Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor nu det ? - i urtehaven ......  (Læst 772 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Hvorfor nu det ? - i urtehaven ......
« Dato: 31 Oktober , 2010, 09:13 »
Som nogen sikkert har læst i anden tråd , sylter vi bla. vore egne afgrøder denne weekend. Det er da også en vældig hyggelig ting.
Havde det ikke liiiige været for mine øjnes tilbøjelighed for at lade sig narre: rækken med rødbeder har i lang tid stået sundt struttende , med sine smukke frodige blade : mums der er mange gode rødbeder i den række !

L a n g e     n a s e  - uh høsten stod ikke mål med mine øjnes selvbedrag   :-[

Hvorfor i alverden har en rødbede på størrelse med en bordtennisbold en kæmpe frodig busk af blade ????
Det er lidt det samme med mine gulerødder ! ?

Vi ved godt haven er udmarvet , for gården vi overtog var - havemæssigt set - forsømt !!!

Hvad mangles der siden afgrøderne står ranke struttende og iiiihhh så bedragerisk flotte - og urterne er  puf  ?

Hjælp - så jeg kan rette op inden vinteren !

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvorfor nu det ? - i urtehaven ......
« Svar #1 Dato: 31 Oktober , 2010, 09:36 »
Jeg læste engang i et økologisk magasin at det har noget med forholdet mellem næringsstofferne at gøre. F.eks. at meget kvælstof giver meget top, altså grønne blade i stedet for rødder eller knolde. Du er jo selv lidt inde på det. Her må vi nok have Peter Agger på banen.... Vi har selv vældig succes med at gøde tomater med halmet kaninmøg. Det giver få blade og mange tomater. For nogle år siden kom manden i mit liv til at give hønse-/duemøg i stedet. Se dér kunne man tale om BUSKTOMATER :o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 Oktober , 2010, 09:52 »
Det har også noget at gøre med hvornår du gøder.
Hvis du venter med at gøde til planterne er i god vækst, dannes der alt for meget top og ingen rod, og for jordbærs vedkommende, for få bær.
Det er bedre at jorden er velgødet, inden man sår og planter.
Det er nu min erfaring   :)
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 31 Oktober , 2010, 11:50 »
@ busktomater?
Jeg ville have troet at det meget stærke fuglemøg ville have aflivet både tomater og planter.
Jeg mener jo at fuglemøg skal fortyndes en del for at være velegnet til gødning af spiselige ting, men tomater er måske andeledes sejlivede..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 31 Oktober , 2010, 12:05 »
Alle vores dyr går på halm, så fortyndingen kommer automatisk ;). Jeg har nu engang gødet nogle skrantende havehibiscus med ren kaningødning. De har "toilethjørne" i burene og bruger konsekvent det til "både - og". Så der kan man hente "den rene vare". Havehibiscus'erne voksede som blev de betalt for det - og blomstrede fint. Effekten holdt i flere år. Det var nok gået helt galt med hønsemøg....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand