Mine 5 sussexkyllinger er nu snart 2 måneder gamle, og skrukmutter har for længst sagt farvel til teenagerne, der nu klarer sig selv meget flot iblandt mine 15 høns og 2 haner.
Det ser ud til at sussex'erne er 3 eller 4 haner og 1 eller 2 høner. Hvor længe tør jeg lade dem gå sammen med de store haner? Det er meningen at vi vil beholde alle hanerne til slagt og sælge hønnikerne, men går det at holde hanekyllingerne sammen med den øvrige flok til de er slagteklare?
Den anden morgen kl. 5.45 da jeg næsten lige havde åbnet for hønseklappen, opdagede jeg ved et tilfælde, at alle 5 kyllinger stod ude i hønsegården i bælg-ragende-mørke og skuttede sig i et hjørne. Formodentlig jaget ud af en af hanerne. Kan jeg gøre noget for at undgå dette? Ud over at vente med at tænde lyset i huset til solen står op? Vi har ikke installeret et tænd-sluk ur (endnu), jeg plejer blot at tænde lyset når vi kører på arbejde der lidt i 6 om morgen. Synes dog ikke, at jeg kan lade 2 mdrs. kyllinger stå ude i kulden og mørket på denne årstid?! De sidste par dage har jeg undladt at tænde lyset om morgenen, men så går det jo ud over æglægningen

.
Her et billede af sussex'erne og deres skrukmor da de var 6 uger gamle.