Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: slagtesvins-foder til gæs og ænder?  (Læst 12891 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
slagtesvins-foder til gæs og ænder?
« Dato: 02 November , 2010, 21:13 »
Jeg har hørt at foder til slagtesvin bruges til både ænder og gæs, er der nogen der har erfaringer med det, lytter og lærer jeg gerne 
Hilsner
Hønemor08
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: slagtesvins-foder til gæs og ænder?
« Svar #1 Dato: 02 November , 2010, 21:21 »
Jeg bruger det til både mine ænder og min gås og de ELSKER det :) jeg laver gerne en blanding der hedder 2 dele hvede til en del svinefoder. det får de hver anden dag og hver anden dag ren hvede.
jeg blander en til to gange om ugen en håndfuld skaller i også bare for at være sikker på at de får noget jeg bruger samme foder til mine kalkuner og det er lige før jeg tror de ved hvornår det er svinefoderdag og hvornår det ikke er... de dage der er svenefoder på menuen så kan jeg dårlig komme til at gå inde i gården fordi de skal være sikker på alle sammen at få først de andre dage tuller de bare rundt ;)

Jeg er ikke helt sikker på om det er en fordel eller ej med svinefoder til ænder og gæs, men jeg tror nu ikke de tager skade af det og de elsker det jo :) men jeg skal altså heller ikke bruge mine til andet end mad, så om de bliver for fede til æg eller halløj det er lidt ligefedt her :)

husk dog at sikre dig at foderet ikke indeholder fiskemel... så tror jeg julestegen kommer til at smage lidt sært ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline brauer

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 November , 2010, 21:29 »
hvis i begynder at nærlæse foder sammensætningen på hønse foder og foder til svin vil i se at inholdet er nesten det samme det likker utrolig tæt op af hinanden den største forskæld er prisen :D

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 November , 2010, 10:17 »
Svinefoderet kan fåes på majsbasis også , dette er så langt at foretrække.
Jeg kender nogle få der bruger dette til et hold opfedningskyllinger hvert år , i maj måned køber de 25-30 stk kyllinger af hvad race de nu kan finde ( dog helst fabriks plymo´er ) og sætter dem i en "stald" med udgang til indhegnet græs , efter 4 - 5 uger kommer de ikke ud mere; da de allerrede nu er så store at det lille hop ind eller ud af stalden kan brække deres ben  :-[   Der er så meget skub i det foder , at dele af kyllingens anatomi simpelthen ikke følger med ( knoglerne ).
I august slagtes de så , og det er så nogle basser hvor eet - ja 1 - bryst vejer mellem 800 og 1100 gram  :o
Jeg har aldrig smagt noget af det , men de der har siger stadig det er bedre end køledisk kylling.   ???
Jeg leder selv efter majsbaseret foder , men udelukkende for at læne mig op ad Wandas foderplan.

Pøj pøj med dine planer.

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 November , 2010, 22:44 »
bruger også "grisepiller" ved os hedder det bare top cross- de elsker det også hos os men lige som wanda blander vi det med korn, og det er vores ænder ikke glade for- men valg har de ikke -hvis jeg ikke blander det godt nok så fisker de grissepiller først op ;D og så er det kornet der er tilbage.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #5 Dato: 04 November , 2010, 07:42 »
Hvor får I fat i svinefoderet?
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline mariegaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 November , 2010, 08:10 »
ved foderstoffen er der 4 kr. forskel i pris så har svært ved at se den store prisforskel ???  ??? ???
Mvh. Peter (og Marianne)

1.3 guld/sort båndet Brahma
1.3 sølv/sort båndet Brahma
1.3 gul/sort colombia Brahma
1.3 sort/kobber Maran
1.3 sort kæmpe Jersey
1.5 lys sussex
1.5 gul/colombia sussex
1.3 trefarvet sussex
1.4 Hvid moskus and
 Duer
 Katte
 Hunde

www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.raceduen.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 November , 2010, 08:33 »
Det svinefoder jeg får er beregnet til vådfoder så det minder mest om en gang grahamsmel. Jeg giver det lige en sjat vand i skålen også. OG mine ænder spiser med største lyst også kornet :)

Jeg køber mit hos naboen som er svinebonde... 2 kr kiloet :)

Jeg giver en lille smule svinefoder til mine små kyllinger også blandet med vildtfugle foder ( bedste alternativ til kyllingefoder, syntes det var lidt overdrevet at købe 15 kg til 4 kyllinger ;) ) og så får de det blandet med lidt havregryn og kanarie frø.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Ditte

• Passiv bruger
  • Alt Godt Fra Haven.....
« Svar #8 Dato: 04 November , 2010, 09:41 »
Jeg har før hørt at svinefoder bliver brugt som vokse foder til kyllinger. Men hvad med æglæggende høner? Kan de nøjes med det og korn og friland eller skal de have æglægnings foder?
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 04 November , 2010, 13:38 »
Jeg køber svinefoder i foderstoffen, og i min foderstof hedder det sojamax, jeg har ingen ide om prisen eller forskellen på eks. voksefoder og sojamax.
jeg har købt  det i 20 kg sæk fra Brogården tror jeg.

Min nabo er svinebonde, så måske jeg kunne købe noget der, men det har jeg ikke tænkt over.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 November , 2010, 14:18 »
Jeg har før hørt at svinefoder bliver brugt som vokse foder til kyllinger. Men hvad med æglæggende høner? Kan de nøjes med det og korn og friland eller skal de have æglægnings foder?

Jeg har ikke brugt æglægningsfoder de sidste 2 år her da jeg var træt af altid at feje alle pillerne op fra gulvet...jo ingen grund til at købe det når de ikke gider æde det aligevel ;)

mine får samme blanding som ænder og kalkuner da de jo går i samme gård (men altid 15 meter fra hinanden  *e )

det kniber lidt med æggene pt men alle har fældet og den eneste der vist nok ligger æg er min araucana blanding og hvor hulan hun gør af dem ved jeg ikke, men ser hver dag at hun fiser over hegnet og ud :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Charlotte J.

• Passiv bruger
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
« Svar #11 Dato: 05 November , 2010, 21:15 »
Hejsa alle sammen ;D
Tak for alle de gode svar. Jeg vil prøve din blanding Wanda med korn og svinefoder. Og så vil jeg undersøge priser ved en lokal bonde og hos den lokale foderstof forretning.
Mange glade hilsner
Hønemor08
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 05 November , 2010, 21:34 »
Jeg har ikke brugt æglægningsfoder de sidste 2 år her

det kniber lidt med æggene pt

Wanda.

Har du tænkt over om der kunne være en sammenhæng? Jeg får 8-10 æg om dagen, selvom nogle fælder.

Jeg giver iøvrigt 1kr/kg for grisefoder hos min nabo, men bruger det udelukkende til mine 3 grise.
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 November , 2010, 21:57 »
Erik jeg har jo fået æg inden for de to år.  Mine 3 brakler har jeg flyttet lidt rundt med så foruden fældning så er de nok lidt kuldrede. :)
derudover har jeg 1 høne der kan det med æggene... resten af mine ægliggende høns har Mikkel hapset.
Om det vil hjælpe at give dem ægligningsfoder det tvivler jeg på, for de gider ikke æde det ;) og det hjælper vel ikke ved sit blotte tilstedeværelse det skal vel ned i kråsen på en eller anden facon :)
jeg tror jeg propper lidt lys ind i husene her i weekenden så ser vi om ikke de kommer lidt igang.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 05 November , 2010, 22:35 »
De gider godt æde det.

Hvis du ikke giver dem andet i 1-2 dage. Og når de har lært det vil de fortsætte med at æde det. Mine æder det før de tager kornet.
Mvh
Erik Andersen