Hej Tanja, Kirsten og Ina
Tak for jeres input. Jeg må se om jeg kan få fat på Landbohøjskolen og se om der er en hønsetosse med forstand på fjerkræsygdomme derinde. Jeg vil også helst have en diagnose frem for at behandle i blinde, men ind til da må jeg smøre (skal nok blive ved i lang tid denne gang). Halvdelen af hønerne er begyndt at udvikle sorte prikker i kammen, og den ene er begyndt at få sår

. Jeg ringer til en dyrlæge i morgen, og er der ikke noget at hente der, prøver jeg Landbohøjskolen.
Kan det skyldes forurenet drikkevand? Jeg må tilstå at jeg i den sidste måned "bare" har fyldt op i den store gryde jeg bruger i hønsegården. Jeg plejer at rense den ved hver opfyldning, men den sidste måned har jeg kørt på nødblus pga. mange ting, og jeg har derfor ikke renset deres gryde siden starten af oktober. I dag skulle det så være, og nøøøøj.... Den lugtede simpelthen af den rene kloak og der lå slam i bunden af den

. Jeg ved det er mit ansvar, og jeg har også dårlig samvittighed, men sket er sket. Kan det være baktusser fra drikkevandet der har inficeret flokken? Jeg har skrubbet og skuret gryden, og fra i dag står den inde i hønsehuset, og bliver renset ved hver opfyldning. Foderautomaten der var smurt ind i blod, er også blevet desinficeret og jeg har muget grundigt ud. Dog har jeg ikke vasket vægge og siddepinde af, og redekasserne er heller ikke blevet vasket, men fået nyt sengehalm.
Et andet spørgsmål er, om jeg kan jeg bruge æggene

Jeg tjener lidt småmønter ved at tage et par bakker med på arbejdet om ugen, men jeg vil ikke risikere at føre nogen smitte videre. Er det stop for ægpusheriet ind til en diagnose er fundet?