Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Aktivering af høns.  (Læst 14531 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ingrid

• Passiv bruger
Aktivering af høns.
« Dato: 09 November , 2010, 11:51 »
Ideer til vinteraktivering søges. <E

Det lyder måske lidt tosset, men sidste vinter endte grusomt med at min lille hønseflok udviklede kannibalisme og måtte gives væk. Begrundelser som kedsomhed, sneblindhed mm. kom på bordet. De kunne gå i hele haven, men ville ikke i sneen. :-[

I år har vi lige sået græs. Det betyder, at de har mindre forhold end sidst. Stadig stor hønsegård med daglig mulighed for at komme ud i mindre indhegning. Men jeg er frygtelig bange for at opleve noget som sidste vinter.

Har I ikke nogle gode ideer til aktivering af høns? <J <A <J <A
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Aktivering af høns.
« Svar #1 Dato: 09 November , 2010, 11:53 »
Giv dem halm, visne blade og andet de kan rode i, i hønsegården. Spred evt. et par håndfulde korn, og de vil bruge lang tid på at skrabe efter kornet. Hvis du lægger et tykt lag, og med jævne mellemrum tilfører nyt materiale, vil du også opformere en masse regnorm i bundlaget, som de så kan gå og skrabe efter.  /o
Mvh Marianne

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #2 Dato: 09 November , 2010, 11:55 »
du kan spide æbler og så de skal strække sig lidt efter dem, eller evt. binde dem fast i en snor, så de ikke er nemme at spise. Og så se, om det kan lade sig gøre med noget tørt ikke-frossent sand eller andet, så de har noget, de kan skrabe i. Hvis det sidste lykkes, kan du måske købe levende orm engang imellem og "gemme" i sandet, så de har noget at rode rundt efter.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 09 November , 2010, 11:55 »
Spred en balle (de små) halm i bunden af hønsegården, og server så dagens kornration for dem ved at smide den ud i halmen, så de skal arbejde for føden. Hvis du kan få fat i hele majskolber fra markerne nu, så er de også gode at smide ud til hønsene, så de har noget at give sig til. De skal nok få pillet alle kornene af i løbet af dagen, og så kan du lige samle den hårde kerne op og smide i komposten.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 November , 2010, 12:22 »
Ja for søren. /o Mine høns eeeeelsker jo hele majskolber. Gad vide om man kan købe sådan nogle hele fodermajskolber?
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 09 November , 2010, 12:27 »
Så længe der ikke er frost i jorden, er jeg begyndt at grave en god stor klods med jord og græs af, og smide ind til hønsene. De går fuldstændig besærk, og der er intet tilbage af hverken jord eller grønt efter et par timer. Det kræver selvfølgelig at man har adgang til et sted, hvor man kan grave lidt af - jeg tager fra en hestefold, som ikke er i brug for tiden.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 09 November , 2010, 12:31 »
For nogle år siden fik vi en masse hirsekolber af svoger, der har et foderstofudsalg. Hønsene var vilde med at prikke frø ud af dem. Men jeg ved altså ikke, hvad de koster i små pakninger. Ellers har jeg overvejet at fylde kattemad eller lign. i hule marvben - ligesom man gør til hunde der skal beskæftiges. Sidste vinter var en katte-aktivitetsbold med solsikkekerner et hit her. Ud på fast underlag - og så bliver der spillet bold og pillet solsikkekerner op. Se evt. Jake's hjemmeside hvor hans høne Røde Mor spiller "fjerbold". Ja, se under alle omstændigheder Jake's hjemmeside ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 09 November , 2010, 12:45 »
For nogle år siden fik vi en masse hirsekolber af svoger, der har et foderstofudsalg. Hønsene var vilde med at prikke frø ud af dem. Men jeg ved altså ikke, hvad de koster i små pakninger. Ellers har jeg overvejet at fylde kattemad eller lign. i hule marvben - ligesom man gør til hunde der skal beskæftiges. Sidste vinter var en katte-aktivitetsbold med solsikkekerner et hit her. Ud på fast underlag - og så bliver der spillet bold og pillet solsikkekerner op. Se evt. Jake's hjemmeside hvor hans høne Røde Mor spiller "fjerbold". Ja, se under alle omstændigheder Jake's hjemmeside ;D.
Hirsekolber i små mængder koster en mindre formue - jeg har undulater og køber poser á 1 kg hjem fra foderstoffen. De koster ca. 40-50 kr. afhængig af foderstof og kvalitet af hirsen (den typiske kinesiske hirse er desværre ofte muggen eller med skadelige bakterier - den franske er af langt bedre kvalitet).
Venlig hilsen Tanja

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #8 Dato: 21 November , 2010, 11:39 »
Jeg smider halm ind til dem...især når der der er sne for eller vil de ikke ud  ;D
Og så et par gode håndfuld foder oveni så har de travlt i timevis  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 November , 2010, 12:57 »
Hos os er Christian tit udenfor og ser hønsene, at han har en skovl i hånden, kommer de susende fra alle verdenshjørner for at "hjælpe".
I dag er han f.eks. ved at vende jorden der hvor ænderne har gået og senere skal der fræses samme sted, så går de helt amok  ;D

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 21 November , 2010, 16:40 »
Skønt billede Lisbeth.
Hvor er det dejligt med sådan nogle hjælpsomme høns. ::)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #11 Dato: 21 November , 2010, 16:59 »
Lige et par hurtige "fra hoften" (nogle er nævnt, det ved jeg godt, men dette er hvad jeg gør hos mig)

- Masser af halm i gården. Hos mig gider de slet ikke ud i sne, så bliver de hellere inde, men hvis der er halm på sneen er det noget andet!
- Korn, solsikkefrø el. lign. spredt i halmen, evt. flere gange om dagen i mindre portioner.
- Majskolber, liggende på jorden eller hængende i snore fra loft eller træer. 7
- Nedfaldsæbler - også hængende eller på jorden.

...og så har min kone fundet på at holde julemarked i år, og der er indgang lige ved hønsegården, så der bliver masser af aktivitet omkring hønsene. Jeg håber ikke at de bliver forvirrede over det, men på den anden side er de jo selskabsdyr - hehe...

Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 21 November , 2010, 17:26 »
Der er flere der foreslår halm i hønsegården. Min er ikke overdækket; bliver det ikke noget værre smat, hvis jeg lægger en balle ud til dem på denne årstid? Jeg har været nødt til at køre 3 børfulde grus ind i gården her i weekenden, da det hele er smat og mudder.

Faktisk har jeg lidt svært ved at finde aktivering til dem p.t., da gården er så smattet.
Venlig hilsen Tanja

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 November , 2010, 17:28 »
Det er derfor du skal smide halmen Tanja. Jeg spreder et godt tykt lag, så der ikke kommer mudder igennem. Hvis først det er der, så bliver det ikke nær så smattet. Spreder du derimod for lidt, så bliver det et stort pløre! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 21 November , 2010, 17:31 »
Det er derfor du skal smide halmen Tanja. Jeg spreder et godt tykt lag, så der ikke kommer mudder igennem. Hvis først det er der, så bliver det ikke nær så smattet. Spreder du derimod for lidt, så bliver det et stort pløre! ;)
Okidoki, jeg må købe en minibig og sprede ud til dem. Er det nok med sådan en, mon, til 40 m2 hønsegård? En minibig vejer vist ca. 200 kg så hut jeg visker.
Venlig hilsen Tanja