Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forkert årstid?  (Læst 11969 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
Sv: Forkert årstid?
« Svar #15 Dato: 09 November , 2010, 18:02 »
Jeg er nu slet ikke enig i, at høns skal være racerene. Det er helt fint at ha den holdning og kan da også forstå den til et vis punkt. Min allerdejligste høne er en brun brahmablandning på 2 år. I år har hun været skruk 4 gange!!! Det er der fileme ingen af mine andre høns, der nogensinde har været. Og hun er faktisk min eneste "urene ;)" høne. Så hun er skøn at ha. Og meget smuk at kigge på også :). Jeg synes at nogen af de racer, der findes er fuldstændig vanvittig "fundet på." Fx toppede hollændere eller panduanerhøns. De er fantastisk søde og dejlige, men de kan jo intet se! Nej, så foretrækker jeg bestemt en alm brun blandingshøne trods alt.
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 09 November , 2010, 18:16 »
Blandingshøns skader jo kun hvis de bliver krydset med de rene, som bruges til seriøst avl. For sig selv er de jo ikke til stor skade.

Signe, det er en svær årstid at komme af med kyllinger på. Jeg har selv fem gående som jeg ikke kan komme af med. Det er lidt træls, for jeg har egentligt ikke plads til dem ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 09 November , 2010, 22:35 »
Børge.

Tager det bestemt ikke personligt. Jeg er dog langtfra enig med dig.

Fru Hansen på 17. plovfuge vil gerne have 8-10 høns så hun kan holde sig selv med æg og slagtedyr. Hun er ligeglad med hvordan de ser ud bare de dækker hendes behov.

Hvorfor skal fru Hansen betale en 'formue' for racerene høns?
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #18 Dato: 10 November , 2010, 09:59 »
Nu tror jeg ikke lige, at der som sådan er ret megen forskel i prisen på racerene, og hybrider eller blandingshøns, for de priser der handles til er jo rene kostpriser.
Jeg siger heller ikke, at man ikke må gøre dette, man skal bare tænke på at det i sidste ende kan gå ud over raceavlen.
Jeg har da også selv et par blandingshøns gående derhjemme.
Fru Hansen ude fra 17 plovfure kan jo købe Hybrider, hvis hun bare vil have æg, og de findes da også til slagte høns.
Hvis Fru Hansen er ude efter noget specielt så er det da nemt at købe racerene i stedet, for hun kender jo ikke noget til egenskaberne ved blandingshøns, de kan iøvrigt også falde forskelligt ud ved samme blanding.
Grunden til at jeg er lidt ops på dette er den samme som kan ses ved opdræt af hunde og katte. Her laves der også mange blandinger, ofte med trælse udfald på pels, struktur og temperament, og det betyder ofte at evt. købere bliver overrasket over problemer de ikke havde forudset.
Nå, men det var over til noget andet og alligevel lidt sammenlignelig.

Ja, jeg har jo så denne "Holdning", og det er da interessant at se andres holdninger til spørgsmålet.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 10 November , 2010, 21:53 »
Der skal være plads til forskellige holdninger. Og det er også fint at vi ikke alle tænker ens.

At dækningen af fru Hansens behov skulle være hybrider synes jeg er en rigtig dårlig ide. Fru Hansen ville gerne have rigtige høns, og det kan vi vel hurtigt blive enige om ikke er hybrider, hvadenten vi taler om æglæggere eller til slagt. Hybriderne, avlet med henblik på det ene eller det andet, er fortrinlige til netop det de er avlet til. MEEN, de har sgu ikke meget med høns at gøre, hvis du spørger mig. Det ved jeg godt du ikke gjorde, men jeg tilkendegav alligevel min mening.
Mvh
Erik Andersen

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #20 Dato: 10 November , 2010, 22:15 »
Nu ved jeg ikke med Fru Hansen på 17. plovfuge. Men Fru Jensen på 19. plovfuge vil have racerene høns selvom det "blot" er havehøns. Det er da muligt at indkøbet er lidt dyrere, men så kan hun jo selv producere høns i mange år (evt med en ny hane ind i mellem) fremover og det er jo ikke til at vide hvad man ender med hvis man bliver ved med at krydse blandingshøns. Også er det jo en ekstra bonus at man er med til at bevarelsesarbejdet.

Men det er bare Fru Jensen fra 19. plovfuge's holdning.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #21 Dato: 11 November , 2010, 17:55 »
Jeg vil også være med til at forurene tråden :D. Jeg har absolut intet imod gadekryds af racehøns, og tre af mine høns er da også af ubestemmelig herkomst. De er gode æglæggere og fortrinlige kyllingeførere - hvad mere kan Fru Pedersen fra Undløse Overdrev tænke sig, når hun samtidig har dejlige racerene maraner, araucana og sussex gående ved siden af "underklassen"? Jeg har tænkt mig at udruge blandingskyllinger af mine gadekryds og mine maranhaner til foråret; det kan da kun blive nogle skønne små puttere der kommer ud af den krydsning tænker jeg /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"