Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor selvforsynende kan man blive?  (Læst 12872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Hvor selvforsynende kan man blive?
« Dato: 13 November , 2010, 17:44 »
Ja.. Altså jeg kan jo som mange andre godt lide tanken om at være selvforsynende, men jeg har dog en hvis form for begrænsning i og med at jeg modsatte de fleste drenge/mænd ikke er særlig ferm til at lege håndværker! ;)

Så derfor med dette "handicap" hvor selvforsynende kan man blive? Jeg har pænt godt styr på delene omkring æg samt kød fra høns, gæs, ænder, svin og køer samt alt vildt. Jeg er også sådan nogenlunde til de mest basale grøntsager og frugter (især æbler). Dette kan jeg jo heldigvis lære mere om med tiden. Hvad mere skal man bare vide? :D

Jeg syntes at denne tråd kunne bruges til inspiration, især med hønsedelen indover ;)

For mit vedkommende er det selvfølgelig mest dagdrømmeri, men det bliver jo nok til noget på et tidspunkt, når jeg engang ikke bor hjemme mere ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

GKV

• Gæst
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #1 Dato: 13 November , 2010, 18:09 »
Jeg synes det er en rigtig god dagdrøm at have.Helt selvforsynende kan man vel næppe blive, men mange daglige fornødenheder kan det blive til. Du er jo allerede godt på vej!!

Jeg for mit vedkommende har jo også haft får, hvor jeg har spundet ulden og lavet dejlige trøjer, sokker o.s.v., samt fået kartet uld op til dyner. Desuden har jeg før i tiden selv lavet min ost og smør, kærnemælken er simpelthen bare skøn.

Fetaost i hvidløgslage med chili er også lækkert og man kan også udvide med hjemmelavet youghurt og ymer.

Jeg kan godt se at, hvis Bonderøven er forbillede, så kan det være svært, på den anden side, så kan man da prøve, måske har du flere evner end du er klar over, det tror jeg på.

Så bare på med vanten og øv dig alt hvad du kan på det falder dig lidt svært.

VH Gunni.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 November , 2010, 18:14 »
Med mælken, som Gunni siger, grove grøntsager, honning og så alt det du har i forvejen, kan du jo faktisk klare det meste...  /o

Jeg kan også godt lide tanken, men kræfterne og tiden er ikke til de helt store ambitioner mere.
Mvh Marianne

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #3 Dato: 13 November , 2010, 18:16 »
Citér
Jeg er også sådan nogenlunde til de mest basale grøntsager og frugter (især æbler). Dette kan jeg jo heldigvis lære mere om med tiden.

Mikkel, da øvelse gør mester, kan du også blive temlig frem til de fleste håndværker ting, hvis du prøver dig frem og øver dig lidt. Så bare kom igang :D /o
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #4 Dato: 13 November , 2010, 18:25 »
Mange ting kan man lære ved at hjælpe til mens en håndværker arbejder. Jeg kunne ingenting af den slags da vi flyttede ind for 5 år siden, nu har jeg lige støbt gulv i vores ene staldbygning.

Sidste år fik vi hjælp af en nabo, der er murer til at mure noget op og fuge en mur om, der var jeg med hele vejen og kan nu mure til husbehov og sagtens selv fuge (selvom jeg ikke er helt så hurtig som han er...)

Man kan lære meget af den vej - og Bonderøven har jo også været en ung knægt engang og der kunne han med garanti heller ikke de ting han kan i dag...  ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 November , 2010, 19:41 »
Mange tak for svar! ;)

Der er da ihvertfald flere ting jeg helt klart kan bruge der. Honning er en god idé, den er jeg helt med på!

Ost, smør og yoghurt ville helt sikkert også være oplagt! Ulden er jeg ikke helt sikker på, for jeg kan ikke selv have uld på, jeg kan ikke holde det ud som andet end tykke strømper, men det kan jo selvfølgelig udnyttes på anden måde! ;)

Jeg er så heldig at jeg skal have et obligatorisk fag på HTX til næste år (teknikfag) der tror jeg at jeg vælger den afdeling der hedder bygge/tømre, så lærer jeg jo ihvertfald noget omkring det område, og det er jo nok meget godt. Jeg håber også at kunne blive lidt bedre til tingene gennem at se og lære, men den helt store håndværker/ gør det selv, bliver jeg nok aldrig :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Jabina

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 November , 2010, 20:08 »
Det er helt klaret ogsaa min droem ;)
Jeg kan kun sige : laes, laes laes!!!!
Jeg tror jeg er den eneste 12-aarig der har: en gaard mig bygge vil, den nye selvforsynede haandbog og boeger om angora kaniner og diverse sjove uld, have og dyreboeger.
Jeg syntes det er utrolig hyggeligt med alt det der :)
Saa naar min far spoeger hvad jeg oensker mig til jul er det foerst penge (smoeger er dyre!!) men det vil han ikke, saa er anden oenske altsaa helt klart en jersey ko! :D
Jeg ville proeve at faa en laeremester..
Hvad med det groenne kort?? ;)

Knus Emma.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 November , 2010, 20:17 »
Emma, så har vi jo en fælles drøm, hvem ved, måske det kunne blive et samarbejde i fremtiden!? En masse små selvforsynende gårde rundt om i Danmark der samarbejdede ville jo være helt perfekt!

Det lyder som nogle gode bøger. Næste gang jeg får tid skal jeg da have lånt nogle af dem ;)

En læremester, men hvem? Hvad er det grønne kort? :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Jabina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 November , 2010, 20:26 »
Ja det kunne vaere ret fedt! :D
Det grundlaeggene med pasning af dyr og deres adfaerd kan vaere paa en hvilken som helst gaard der har brug for lidt hjaelp hist og her  ;)
Det er en landbrugs uddanelse som vist tager et par aar, jeg er ikke helt inde i det der med uddanelse endnu jeg skal foerst lige have 9. kl.  ;)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 November , 2010, 20:28 »
Det kunne jeg selvfølgelig overveje. Der er jo ingen der siger at jeg skal bruge en studentereksamen lige med det sammen. Hm... Jeg tror jeg smutter i tænkeren igen :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #10 Dato: 13 November , 2010, 20:28 »
Jeg tror Emma mener "Det grønne bevis" - en "mini-udgave" af landmandsuddannelsen, som tages sideløbende med en gymnasial uddannelse, men jeg ved ikke lige hvordan mulighederne er for det når du allerede er i gang med din gymnasiale uddannelse...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Jabina

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 November , 2010, 20:30 »
Jeg er ogsaa blevet helt vild med en serie af boeger af alle mulige forfattere, de hedder for eksempel kaniner til husbehov, ko til husbehov eller bier til husbehov.
Jeg har ihvertfald haft rigtig meget glaede af dem  /o

Knus Emma

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #12 Dato: 13 November , 2010, 21:01 »
Jeg er abonnement på et engelsk blad som hedder Homefarmer. Det er super godt og inspirerende men noget af det de slår på er at det er vigtigt ikke udelukkende at leve af at være selvforsynende, man skal have et arbejde ved siden ad. Men at lave ALT selv tager også enormt lang tid, det inkluderer også at lave sit eget vaskepulver osv.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #13 Dato: 13 November , 2010, 21:34 »
Citér
jeg har dog en hvis form for begrænsning i og med at jeg modsatte de fleste drenge/mænd ikke er særlig ferm til at lege håndværker!

Bare rolig, hvis du får interessen for det, kommer det helt af sig selv. Som 17-årig havde jeg dårligt prøvet at slå søm i et bræt, men i dag er jeg en temmelig habil gør-det-selv'er - har blandt andet bygget en isoleret udestue på 20 m2 HELT selv - har kun haft elektriker til at tilslutte strømmen. Jeg var faktisk osse temmelig stolt af den!

I øvrigt er det slet, slet ikke "de fleste" drenge og mænd, der er ferme håndværkere. De mange uferme lider bare tit af en udtalt mangel på selvkritik...
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 13 November , 2010, 21:53 »
I øvrigt er det slet, slet ikke "de fleste" drenge og mænd, der er ferme håndværkere. De mange uferme lider bare tit af en udtalt mangel på selvkritik...

Det er der sandelig også mange af de 'ferme' der gør.
Undskylder øjeblikkeligt til de håndværkere der leverer kvalitetsarbejde. Men der er mange brådne kar.

Og Mikkel, måske du skal kigge efter en livsledsager med samme ambitioner som dig selv, og måske med interesse for det håndværksmæssige. Så farvel til 'poptøser' hvor nuttede de end måtte se ud.  ;)

Mvh
Erik Andersen