Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fantastisk Forløsning - og gratis foder...  (Læst 2661 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Fantastisk Forløsning - og gratis foder...
« Dato: 30 Oktober , 2010, 18:27 »
Så skete det! I går høstede naboen sin kæmpe majsmark, der ligger lige op ad min gårdsplads.

Jeg havde selvfølgelig i god tid spurgt om lov til at samle de tabte kolber ind efter høst og når jeg gør det, så kigger min nabo bare underligt på mig og siger med et lille smil: "bare slå dig løs!"  ;D - jeg tror efterhånden mine naboer synes at jeg er lidt småskør - men det er jo heller ikke helt forkert...  ;)

Nå men så så man lige mig trille ud af gårdspladsen på min lille gule havetraktor efterspændt en fin sort tipvogn. Ud over majsmarken det gik og så hoppede jeg ellers af og på traktoren og endte med at have fyldt vognen i løbet af halveanden times tid - det skal lige siges at denne lille vogn faktisk indeholder hvad der svarer til 4 trillebørfulde!  /o

Så gik resten af eftermiddagen med at "åbne" kolberne og hænge dem op under loftet så de ikke ligger og rådner som de sidste desværre gjorde sidste år. Resultatet kan i se på billederne herunder!

Alt i alt en fantastisk dag, hvor jeg har fået motion, familiehygge (da vi gjorde kolberne klar til lagring) og gratis foder til vinteren - hold k**t hvor er jeg glad i låget lige nu!  /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Fantastisk Forløsning - og gratis foder...
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2010, 18:33 »
Det ser da godt ud. Jeg har også haft majsmarker her rundt omkring, men jeg synes altså næsten ikke de spildte noget. Har været ude og samle et par spandfulde, men de er jo hurtigt spist...
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Jabina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2010, 18:33 »
Flot Morten!
Jeg gjorde det samme med min nabor roemark sidate år ;D
Så det kan jo godt være det er endnu er bivirkning af hønsefeberen?? ;D

Emma

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30 Oktober , 2010, 18:34 »
JAAAA præcis sådan dér skal det se ud  /o kan huske jeg svarede på din tråd dengang...

Kan sagtens se ham smile og derefter ryste på hovedet mens du ikke ser det  :D

Så blev rotterne snydt for festen på marken  ;)

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 30 Oktober , 2010, 18:57 »
@Henriette: Du skal bare gå derud - de tabte kolber kan umuligt spottes på afstand. Gå efter de planter som maskinerne har lagt ned. De ligger ofte i nærheden af meget våde områder, hvor maskinerne er kørt lidt fast og har været nødt til at kompensere og afvige fra sporet, og så der hvor de har været nødt til at standse fordi traktorens vogn er fyldt og der skal en ny vogn til - de steder afsløres af bunker af snittet majsensilage, der er tabt på marken.
Det er måske også lidt forkert at sige at det er tabte eller spildte kolber jeg samler ind - det er nemlig mest kolber fra de planter der er blevet "kørt ned" i stedet for at være blevet høstet...

@Karina: Jep! Jeg kan godt huske det - tak for tippet!!!  /o
Mvh. Morten

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 30 Oktober , 2010, 19:07 »
Nøøøj, hvor ser det godt ud. Jeg kan godt forstå du er lidt euforisk over de gratis hønseguf-glæder ;D. Jeg har selv kigget langt efter majsmarker her i området, men med alt det hus-halløj m.m. der har været rundt om os her i efteråret, har jeg ikke fået lavet en aftale med nogle bondemænd. Måske til næste år, for det ser sørme godt ud, det du har lavet /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 30 Oktober , 2010, 19:20 »
Jamen jeg har da været på gå-tur. Hvordan tror du ellers jeg fik samlet mine spandfulde.  ;) Heldigvis så har hønsene selv fundet ud af at gå ture på markerne rundt om huset, så de skal nok finde lidt guf. De kommer pænt hjem til aften-tid, så de får lov til at fjumre rundt på markerne som de har lyst til. Naboen var også ved at dø af grin, da jeg spurgte om det gjorde noget. Han mente absolut ikke at mine høns kunne spise ham ud af huset.  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 Oktober , 2010, 19:24 »
Jamen jeg har da været på gå-tur. Hvordan tror du ellers jeg fik samlet mine spandfulde.  ;) Heldigvis så har hønsene selv fundet ud af at gå ture på markerne rundt om huset, så de skal nok finde lidt guf. De kommer pænt hjem til aften-tid, så de får lov til at fjumre rundt på markerne som de har lyst til. Naboen var også ved at dø af grin, da jeg spurgte om det gjorde noget. Han mente absolut ikke at mine høns kunne spise ham ud af huset.  ;D

Måske høstfolket bare kører lidt pænere på Fyn end her i det mørke Vestjylland - jeg synes næsten man kan blive i tvivl om hvorvidt det er høst eller markræs de har gang i nogle gange...   ;D  ...men på den anden side så giver det flere majs til mig jo så de får en  /o af mig!   ::)
Mvh. Morten

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 30 Oktober , 2010, 21:13 »
Haha, hvor har jeg bare glædet mig til denne tråd!! :D

Sådan skal det bare se ud!!! /o Man må sige du virker glad for dine høns ;D Og gratis glæder :D (Jeg er dybt misundelig -på den gode måde! :D)

Nå men så så man lige mig trille ud af gårdspladsen på min lille gule havetraktor efterspændt en fin sort tipvogn.

Hvorfor er der ikke billeder af det?! :D

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 Oktober , 2010, 21:17 »
Haha, hvor har jeg bare glædet mig til denne tråd!! :D

Sådan skal det bare se ud!!! /o Man må sige du virker glad for dine høns ;D Og gratis glæder :D (Jeg er dybt misundelig -på den gode måde! :D)

Hehe - hvor sjovt at du ligefrem har glædet dig til tråden - hvorfor dog det?

og JA - jeg er super glad for mine høns - og ikke mindst de gratis glæder - hvordan kunne du dog gætte det?  ;D  ::)

Fordi min kone ikke var hjemme til at tage billedet da jeg trillede ud!  ;)
Mvh. Morten

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #10 Dato: 30 Oktober , 2010, 21:25 »
Fordi jeg kan huske hvor glad du var sidste år, og jeg ELSKER glade indlæg... Og havde godt spottet at du glædede dig til denne gang også! :D

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 30 Oktober , 2010, 21:59 »
Dejligt indlæg....  :D forstår godt din glæde!! Er selv omgivet af majsmarker, men landmandens maskiner er så effektive, at man næsten ikke kan se der har stået majs, når han er færdig med at høste. Godt for ham, skidt for mig mine høns.

Men også her har det været en dejlig dag - efter et par uger, hvor der har stået andre ting på programmet, har jeg endelig en hel weekend, som står i de praktiske gøremåls tegn - udenfor, i stald og skur, der bliver gravet georginer op (hvorfor plantede jeg så mange  ??? ::) ;D ), nydt at se gæs og ænder pjaske i vand, muge ud i stalden, fylde kornlagrene op hos en lokal landmand (elsker at have fulde fodertønder  :D ) leget med killingen, ringet en due, hængt vasketøjet ud, flyttet krukker med planter ind i drivhuset, nusset vædderen på mulen... kort sagt gjort noget af alt det der gør livet på landet værd at leve ! Og som kan gøre de lange dage på kontorstolen endnu længere......

Har følt mig nærmest lykkelig idag  :D
Mvh Marianne

Offline KEW

• Bruger
« Svar #12 Dato: 30 Oktober , 2010, 22:39 »
Vores høns er før fine til hele majskolber som er samlet op fra jorden de gloede hvertfald da vi smed nogle stykker ind til dem.

Næh vi er vandt til bondouelle gourmet majs ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 31 Oktober , 2010, 18:22 »
Hva så mester glad i låget  -  det blev da en bedre høst end du havde forventet da jeg hentede mine slagtede høns i fredags ....
Jeg har også været på majsmarkerne i dag : 2 sække majsensilage , hvoraf den ene sæk er så fint snittet at hønsene overhovedet intet har levnet , den anden derimod er knap så godt snittet og den levner de af ....
Det er ganske fantastisk med den slags gratis foder - og med fin nærings og underholdningsværdi - de har ganske simpelt ædt så det er synligt gennem fjerdragten at ædetanken er fyldt godt op  ;D
I morgen gør jeg plads i firmabilen og tager 2 murerspande med på min rute - ruten går forbi riiiiigtig mange majsmarker , så min frokost og middagspause bliver fordelt over ophold ved de mest interesseante majsmarker : sanke sanke ...  ;D ;D

Flot arbejde med jeres "majsneg" - mine ligger på trådrammer.

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 31 Oktober , 2010, 18:51 »
Dejligt, det ser super ud :D

Jeg har høstet lidt idag, det er ikke blevet til mere end 50 kolber, men det er også fint nok. Sidste år havde jeg høstet 300 og de varede frem til starten af april måned. Desværre gik der råd i de sidste, men ellers var det fint. I år har jeg taget dem alle ud af deres hylstre og lagt dem i en stor kartoffelsæk og efterfølgende hængt dem op så de kan tørre. Hønsene er altid helt tossede efter dem, og det er enorm god beskæftigelse! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.