??), og hopper gladeligt op på min arm, og hakker i mine sko osv.

Jeg glæder mig til at tilbringe noget tid herinde - jeg er blevet fuldstændigt vild med høns og med at være hønemor.  :)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hej - jeg er ny her og som "hønemor"....
« Svar #1 Dato: 15 November , 2010, 12:17 »
Jeg tror såmænd bare at de mangler en hane. Når de lægger sig sådan foran dig er det fordi de forventer at blive "trådt". Men det kan du jo ikke lige klare ;) . Det er naturligt for høns at have et hierarki, en hakkeorden. Det er det du ser når de prøver at finde ud af rangfølgen. En god hane kan sørge for at det ikke bliver for voldsomt. Er det æglægningshybrider, du har fået? - og i øvrigt VELKOMMEN *h. Det er skam et meget lærerigt og hyggeligt sted, dette forum.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 15 November , 2010, 12:47 »
Velkommen på forum, Marianne  :D
Jeg tror, som Ankerine at dine høns er ved at etablere en hakkeorden, og at de forventer, du opfører dig som en god hane og "træder" dem  ;D
Hvis du overhovedet har mulighed for det, vil jeg anbefale dig, at du anskaffer en hane, det giver en meget mere harmonisk adfærd i flokken.  /o
Og så skal du i øvrigt bare spørge løs, der er masser af rare og hjælpsomme medlemmer, der gerne vil hjælpe.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline PrintzDK

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 November , 2010, 13:02 »
Og så skal du i øvrigt bare spørge løs, der er masser af rare og hjælpsomme medlemmer, der gerne vil hjælpe.

Det kan jeg skrive under på, jeg er lige startet op, og har fået uvurderlig hjælp herinde, og ikke en eneste gang fået hak over et 'dumt' spørgsmål, så bare spørg løs, vi er nemlig også mange der følger de enkelte tråde for at lære noget vi ikke var klar over ;D
 *b
KH. Klaus

0.2 sorte dværgwyandotter
0.2 gule dværg orp'er
0.2 Marsvin
1.1 Dansk Svensk Gårdhund
1.2 Dejlige unger
0.1 Skøn kone

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 November , 2010, 13:19 »
Ihh tak for de hurtige og venlige svar.
Er der noget jeg kan gøre for at være en "god hane"?? Jeg kan/vil ikke anskaffe en hane, da der jo så kommer kyllinger. Og det kunne være hyggeligt nok, men så kommer vi til at stå med nogen hane-kyllinger og så skal vi..... åh nej kan og vil ikke.  :(
Ja det er nok æglægningshybrider jeg har:  Isa Warren sku de hedde??!!
Er det også naturligt at hønen forlader redekassen og sit nylagte æg med det samme - eller er det fordi de er programeret til det?? Ikke at det gør noget at jeg gerne "må" tage deres æg - jeg undre mig bare.
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #5 Dato: 15 November , 2010, 13:32 »
de forlader æggene ret hurtigt... og de fleste kagler højlydt... formodentlig fordi de er stolte af deres æg...  ::) eller også er det bare for at fortælle dig at de har lagt så du kan hente :)
at få hane betyder ikke nødvendigvis at du får kyllinger :)... det er ikke alle racer der ruger lige flittigt.. og isa waren er vist ikke særligt rugende... de er avlet til æglægning og DET er de eksperter i ;)
haner kan du finde herinde... der er mange der har en eller måske endda to haner billigt til salg, da de helst ser dem leve videre:)
prøv under sælges :)

og sidst men ikke mindst VELKOMMEN til!
det er et rigtig godt sted det her!... man får god hjælp og vejledning :)

mvh
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 November , 2010, 13:35 »
se de to flotte fyre her :)

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12955.0

når de ikke skal bruges til kyllingeproduktion, så er størrelsen vel ligegyldig  ::)

du skal nu kun bruge en!
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 15 November , 2010, 13:50 »
Jeg ville nu ikke sætte en dværghane ind til sådan nogle skrappe tanter som hybriderne. Så hellere en god stor solid race der kan magte dem.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 15 November , 2010, 15:35 »
Du behøver ikke få kyllinger, fordi du har en hane. Hanens funktion er selvfølgelig at befrugte æggene, men i lige så høj(ere) grad at holde styr på flokken.
Der vil være langt mindre "bitch'eri", når der er en hane i flokken, selvfølgelig under forudsætning af, at det er en god hane, men det er de fleste heldigvis  :D
Hvis nogle af madammerne er urimelige overfor en af de andre, så sætter han dem lige på plads. Han advarer, hvis der er farer, og beskytter hønsene mod farer, og det med livet som indsats!
Han finder lækkerier til dem og lader dem spise først, han ledsager dem galant damerne hen til redekassen, når de skal lægge æg, og henter dem også når de kagler op om, at nu er ægget lagt.
Det er simpelthen en fryd at opleve den adfærd. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 November , 2010, 17:06 »
Hej Marianne

Tak for dit svar. Jeg vil overveje det med en hane. Hvad betyder: "en god hane og "træder" dem"??  Hvad er det hanen så gør??

❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Jabina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 November , 2010, 17:10 »
Træder er et pænere ord for voldtægt, sex, bolle og parring  ;D
En god hane er en der passer godt på sine høns  med god befrugtnings % og ikke galer hundrede tusind gange om dagen.
En god hane er meget efter hvad ejeren søger efter i en hane, du har vel også dine personlige ønsker til en hane?? ;)

Knus Emma

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 November , 2010, 17:17 »
Hej Emma

Tusind tak for dit svar. Nej okay jeg kan godt se at det så ikke er noget jeg lige kan gøre i stedet for.  ;D

Og jo jeg har da sikkert personlige ønsker til en hane, men har absolut ingen ideer om hvad og hvor og hvordan. Jeg er ligeved at tro at jeg ikke en gang har set en hane i virkeligheden... så er helt blank på det område. Men jeg vil da se mig omkring her på siderne, og se om jeg kan lure noget om hvilken en jeg evt. sku have til mine "stride tanter" :)
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 November , 2010, 17:20 »
ja, kan godt være at du skulle overveje en stor hane - tjek vores forum! Du kan sagtens være heldig og finde en lidt "ældre tråd" (nogle dage evt. uger gammel) med salg af hane, som ikke er solgt!
jeg har en australorp til mine damer og det er en skøøøøøøøøøøøøn hane, fredelig(!) og rigtig god flokfører... damerne holder meget af vores Hansemand  ::) og det gør jeg sørme også :)

jeg har ham for at han skal holde styr på damerne - så de opfører sig ordentligt over for hinanden og han er altså god, han fører dem ind til redekasserne og hvis de er optaget alle sammen, så viser han dem et fint tørt hjørne i hønsehuset hvor de kunne lægge deres æg (de fleste vælger dog at vente på redekasserne bliver ledige  /o

hans gal er "dybt" sådan en slags hønsebas... ikke nogen tenor eller andet i de høje stemmeleje... og han galer ikke ret meget, mest om morgenen (damerne skal jo vækkes og stå op og lægge deres æg) og så lidt om eftermiddagen.
han er kanon til at klukke når der kommer noget lækkert og han spiser sidst!
han andvarer mod farer, høge eller andet der kunne være farligt - jeg er helt vild med den hane
fik jeg nævnt at han er en FLOOOOT fyr oveni??...
nej?
men DET er han  ;D
venlig hilsen
Grethe

1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 November , 2010, 17:24 »
Hej
Tusind tak - det vil jeg gøre. Jeg ville nu gerne se et billede af din Hansemand....  ;) Lyder ikke som noget dårligt bud...
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 November , 2010, 17:28 »
oohh jeg er ikke god til billeder...
jeg prøver ...
ellers kan du kigge i galleriet ovenfor, der er nogle gode billeder

http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=1&pos=1

den sidste her ligner min Hansemand rigtig rigtig meget - min er nemlig blå(!) men det gør ingen forskel på hans evner, jeg hentede ham hos en som havde to haner gående med to høns og den hane de beholdt var 1,5 gange større end Hansemand  :o ... og ENDNU flottere ;)

http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=1&pos=6  Ligner min Hansemand :)

Jeg har ændret dine links, så de virker /Marianne - moderator
« Senest Redigeret: 15 November , 2010, 18:05 Fra Marianne Vedel »
venlig hilsen
Grethe

1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)