Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 29  (Læst 9103 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
29
« Dato: 08 November , 2010, 20:10 »
Uden at have hæftet mig ved det, syntes jeg at have set engang, at man kun må have 29 stykker fjerkræ som privat. Det var jo selvfølgelig ikke aktuel for mig, så der var sat på gennemgang.

Men er det rigtig? hvordan er reglerne? hvem håndhæver det?

Jeg går ud fra at vi som besøgslandbrug er undtaget, men jeg får jo nogle spørgsmål.

Bl.a Hvor mange høns har du Peter ??   Øhhh det havde jeg ikke lige tal på, men har gjort det op nu, efter at have slagtet 17 her i weekenden.

Så har jeg nu:

Høns:             9,39,26    i 14 forskellige racer
perlehøns:      2,2
Påfugle:          1,2,6
Moskusænder: 2,6,8
Svanegæs:      1,1



Hilsen
Peter

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: 29
« Svar #1 Dato: 08 November , 2010, 20:14 »
Jeg kan aldrig se mere end 30 .....ad gangen  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: 29
« Svar #2 Dato: 08 November , 2010, 20:17 »
Jamen det bliver jo præcis 29...

I forhold til fjerkræ er der to tal der er vigtige.

De 30 kommer i forbindelse med ikke-erhvervsmæssigt dyrehold og det er miljøhensyn der er på tale. Det er kommunen der skal kontrollere det. De gør ikke noget på egen hånd, men da I er "landbrug" er I nok under erhvervsmæssigt dyrehold alligevel og så gælder de 30 ikke for jer.

Så er der et tal der hedder 100 og det er fødevaremyndighederne der har sat det tal. Hvis man har mindre end 100 stk. fjerkræ så skal man ikke have taget blodprøve hver 3. måned for at sælge af sit fjerkræ.. Har man over 100 stk. fjerkræ så skal man. Den grænse på 100 stk. bør man absolut respektere.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: 29
« Svar #3 Dato: 08 November , 2010, 20:24 »
Så er der et tal der hedder 100 og det er fødevaremyndighederne der har sat det tal. Hvis man har mindre end 100 stk. fjerkræ så skal man ikke have taget blodprøve hver 3. måned for at sælge af sit fjerkræ.. Har man over 100 stk. fjerkræ så skal man. Den grænse på 100 stk. bør man absolut respektere.

Er det ligegyldigt om man sælger levende dyr, eller slagtede dyr? 
Vi sælger aldrig slagtede dyr, dem spiser vi selv, med hjælp fra venner!!
Hilsen
Peter

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: 29
« Svar #4 Dato: 08 November , 2010, 20:30 »
jeg tror jeg har brug for at få det skåret ud i pap ::), kort og kontant - som privat må man eller må man ikke have mere end  de 29 stk? og er det lige meget om det er høns, ænder og lignn ? ligger man dem sammen eller hver slags for sig(høns og svømmefugle?)  og hvad så hvis man ikke sælger dem(levende eller slagtede?)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: 29
« Svar #5 Dato: 08 November , 2010, 20:34 »
de 29 er vel voksne fjer, eller hva?
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: 29
« Svar #6 Dato: 08 November , 2010, 21:06 »
De 29 er en vurderingssag op til den enkelte kommune om hvordan man tælller (og man må faktisk have 30 hvis det skal være helt rigtigt). Det er fuldstændig lige meget om man sælger eller ej. Det er miljø det drejer sig om, så det er forurening (gødning og støj). Men de fleste kommuner siger 30 voksne fugle og de kommer altså ikke og kontrollerer på egen hånd.

30 stk. høns,

4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger, eller

tilsvarende størrelse af andre former for dyrehold end de ovenfor nævnte.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan ud fra en konkret vurdering afgøre, at dyrehold må anses for at være erhvervsmæssigt, når dyreholdet består af flere af de under stk. 1 nævnte former for dyr, uden at grænsen for antallet af dyr under det enkelte punkt i definitionen overskrides.


De 100 er helt klart stk antallet

Fra besætninger hvorfra der omsættes fjerkræ, og hvor der på omsætningstidspunktet findes mere end 100 stk. fjerkræ, udtages:

    * 10 blodprøver fra høns, kalkuner, perlehøns, fasaner, stenhøns og rødhøns
    * 45 blodprøver fra gæs og ænder, herunder gråænder

Og det er hvis man omsætter fjerkræ (sælger, forærer, bytter,etc.) levende eller dødt...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: 29
« Svar #7 Dato: 08 November , 2010, 21:07 »
Så vidt jeg har fattet det så er det 30 dyreenheder + opdræt og der går en høne/and på en dyreenhed.  

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

  • Gæst
Sv: 29
« Svar #8 Dato: 08 November , 2010, 21:28 »
Nej Wanda sådan er det ikke, se lige skemaet her, der går mange høns på en dyreenhed, alt efter hvilken katagori de går ind under.

http://www.pdir.dk/files/filer/topmenu/publikationer/vejledninger/goedningsregnskab0708/version2/pdf/tabel_8.pdf

VH Gunni.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: 29
« Svar #9 Dato: 08 November , 2010, 21:32 »
Man skal også tænke på at hvis man har over 15 dyreenheder (ikke styk) så skal man til at lave gødningsregnskab og i det tilfælde er det antal enhed på ethvert tidspunkt. Og der går måske nok mange høns på en dyreenhed, men man kan jo have mange kyllinger i løbet af en sæson. Når man så som os også har får, der får lam i løbet af foråret - ja så skal vi da i hvert fald lige have kuglerammen ram engang i mellem.
Med venlig hilsen Heidi

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: 29
« Svar #10 Dato: 08 November , 2010, 23:03 »
Nå skal jeg  så  ud og samle alle de små lorte sammen for hele sommeren  på mine 10 tdr. land
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: 29
« Svar #11 Dato: 08 November , 2010, 23:09 »
Nej Ina der er et stykke vej inden du når der til. Der skal fx 167 høns til en dyreenhed. ;D
Med venlig hilsen Heidi

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: 29
« Svar #12 Dato: 09 November , 2010, 07:57 »
Dersom man bor på nedlagt landejendom går det som landbrug??
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: 29
« Svar #13 Dato: 09 November , 2010, 14:16 »
Jeg har dog hørt (fra kommunen) at et hobby dyrehold (ikke erhverv) er på max. 3 dyreenheder !!

Et nedlagt landbrug er som navnet antyder nedlagt dvs. ikke i drift som landbrug. Og der er som regel ikke noget jord til, så der gælder nok stadig de samme regler som for alm. husstande på landet.

Jeg indberette f.eks hvert år til chr (gederne) og min udlejer indberetter også hvert år til gødningsregnskab.
Dobbelt arbejde og stram lovgivning.

« Senest Redigeret: 09 November , 2010, 14:17 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: 29
« Svar #14 Dato: 14 November , 2010, 18:10 »
Hvad så hvis man eksempelvis udstiller og opdrætter rigtig mange forskellige høns? Så kommer man da let op over 100 stykker? Skal man så tage blodprøve, eller er det bare tys tys?? :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.