Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Race til have  (Læst 7445 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sylvest

• Passiv bruger
Race til have
« Dato: 12 November , 2010, 14:42 »
Hej

Vi bor i hus og kunne godt tænke os 4-5 høns. Vi vil gerne have en race som nemt bliver tamme, og ikke kræver højt hegn. Racen vi søger behøves ikke at lægge mange æg men hellere have noget godt kød, da de skal på bordet  ;)

Hvor køber man evt. racen??

Mvh.

Lars

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
Sv: Race til have
« Svar #1 Dato: 12 November , 2010, 14:48 »
Helt sikkert vælg Brahma  /o
mvh Jesper

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 November , 2010, 14:52 »
Enig i brahma .... vil dog tilføje farverolles

Kom til LU den 11-12 dec ...så kan du se racerne an. Så det meget nemmere at vælge  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 12 November , 2010, 15:13 »
Der er masser af udstillinger i denne weekend. Find en i nærheden og besøg den. Glimrende måde både at se de forskellige høns(estørrelser) og få kontakt til nogle man kan købe af..

Se kalenderen for en i nærheden
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=calendar
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 November , 2010, 15:18 »
Velkommen  /o

Der er mange racer som vil egne sig, og vi vil sandsynligvis alle anbefale vore egne racer  ;)

De fleste racer bliver let tamme, hvis man bruger tid på dem. Høns af tunge racer anbefales ofte til børnefamilier. De tunge racer er der også mest kød på. De flyver ikke så højt og bliver dermed bag et lav hegn. Til gengæld vil en overdækket gård beskytte hønsene mod evt. rovdyr.

Foruden æg og kød spiller udseende måske også noget for valg af race. Det er derfor en god idé at låne nogle bøger om høns på biblioteket eller tjekke leksikon og galleriet herinde.

I denne weekend er det muligt at se en masse fjerkræ i Næstved:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12096.0

Der er ofte høns og kyllinger til salg via dette forum. Her ville jeg bestemt søge først.
Dba & gul&gratis er en anden mulighed.
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 November , 2010, 16:20 »

Kom til LU den 11-12 dec ...så kan du se racerne an. Så det meget nemmere at vælge  /o

Tænk... jeg har det lige omvendt  ;D

Nej, spøg til side - det er en super ide at besøge en udstilling, se hønsene 'live', se hvor store/små de er, hvad man tiltales af - og ikke mindst få en god snak med de erfarne hønsefolk.
Mvh Marianne

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 November , 2010, 17:47 »
Marianne ...æææhm...vælge hvor mange nye hønsegårde der skal bygges næste år så  ;)

Ja den formulering passer nok bedre ..... har nu 4 og satser på at bygge 1-3 stykker næste sommer  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 November , 2010, 19:29 »
Jeg har kun 3, så jeg halter jo voldsomt bagefter.... Men julegavelisten er overbroderet med feminine ønsker som trådnet, hønsehuse, byggematerialer med mere. Så kan de holde de små bløde pakker for dem selv  ;D
Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 12 November , 2010, 19:55 »
Jeg tænker straks faverolles eller orpington. Jeg har ikke selv personlige erfaringer med disse racer, men har kun hørt godt om dem, som rolige og ikke flyvske havehøns :). Faverolles skulle have noget af det bedste kød overhovedet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 12 November , 2010, 21:05 »
Velkommen på forum, Lars  :D
Som Finn skriver, er der en del hønseudstillinger i denne og de kommende weekender, og der kan man altid finde god inspiration.
Du skriver, at du gerne vil have gode slagtehøns, og også dyr, der er tillidsfulde, og de to ting hænger rigtig fint sammen. Det gælder dog for nogle af de store racer, at de skal have en pæn alder, inden de kan slagtes.
Du kan sikkert finde nogle kontakter på udstillingerne, men ellers kan du også kontakte diverse specialklubber, eller efterlyse dyr her på forum under Markedspladsen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 12 November , 2010, 21:18 »
Jeg tænker straks faverolles eller orpington.

Jeg tænkte også straks Orpington. Farverolles har jeg ikke erfaring med. En anden, og synes jeg, ofte overset mulighed er New Hampshire som både er gode til æg og slagtning.

Dba & gul&gratis er en anden mulighed.

Hos mig hedder det 'Dba & gul&gratis er en sidste mulighed.', for hvor skal man dog ofte se sig godt for, for ikke at stå med et eller andet ubrugeligt indkøb, når det gælder fjerkræ. Det er min personlige erfaring. Andre har muligvis bedre oplevelser.
Mvh
Erik Andersen

Offline sylvest

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 November , 2010, 07:33 »
Mange tak for alle jeres svar...man føler sig virkelig velkommen herinde :)

Jeg tror at vi køre til Næstved i weekenden ;)

Varme hilsner

Lars

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 13 November , 2010, 09:35 »
...man føler sig virkelig velkommen herinde :)
Det er vores "varemærke", der er simpelthen så mange venlige og hjælpsomme medlemmer her, og vi hæger om vores gode tone.
God fornøjelse i weekenden /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk