Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu går vi snart ud af vores gode skind :-(  (Læst 12837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

• Passiv bruger
Nu går vi snart ud af vores gode skind :-(
« Dato: 30 Oktober , 2010, 16:38 »
Hvad pokker skal vi gøre - orm orm og atter orm. Vi har gjort det helt rigtige med saltsyre i vandet, endda flere behandlinger, men ormene bliver ved med at være  ??? det er sådan en rust farvet lille en det ligger i enden af en klat afføring - hvor skadeligt er orm for høns og hvad skal vi gøre når saltsyre ikke virker... Ihhh jeg har lyst til at råbe højt og bande... det er så pokkers irriterende, og vi aner ikke hvad vi skal stille op  :( /d
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu går vi snart ud af vores gode skind :-(
« Svar #1 Dato: 30 Oktober , 2010, 16:45 »
Hvor slemt orm er ?

Prøv at læse denne tråd.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12348.0
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2010, 16:58 »
Nu har jeg lige læst den tråd - blev ikke klogere  :D eller også har jeg bare ikke helt forstået.... synes du jeg skal ringe til en dyrelæge og få en ormekur?? Jeg vil jo helst ikke ende ud i at de dør.....
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 30 Oktober , 2010, 17:01 »
De kan dø af at have mange orm, så måske var det en ide med en ormekur.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 30 Oktober , 2010, 17:01 »
Jeg tror at vi alle efterhånden er overbevist om at "saltsyrekuren" i bedste fald virker forebyggende på orm - ikke kurerer noget. Så ja, ring til din dyrlæge. Har du en fast tilknytning er det som regel ikke så dyrt. Og DET virker. Hvis dine høner er i lægning så hør om forskelle i tilbageholdelsesfrister på de forskellige ormekure. Held og lykke med dem!
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2010, 20:52 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 30 Oktober , 2010, 17:13 »
Jeg syntes også at du skal ringe til en dyrlæge og hvis han vil se dem så prøv at ring til nogle andre dyrlæger og hør om du evt kan få det uden at de kommer ud, det koster jo lige lidt ekstra når de kommer ud...
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 Oktober , 2010, 17:26 »
Åh sikke noget - vi er 99% sikker på hvilke af hønsene der har det, så jeg tror vi tager en drastisk beslutning og afliver dem vi tror der har det, gør alt rent igen igen og ser og det hjælper... ville blive meget ulykkelig over hvis vores 3 nyeste kyllinger er blevet smittet.
Er det en garanti at alle i hønsegården ar blevet smittet....????
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 30 Oktober , 2010, 17:41 »
Hvis der er orm og dyrene går sammen så er der altid risiko for at alle er smittet, men ikke at alle er lige modtagelige, dyr er bygget til at kunne modstå orme og dyr vil også altid have orm.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 30 Oktober , 2010, 20:12 »
Problemet forsvinder ikke bare fordi at du afliver dem der evt. er hårdest angrebet. Der vil være æg i miljøet i lang tid og alle dyrene vil have orm på nuværende tidspunkt. Men som lestat siger så er nogen dyr mere modagelige, for parasitter, end andre.
Snak med dyrlægen om en ormekur.
Der er ingen tilbageholdeses tid på Flubenol men om det lige virker på den type orm dine høns har, ved jeg selfølgelig ikke, da jeg jo ikke er dyrlæge :)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 30 Oktober , 2010, 21:02 »
Så besværlig er det nu heller ikke at kontakte dyrlægen, det er bare hvis de vil tjekke dem. orm kan jo som sagt også gå i æggene og det er nok ikke så lækkert  :-X
Der er heller ikke tilbagehold på verminater (også et ormemiddel) Kun 4 dage på slagt, men ikke på æg.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 30 Oktober , 2010, 21:11 »
Hvis du ligefrem kan se orm i afføringen kan du jo samle et par stykker op og så køre til dyrlægen med dem. Så koster det jo ikke et dyrlæge-hjemmebesøg og du kan være sikker på at få midler mod de rette orm. I øvrigt er det jo ikke noget du burde overveje (og heller ikke os andre hønseejere). Du er jo bekymret for dem. Har dyrene problemer må de behandles. ALT koster i denne tilværelse. Også hønsehold.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 31 Oktober , 2010, 00:47 »
Det ville da også være synd at aflive dem, fordi de har fået orm, det sker jo trods alt jævnligt at høns har orm, og så er det altså et dyrlægeanliggende, dyrlægen koster jo det han koster, men ormekur er ikke så dyrt.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mette M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 31 Oktober , 2010, 10:48 »
Hej

Jeg er helt enig.

I sommers havde mine høns orm. Jeg snakkede et par gange med en dyrlæge (med forstand på høns) - og fik en ormekur (kan ikke huske hvad den hed). Vi skulle putte 10 ml i vandet 2 dage i træk og det var det - tar tar  :)
Super nemt og hønsene gokkede og synes slet ikke gereret af det.

Nu kan jeg se, at der er en der har fået en del orm i afføringen igen - så nu må vi lige gøre det igen - men det er jo super nemt.

Det kan være at dyrlægen vil se en af "klatterne", for at give den rigtige kur.

Jeg synes det var totalt uoverskueligt (det var første gang vi havde orm) - men det var meget simpelt.
Men jeg har læst eksempler herind fra om høns der dratter om på stribe -og det må være forfærdeligt.

Á propos lægeregning - så kostede det mig 325,- for at få tjekket en kylling der havde lungebetændelse - og det er jo da til at betale.

Hvis ens bekymringer skal gøres op i penge så er det en billig pris  :)

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Mette M.

Den heldige ejer af:
2,o store hvide silkehøns med skæg
o,1 hvid dværghøne
o,o,3 hvide dværgkyllinger med skæg
o,o,1 dværgkylling (brun - af silkemor)
1,o forkælet kat (:

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 31 Oktober , 2010, 11:03 »
Hej alle jer søde hønse folk her på forum  :)

- tak fordi i gider komme med respons  /o
Vi har besluttet at give alle ormekur og så se om det hjælper. Selvfølgelig vil vi helt undgå at aflive nogle af dem, men det bliver bare så uoverskueligt til tider.

De første 2 år vi havde høns var det intet i vejen, det var en sund og harmonisk flok der forsynede os med skønne æg og inden sygdomme. /o
Så er vi så uheldige at købe nye høns som har sygdom med sig - det er super ærgerligt og derfor tænker vi jo, at de er skyld i vores resterende nu har orm. Derfor får man lyst i et presset øjeblik at aflive synderen.... Men når alt kommer til alt er det jo ens dyr og vi holder jo af dem uanset pris for diverse midler, så selvfølgelig prøver vi en ormekur...  *k

Rigtig god søndag til alle Jer derude
Knus fra Malene
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 31 Oktober , 2010, 11:09 »
Det er ikke sikkert at det er de nye høns, som er skyld i det, det kan også sagtens være at jeres ormebestand er blevet opformeret på de år som er gået uden nogen tegn på noget, for jeres høns går vel på samme sted hele tiden.

Der er altid orm og dyr har altid orm. Og som regel er det ikke et problem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af: