Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor selvforsynende kan man blive?  (Læst 12907 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #90 Dato: 01 Januar , 2011, 22:19 »
@kew

hmm...
har lige prøvet at formulere et svar, men det var alt for omsiggribende og blev ret kedeligt.

så jeg vil istedet tilbyde dig at lave en tråd eller skrive dig en pm, når sæsonen går igang og så kan fortælle dig hvad vi gør uge for uge eller noget i den stil :)
det er tit at ugerne flyver afsted for mig, så jeg ikke helt når det jeg vil.
men det kan være at netop sådan en tråd kan være med til at jeg får lidt mere styr på det selv, men ellers må du bære over med mig ;)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #91 Dato: 01 Januar , 2011, 22:48 »
@Mikkel
Meld dig ind i "Praktisk økologi" og få en profil på "Havelyst", der kan du få svar og blive inspireret til mangt og meget!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #92 Dato: 02 Januar , 2011, 10:28 »
Trine, det vil jeg også tage et kig på! :D Nu har jeg jo ikke så meget at gøre med herhjemme, for jeg får næppe lov at anlægge en større køkkenhave, kun lige til de frø jeg har bestilt, men derfor skader det jo ikke med alle de gode forslag og råd :D

Morten, kan de godt holde sig længere tid end de fem måneder? Jeg overvejer at lave så jeg har til december, januar, februar og marts måned næste år. Vil det kunne svare sig? ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #93 Dato: 02 Januar , 2011, 11:27 »
Hvad med sådan en gammeldags malkemaskine? Sådan en man har hængende på et stativ og så går rundt til køerne med? Jeg kunne godt forestille mig at jeg ville blive træt af i længden at skulle malke en ko med hænderne, så derfor kunne sådan en være meget praktisk. Jeg kan bare ikke finde det på nettet.. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #94 Dato: 02 Januar , 2011, 13:07 »
...og husk så også lige at ensilere noget græs til sommer - det bliver ikke ret meget selvforsynende end det!  /o
(http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=13139.msg123137#msg123137)

Det er bare så bragende en god ide - så bliver det pludseligt sjovt at slå græs ! Skal helt sikkert have ensileret en hel del poser med det bedste forårsgræs til brug næste vinter !
Mvh Marianne

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #95 Dato: 02 Januar , 2011, 13:15 »
Har planlagt 20 store sække med ensilage til hønsene. Det tager nok kun nogle få klipninger.. Jeg skal bare lige huske at styre uden om hundenes efterlandskaber på marken ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #96 Dato: 02 Januar , 2011, 13:56 »
Morten, kan de godt holde sig længere tid end de fem måneder? Jeg overvejer at lave så jeg har til december, januar, februar og marts måned næste år. Vil det kunne svare sig? ;)

Det kan det sagtens! Mine ca. 20 høns er ca. en uge om at spise en sækfuld og det er først efter åbning at der kan være et problem med holdbarheden, og når man bare sørger for at presse det meste luft ud af sækken hver gang og så lukke rimelig godt efter brug så kan den sagtens holde sig i en uge eller mere, især i det her kolde vejr.

Mine høns er MEGET glade for ensilagen og går efter den FØR kornfoderet, som de også har stående hele tiden. Jeg vil tro at jeg har halveret købefoderet her i vinter pga. majs og ensilage. Og så har det også den sidegevinst at æggene bliver ved med at være GULE i blommen hele vinteren.  /o

Jeg ved ikke om det har noget med ensilagen at gøre, men jeg har faktisk heller ikke haft nedgang i æglægning her i vinter - en lille uges pause og så har de kørt på med æg hele vinteren igennem. Faktisk er der også et par unghøner, der har startet æglægning her i december!  :o

Med 20 sække vil jeg tro at du har til ca. 20 uger, alt efter hvor meget du vælger at give dem ad gangen. Men HUSK at hver pakke skal fyldes og lukkes tæt forholdsvis hurtigt, den må f.eks. ikke stå åben til næste dag fordi der lige mangler lidt i sækken. Jeg plejer at putte 2 "tømninger" i fra vores motorplæneklipper. Første tømning kommer i og står bare åbent i sækken indtil næste kommer i. Så kommer der støvsuger på og lukkes tæt. Ny sæk omkring - støvsuger igen og lukke tæt og binde. Så er den klar til opbevaring! Man kan muligvis godt putte mere i sækken, men det vil jeg ikke anbefale, da sækken så bliver ret tung at bære når det skal bruges til vinter.
« Senest Redigeret: 02 Januar , 2011, 13:59 Fra mortends »
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #97 Dato: 02 Januar , 2011, 13:59 »
Det lyder godt Morten :D Jeg skal helt sikkert lave det til sommer. Det er jo vildt godt grøntfoder til dem. Det vil sparer en for en utrolig masse penge, tid og kræfter at lave dem! Hold da op hvor jeg glæder mig til sommer :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #98 Dato: 02 Januar , 2011, 14:03 »
Det er bare så bragende en god ide - så bliver det pludseligt sjovt at slå græs ! Skal helt sikkert have ensileret en hel del poser med det bedste forårsgræs til brug næste vinter !

Det vil dine får garanteret også syntes rigtig godt om Marianne :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #99 Dato: 02 Januar , 2011, 14:56 »
Ja, det vil de også  ;)
Mvh Marianne

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
« Svar #100 Dato: 04 Januar , 2011, 08:49 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:38 Fra The Mother »

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #101 Dato: 06 Januar , 2011, 12:14 »
Det tror jeg også man kan ;)

Nu sådan en dag hvor jeg sidder i skolen og har nummer 11 matematiktime i denne uge overvejer jeg hvor lidt det egentlig betyder for mig som person at få gode karakterer osv. det betyder jo ikke noget i praksis, hvis det ikke er det man vil. Jeg har virkelig overvejet rigtig rigtig meget om det kan lade sig gøre at rende rundt, samtiddig med at man heller ikke er ved at gå fallit. Jeg er kommet frem til at det kræver at man i forvejen har investeret i flere forskellige ting. Eksempelvis så vil der jo altid være penge der skal betales for ejendom osv, og hvor får man lige dem fra? Jeg har overvejet at jeg kunne gøre det på den måde at jeg fik en uddannelse og et job (er jeg jo i gang med..) og så sparede en del penge op og investerede i flere forskellige ting som eksempelvis vindmølle, jordvarme og solenergi. Ihvertfald bringe så mange udgifter som muligt ned, og så på længere sigt stoppe med at arbejde. Så overvejer jeg jo lidt at det jo nok kan lade sig gøre eksempelvis at være selvforsynende med rigtig mange ting og nøjes med en indtægtskilde fra en person + eventuelt et deltidsarbejde. Er det urealistisk? Kom med alle de forslag i kan :)

Jeg sidder virkelig nu og tænker at jeg ikke gider at bruge hele mit liv på at sidde med differentialregning, integralregning, trigonometri, kemiske reaktioner, newtons love osv...! :) 
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #102 Dato: 06 Januar , 2011, 12:43 »
Eller du skal som bonderøven have kontakt til en eller flere restauranter hvor du levere et unikt produkt og derved tjene lidt....
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
« Svar #103 Dato: 06 Januar , 2011, 13:14 »
Det er svært at sige nøjagtig hvordan du kan få økonomien til at hænge sammen med et deltidsjob eller slet intet job. Det beror jo på adskillige faktorer. Hvad koster det landssted du vil have? skal det sættes istand og i så fald har du kontakter, så du kan få billige materialer, eller skal du købe det hele selv. Kan du leve hele livet uden måske at få instandsat hele ejendommen, eller skal det helst ske inden for få år. Har du en samlevende som arbejder eller som også er hjemme osv.? Det er svært at svare på nu. Nå, men min pointe i dette lange svar er, at jeg synes du skal fortsætte din uddannelse, selvom du synes det er træls og du i fremtiden slet ikke vil bruge det til noget. Jeg synes du skal vælge den uddannelse der for dig giver mest mening, og så må du se hvad tiden bringer. De fleste mennesker ender med at lave noget helt andet, end den uddannelse de har taget i deres ungdom. Hvordan kan man også vide hvad der vil være spændende at lave i omkring 40 år? Der er altså mange der senere hen sadler om, og måske din drøm nu er at leve ala Bonderøven, men ingen ved om du kører surt i det om 20 år og mangler det sociale og nogle kollegaer. Derfor er det bare så pokkers vigtigt at du får en uddannelse, uanset hvor r.. sygt du må synes det er lige pt.
Måske et deltidsjob er nok for sig senere hen - kommer som før nævnt an på dine ambitioner  ;)
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

KarinP

• Gæst
« Svar #104 Dato: 06 Januar , 2011, 15:56 »
Hej Mikkel.

Det kan godt lade sig gøre at leve f.eks 2 personer af 1 (normal) indtægt, men det er ikke specielt nemt - eller sjovt altid...
Og det kan være svært at kombinere med selvforsyningstanken, når det tit viser sig at de produkter man laver selv, er dyrere end man kan købe dem til i butikken.

Bonderøven har jo også job ved siden af sit landbrug og hans kone har vist et firma.

MVH
Karin