Jeg synes skole intra er intet mindre end genialt. Man kan sende diverse "sedler" m.m. til forældrene den vej, og for de få forældre, der ikke har computeradgang er systemet sat til at skrive sedlerne ud, så lærerne kan give dem til børnene, der så tager dem med hjem.
Forældrene er i 99 % af tilfældene meget glade for det, for det er slut med beskeder, der bliver væk og findes alt for sent i harmonikafolder i bunden af tasken under et råddent æble og en kedelig leverpostejmad.
I dag er computeren en integreret del af skolen, og meget skolearbejde foregår på computeren. Det er i høj grad en fordel for eleverne, som har mulighed for at benytte stavekontrol, har de svært ved at læse er der et fint program, der hedder CD-ord, som kan læse højt for dem.
Meget af den kedelige træning er bygget ind i spil, som mange elever synes er sjove.
Har man f.eks. skrevet en stil på computeren, har man altid en backup, så slut med at hunden bider den i stykker og lignende.
Mange lærere synes det er fint at få opgaverne elektronisk, så man skal ikke bøvle med at printet ud, bare sende til læreren.
De fleste har computer i dag, og ellers har alle mulighed for at bruge en, for almindelige dødelige er der bibliotekerne, og for skoleelever er der skolebiblioteket, sfo, m.m. Det er i hvert fald helt sikkert, at de skoler, der stiller krav om, at eleverne laver opgaver på pc og sender dem, også sørger for adgang til computere for børnene.
På mange skoler fungere intra næmest lige som vores forum, man har adgang til nogle fællesområder, og så har man adgang til nogle områder som kun kommer klassen ved eller kun ens eget bare, der kan lægges beskeder til alle eller privat som i vores PM, der kan lægges billeder til fælles glæde.
Ja, man skal huske sit kodeord og brugernavn, det skal man jo også her. Og ja, sommetider er systemet nede, det er det jo også her.
Folkeskolen kan ikke kræve brugerbetaling, men til f.eks. lejrskoler er der mange skoler, der opkræver kostpenge fra forældrene, og det er lovligt. Jeg kender ikke de præcise regler for, hvad skolen kan bede forældrene om, men man sørger f.eks. også selv for blyanter, viskelæder, passer osv.
Og Emma specielt til dig, du er alt for kvik til at bruge de undskyldninger, du kommer med, når jeg ser, hvor dygtig du er til at begå dig her på forum på en computer (og også udenfor skoletiden f.eks. om aftenen), så ved jeg at du sagtens kan - hvis du vil