Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben  (Læst 18090 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
Sv: Kalkben
« Svar #15 Dato: 27 Juni , 2008, 12:20 »
Martin

Man vasker ikke noget i eller af med Virkon S. Man vasker af i sæbe, skyller skidt og sæbe af med masser af vand. Når alt er tørt desinficerer man med Virkon S, eller noget andet.
Beklager min dårlige formulering.

En ting man lige bør huske hvis man strøer kalk, altså tørt kalkpulver på gulvet: Sålænge kalken er tør har den en ret ringe desinficerende virkning. Effekten kommer først rigtig når pulveret opløses i vand - eller bare lidt fugt (som jo osse er vand).
Hvis der er kalk tilbage på gulvet når hønsene kommer ind i stalden igen, de smider måske et par klatter som blandes med kalken, og man får CaOH som er ætsende. Det svier måske lidt på tæerne!

Det samme gør sig gældende her, der skal naturligvis strøelse oven på kalken.

Hej Marianne.

Ja de små sataner er noget mange døjer med, nogle mere end andre. Det er derfor en rigtig god ide at forebygge med at holde rent, smøre med noget fedtholdigt (jeg er gået over til den tykke Niveacreme den er genial, og ikke sådan at få af ;) )

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #16 Dato: 27 Juni , 2008, 17:56 »
Er det nærmest en naturlov at ens høns får kalkben?[..]
Jeg håber da ikke vi "render" ind i problemet  ::)
Næh, det er det da ikke. Jeg har kun en enkelt gang i de mange år jeg har haft høns haft et tilfælde af kalkben. Men det er også her jo primært når  "ulykkerne" (kalkben/rævebesøg/sygdom..) sker at det diskuteres.

Men til gengæld er det jo godt at vide hvad man kan gøre i de sjældne tilfælde at der sker noget og ikke mindst hvordan man kan forebygge med fornuftige ting som rengøring, kalkning osv. Men lad nu være med at forestille dig alverdens ulykker på forhånd
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 28 August , 2008, 23:00 »
Jeg håber at mine høns får lov at slippe for de mider, men selvfølgelig er det godt at være forberedt.
Smører du også forebyggende, Finn?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Indianer

• Gæst
« Svar #18 Dato: 29 August , 2008, 10:50 »
Jeg havde heller ikke oplevet kalkben før jeg fik en besætning araucanaer som skrantede lidt.
Jeg havde araucanaer i forvejen, som var fine, men de her havde altså begyndene kalkben.
De blev behandlet, men nu, næsten et år senee, har de det altså igen. De samme araucanaer som sidst. De andre høns jeg har, har ikke kalkben.
Men i aften får de tur nummer to. Og det er alle hønsene der får turen. Better safe than sorry... :)

De bliver smurt med vaseline rørt op med svovlpulver fra matas.
Og så får de et pift chok og en dråbe drop lop fra amerika thisted.
« Senest Redigeret: 29 August , 2008, 10:51 Fra Indianer »