Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gode have-/hobby-høns? :-D  (Læst 7307 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ninja99

• Passiv bruger
Gode have-/hobby-høns? :-D
« Dato: 10 November , 2010, 21:24 »
Hej,

Jeg har i øjeblikket dværg silkehøns men overvejer en udskiftning og vil høre om der er nogle der har nogle gode forslag til hvad jeg skal vælge.
Jeg vil gerne over til en større hønserace og så have lidt færre stedet. Grunden til dette er at jeg synes at hønsene skal have lov til at gå rundt og hygge i haven som er indhegnet, og ikke kun være i min hønsegård+hus som er ca.16 kvm.
Problemet jeg har oplevet med mine dværg silkehøns er at de blive angrebet af store fugle (krager mm.) og må fylge tilbage i hønsegården eller under grantræer hvis ikke vores hund eller vi er i nærheden. Derfor tænker jeg at løsningen kunne være nogle større høns.
De må meget gerne være meget kontaktsøgende og hyggelige lige som mine silker.

Mange hønse hilsner og tak for hjælpen
Nina  :)
« Senest Redigeret: 10 November , 2010, 21:48 Fra Ninja99 »

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Gode have-/hobby-høns? :-D
« Svar #1 Dato: 10 November , 2010, 21:37 »
Så synes jeg, du skal overveje faverolles. De bliver nærmest tamme uden man skal gøre noget for det  /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 10 November , 2010, 21:44 »
Du kunne overveje at starte med at gå over til stor silke. De generes ikke af krager og den størrelse fugle.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 November , 2010, 14:32 »
brahma kan anbefales, de er rolige og graver ikke hele haven op og så er de jo enormt smukke at se på  ;D
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 11 November , 2010, 14:38 »
Jeg har også oplevet at mine danske dværge bliver snuppet som frokost af en rovfulg... >:( Til gengæld har de aldrig rørt barnevelderene, og de er rigtig nemme at få tamme. Vores store hane spiser pænt af hånden sammen med de gamle høner. De unge er ikke så tamme, men det er min egen skyld. Der har simpelthen været for mange i år til at jeg har nået at få et personligt forhold til dem. Meeen nu bliver der jo færre hele tiden, så det skal nok komme. ;) Jeg ville bare vælge en forholdsvis stor hønsetype, så kommer du over det problem. Så kig efter hvilke høns du synes er smukke.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ninja99

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 November , 2010, 21:05 »
Tak for alle rådene...har lidt svært ved at beslutte mig, så tror jeg vil gå lidt i tænkeboks  ;D

- Nina

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 11 November , 2010, 21:10 »
Nu ved jeg ikke hvor på Sjælland du holder til, men ellers kunne du jo starte med et besøg af udstillingen på Grønnegades Kaserne i Næstved i den kommende weekend. Så får du en chance for at se nogle forskellige racer IRL.
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 November , 2010, 09:08 »
Jeg vil sige det samme som Tanja. Hvis du skal have nogen store høns der nærmest bliver tamme "af sig selv" så er Faverolles et rigtig godt valg. Men store silker eller Orpington kunne også opfylde de få krav du har sat op.

Danny
Himlen bør altid være blå!