Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hanekam, skade eller syg?  (Læst 39269 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #15 Dato: 15 November , 2010, 21:11 »
Jeg tror du skal gøre det 2 gange om dagen (jeg ved godt dine morgener ikke er til den slags, men måske bare i 3 dage) og husk at blive ved nogle dage efter det er gået væk...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #16 Dato: 16 November , 2010, 19:21 »
Jeg ved godt at jeg burde smøre 2 gange om dagen, men når vi nu skal af sted kl. 5.40 om morgen for at nå på arbejde i tide, så er det ikke lige dér man prioriterer at smøre sin hane med creme i bælg-ragende-mørke ::). MEN, han ser nu bedre ud synes jeg. Han har fået en tur mere her i eftermiddag, og jeg synes at det ser ud til at udslættet er blevet mindre. Jeg viser nogle billeder, når jeg har fået taget nye billeder. Jeg håber stadig det forsvinder, for Frede er sørme en god hane at have i flokken :).
« Senest Redigeret: 16 November , 2010, 19:24 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #17 Dato: 21 November , 2010, 13:14 »
Kammen helede fint op med cremen mod svamp, men uden behandling gik der kun 4 dage, før han fik et nyt, blødende sår ved siden af det der lige var helet. Derfor valgte jeg i går, at prøve med noget antibotikacreme jeg har liggende, og allerede i dag, hvor han har fået 2. gang, er sået stort set væk! Jeg fortsætter med antiobtikacremen nogle dage endnu, og krydser så fingre for, at der ikke kommer flere sår *k.

Her billeder fra i dag, efter han har fået antibiotikacreme to gange. Gad vide hvad det er ???
Venlig hilsen Tanja

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #18 Dato: 21 November , 2010, 16:52 »
Ja gad vide hvad det er? Forløbet hos dig er nøjagtig som det var hos mig - med nye blødende sår lige ved siden af det gamle... Jeg havde bare ikke noget antibiotikacreme - hvad hedder cremen? er det håndkøb?

Godt at kammen er blevet så meget bedre!  /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #19 Dato: 21 November , 2010, 17:10 »
Ja gad vide hvad det er? Forløbet hos dig er nøjagtig som det var hos mig - med nye blødende sår lige ved siden af det gamle... Jeg havde bare ikke noget antibiotikacreme - hvad hedder cremen? er det håndkøb?

Godt at kammen er blevet så meget bedre!  /o
Ja, jeg tænkte også på din tråd, da Frede fik et nyt blødende sår ved siden af det gamle. Den creme jeg har brugt hedder Fucicort®, og er på recept. Der står dette om cremen på nettet: Fucicort® anvendes mod hudlidelser, især eksemer forårsaget af allergi samt mod psoriasis med samtidig infektion med fucidin følsomme mikroorganismer. Fucicort® er et gruppe III præparat, dvs. et præparat med stærkt virkende binyrebarkhormon tilsat fucidinsyre.  

Jeg er også rigtig glad for at kammen er helet op, og jeg håber sådan, at infektionen - eller hvad det er/var - ikke kommer tilbage *k.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #20 Dato: 27 November , 2010, 12:47 »
*SUK* Den er altså gal igen. Jeg gav antibiotika creme i 3 dage, og kammen så fin ud. I går morges da jeg kom ud i hønsehuset var hele foderautomaten smurt ind i blod. Jeg kunne ikke se nogen skader på hønsene, så mistanken faldt på Frede's kam; jepper /d. Et nyt sår, og et mere på vej. Samtidig er to af takkerne blevet helt sorte. Jeg er ved at opgive, men jeg er irriteret over at jeg ikke har en diagnose, så jeg tror jeg prøver at ringe til en dyrlæge på mandag.

Nogen der kender en dyrlæge med forstand på fjerkræ?
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #21 Dato: 27 November , 2010, 13:16 »
Har du tænkt på, om det kunne være stafylokokker??
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #22 Dato: 27 November , 2010, 14:31 »
Har du tænkt på, om det kunne være stafylokokker??
Ja jeg har bl.a. tænkt på stafylokokker, men jeg ved ikke hvordan jeg skal behandle det eller hvad det kommer af. Dog tror jeg, at hvad end det er Frede fejler, så smitter det, for jeg har lige lavet et grundigt eftertjek i hønsehuset: Knapt halvdelen er begyndt at have sorte streger i kammen, også den anden hane. En af sussex kyllingerne og nogle af hønerne <W. (Til information er den creme jeg bruger til behandling af bl.a. stafylokokker).

Hjælp - hvad skal jeg gøre? Nogen der ved det? Jeg har smurt Frede ind i et tykt lag antibiotika creme, men hvad med de andre? Skal hønsehuset desinficeres? Kan hønseholdet reddes?

Billede 1: Frede i dag
Billede 2: Frede smurt ind i creme i dag
Billede 3: Sussex kylling med begyndende sort stribe i kammen (5 dage gammelt billede)
« Senest Redigeret: 27 November , 2010, 14:40 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #23 Dato: 27 November , 2010, 14:44 »
Jeg ved ikke hvad det er, men hvis det er svamp eller bakterier, så behandler du for lidt og for kort tid. Jeg tror du bliver nødt til at smøre 2 gange dagligt og det vigtigste er at smøre mindst 2-3 dage efter det er helet. Ellers ligger svampen eller bakterierne bare og "hviler" og venter på at blusse op igen :(
Begge dele kan jo i princippet smitte, men de mørke områder på kammene kan også skyldes frost... Det er nok en god idé at få dyrlægen til at pode, så du kan behandle målrettet.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #24 Dato: 27 November , 2010, 21:20 »
Enig, to gange dagligt i mindst 8-10 dage er vist minimum. På med vanten - eller rettere: salven ;D.
Angående dyrlæger med hønseforstand, så har jeg tidligere med held kontaktet Landbohøjskolen (som vist hedder noget andet nu) og fået en meget hjælpsom omstillingsdame til at stille mig ind til en person med forstand på det emne, jeg havde spørgsmål til. Det skulle ikke undre mig om de har en hønse-nørd *f som gerne bruger tid på at finde oplysninger til dig. Evt. kunne du jo få en mailadresse og så sende de udmærkede billeder som forklaring. Jeg er ALTID blevet fint behandlet og har endda fået et par gratis konsultationer da telefonen ikke var nok - men det var vist lige så meget fordi de var interesserede..... Men prøv dog, det koster gratis.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #25 Dato: 27 November , 2010, 23:36 »
Det ser ud som om han er ved at få lidt frost i kammen, og det er jo en anden ting end den plet han har på midten.
Jeg tror jeg ville tænke svamp i stedet for bakterier, og få dyrlægen til at se på det, det er en uskik at behndle med noget man ikke har belæg for, hvis det går ud over camille og honning.
MHT. sussex kyllingen så ser det nu ud til at den har fået et hak, for dumhed, og ikke at det er noget der kan sammenlignes med Fredes kam.

Der skal nok en prof til at hjælpe
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #26 Dato: 28 November , 2010, 13:20 »
Hej Tanja, Kirsten og Ina

Tak for jeres input. Jeg må se om jeg kan få fat på Landbohøjskolen og se om der er en hønsetosse med forstand på fjerkræsygdomme derinde. Jeg vil også helst have en diagnose frem for at behandle i blinde, men ind til da må jeg smøre (skal nok blive ved i lang tid denne gang). Halvdelen af hønerne er begyndt at udvikle sorte prikker i kammen, og den ene er begyndt at få sår :(. Jeg ringer til en dyrlæge i morgen, og er der ikke noget at hente der, prøver jeg Landbohøjskolen.

Kan det skyldes forurenet drikkevand? Jeg må tilstå at jeg i den sidste måned "bare" har fyldt op i den store gryde jeg bruger i hønsegården. Jeg plejer at rense den ved hver opfyldning, men den sidste måned har jeg kørt på nødblus pga. mange ting, og jeg har derfor ikke renset deres gryde siden starten af oktober. I dag skulle det så være, og nøøøøj.... Den lugtede simpelthen af den rene kloak og der lå slam i bunden af den :o :(. Jeg ved det er mit ansvar, og jeg har også dårlig samvittighed, men sket er sket. Kan det være baktusser fra drikkevandet der har inficeret flokken? Jeg har skrubbet og skuret gryden, og fra i dag står den inde i hønsehuset, og bliver renset ved hver opfyldning. Foderautomaten der var smurt ind i blod, er også blevet desinficeret og jeg har muget grundigt ud. Dog har jeg ikke vasket vægge og siddepinde af, og redekasserne er heller ikke blevet vasket, men fået nyt sengehalm.

Et andet spørgsmål er, om jeg kan jeg bruge æggene ??? Jeg tjener lidt småmønter ved at tage et par bakker med på arbejdet om ugen, men jeg vil ikke risikere at føre nogen smitte videre. Er det stop for ægpusheriet ind til en diagnose er fundet?
Venlig hilsen Tanja

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #27 Dato: 28 November , 2010, 13:25 »
Tanja, du kan ringe til Bjarne Rasmussen i Hårlev, han er en hønseklog dyrlæge,  56286168  og hvis du sender ham en mms med billedet af hanen, kan han måske hjælpe dig over telefonen, han plejer at være flink til at give gode råd og plejemidler hvis han kan se hvad det drejer sig om.

Jeg tror ikke bakterier fra drikkevandet er årsagen, det ville nok i første omgang have givet superdårlig mave. men man ved jo aldrig...
Vand rådner enormt hurtigt, også i koldt vejr.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 28 November , 2010, 23:27 »
Tanja, mange af de sorte streger kan du forklare med frosten, det er jeg ret så sikker på, for det er meget almindeligt, især ved dyr med store kamme. Er der meget koldt i huset om natten, eller er kammen eventuelt våd på noget tidspunkt mens der er frost? :)

Jeg ville også ringe til Bjarne. Han hjalp mig den gang mine var syge, og han ved utrolig meget om høns. Du skal bare være meget konkret med hvad du ønsker svar på.

Jeg tror ikke at de andre fejler det samme som Frede. Jeg tror kun det er ham den er galt med. Den lille smule blod på kammen hos hønen kan skyldes frosten, og at der så er en af de andre der lige har givet den et hak i toppen, så kommer det let til at bløde. Ligesom hvis vi har tørre hænder om vinteren, så skal der heller ikke meget til før end at vi kommer til at bløde lidt :)

For alt i verden, så hold hovedet koldt og højt! Det kan godt være at det vand har været beskidt, men jeg tvivler stærkt på at årsagen ligger der, så det skal du ikke begynde at bebrejde dig selv. Tænk på de vilde dyr, som drikker af mudderhuller? ;) ;)

God bedring, håber du finder ud af noget!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #29 Dato: 29 November , 2010, 07:13 »
Tak Ina og Mikkel, for gode råd og telefonnumret til Bjarne /o. Jeg ringer til ham, når det engang er blevet "mennesketid" igen ;).

Jeg er altså bange for at det smitter, for halvdelen af hønsene er begyndt at have disse "indtørrede sårskorper" i kammen. Nogle har blot sorte prikker, andre plamager som på de første billeder i tråden, men blot i meget mindre skala ???. Her til morgen var der desuden igen blod på foderautomaten :-\.

Deres hønsehus er frostfrit, og der er vindfang foran hønselemmen. De har grus og en smule hø og halm på gulvet. De er ikke til sne, og sidder derfor og lumrer i huset med hønsene det meste af dagen, og derfor undrer det mig også hvis det skulle være frostskade i kammen. Fredes kam er dobbelt så tyk som Jokkes midt på.

Det eneste der bliver vådt på Frede er hans lange hagelapper, som han dypper i vandet når han drikker.

Frede virrer i øvrigt helt vildt med hovedet, men om det har noget at gøre med kammen kan jeg ikke gennemskue.

Jeg *k fingre for, at jeg kan få lidt hjælp over telefonen.
Venlig hilsen Tanja