Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det tyveri.  (Læst 5033 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Er det tyveri.
« Svar #30 Dato: 30 Oktober , 2010, 10:31 »
Det kan jo også være at ekspedienten er i familie/ven med kunden og derfor "hjælper" med "billige" varer ! Det sker desværre også......
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2010, 10:49 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #31 Dato: 30 Oktober , 2010, 11:31 »
Hej Louise det er ikke min kone, det var hende der så det.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #32 Dato: 30 Oktober , 2010, 12:00 »
Hov - det må du undskylde Allan  (og Allans kone) *r

@Gunni - jeg er helt enig med dit syn på tidsånden/udviklingen, der generelt er mere mig først end første maj - eller hvordan man nu skal beskrive det   /d Jeg er præcis gammel nok til at kunne huske at det faktisk har været anderledes, engang hvor grisk og grådighed ikke var dyder... Jeg er bestemt ikke i sync med tidens moralbegreber (eller mangel på samme).

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #33 Dato: 30 Oktober , 2010, 12:12 »
Ked af at sige det men der noget i tager helt fejl af.
Det er ikke kasseapparatet der er det afgørende for om du er sluppet igennem med ekstra varer.
Det er først når du går gennem døren det er tyveri.
Du har fra kasseapparatet og til døren før at opdage fejlen derefter er det tyveri.
Der er det også sådan at man checker sin bon inden butikken forlades. Eller kan butikken nemlig også bare sige det var nok ærgerligt hva!
Enkelte butikker har faktisk sadt skilt op med at man skal husk at kontroller din bon

Derfor må en butiksdetektiv også først henvende sig med om mistanke om tyveri når er ved døren eller udenfor
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #34 Dato: 30 Oktober , 2010, 15:28 »
Ked af at sige det men der noget i tager helt fejl af.
Det er ikke kasseapparatet der er det afgørende for om du er sluppet igennem med ekstra varer.
Det er først når du går gennem døren det er tyveri.
Du har fra kasseapparatet og til døren før at opdage fejlen derefter er det tyveri.
Der er det også sådan at man checker sin bon inden butikken forlades. Eller kan butikken nemlig også bare sige det var nok ærgerligt hva!
Enkelte butikker har faktisk sadt skilt op med at man skal husk at kontroller din bon

Derfor må en butiksdetektiv også først henvende sig med om mistanke om tyveri når er ved døren eller udenfor
Jeg ville være blevet edderspændt rasende hvis jeg i god tro havde betalt mine varer og gået ned i parkeringskælderen (som fx mine cocioer fra Føtex), og derefter var blevet anholdt og sigtet for butikstyveri, fordi jeg ikke havde opdagede at kassedamen havde lavet en fejl. I min lokale Brugs får man slet ikke en kvittering længere, med mindre man specifikt beder om det. Det er en ordning de har lavet for at spare på papiret.

Omvendt kan man vel så sige at butikken burde meldes til politet for bedrageri, de utallige gange, man er kommet hjem og opdaget at det man har købt på tilbud, ikke er blevet fratrukket rabatten ???.
« Senest Redigeret: 30 Oktober , 2010, 15:30 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #35 Dato: 30 Oktober , 2010, 21:09 »
Hvis kunden ved at der er betalt for lidt, så er det bedrageri. Og tyveri...bedrageri...what's the difference?!  /d Samme kunde...eller en person med samme "morale" kan så sagtens blive forarget over indbrud, lommetyveri osv., men i min verden er vedkommende ikke et hak bedre selv *r

Og så vil jeg da gerne lige smide en tanke ud... Hvis nu det var en selv som lavede en fejl...hvor mange ville så ikke sætte stor pris på, at kunden var ærlig og gjorde en opmærksom på fejlen? Er ked af at sige det, men jeg synes det er usmageligt ikke at gøre opmærksom på fejlen  :-\

Mht. at købe korn af bonden, så er det nu ikke alle landmænd som handler sort. Min landmand har faktisk rent mel i posen, og udleverer villigt en kvittering. Vil bare forsvare ham lidt :D Måske han er en blandt mange, det skal jeg så ikke kunne sige.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #36 Dato: 30 Oktober , 2010, 22:14 »
@tanja
Sefølli vil du blive rasende...
Men huskede du at checke din bon inden du forlod butikken?
Det er din pligt hvis ik du vil tages før butikstyveri.
Sådan er spillets regler nu engang
Hilsen Kenneth

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #37 Dato: 30 Oktober , 2010, 22:23 »
kan det nu også passe??

Kunne stadig godt tænke mig en jurist kom ind over med kommentar!

Tænkt eksempel.

Jeg er i en butik for at købe 5 ting. Jeg går, efter at have fundet tingene, op til kassen og lægger mine 5 ting på båndet, mobiltelefonen ringer og jeg besvarer opkaldet, alt mens jeg kører dankortet i automaten, trykker kode og godkend. Samler varerne sammen og går mod udgangen, mens jeg afslutter mobilsamtalen.

Kassedamen har kun slået 4 ting ind og jeg har derfor en ting i hånden/posen som jeg faktisk ikke har betalt for.

Er jeg nu en tyv?
Mvh
Erik Andersen

Offline KEW

• Bruger
« Svar #38 Dato: 30 Oktober , 2010, 22:47 »
@pilegaarden
Ja det er du!
Kontroller du din bon inden du går ud af butikken så opdager du jo fejlen ik?
Fon i øret eller ej retfærdiggør jo ik fejlen!

Fordi du har sadt din fartpilot frakender det dig jo ikke for at køre for stærkt
Hilsen Kenneth

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #39 Dato: 30 Oktober , 2010, 22:49 »
Lad os gøre det lettere at afgøre.

Jeg tager i et supermarked for at handle ind til den næste uges forbrug. I min indkøbsvogn er der 150 forskellige ting.
Jeg placerer dem på båndet en efter en. De passerer kassedamen, og jeg lægger dem derefter tilbage i vognen. Jeg betaler det beløb som kommer op på kasseapparatet, uden at have nogen fornemmelse iøvrigt af hvad det indkøbte skulle koste. Jeg forlader kassen og går mod udgangen.

3 varer i min indkøbsvogn er af den ene eller anden grund ikke registreret i kasseapparatet, selvom de har været en tur over båndet/forbi kassen, inden de er kommet retur i min indkøbsvogn.

Hvordan skulle jeg have en jordisk chance for at vide at 3 varer fejlagtigt ikke er blevet registreret og derfor ikke betalt for.

Jeg tror ikke at jeg ville kunne blive taget for tyveri i denne situation.

Men det er jo ikke, principielt, anderledes om jeg køber 5 varer eller 150 varer.

Det jeg prøver at sige er, at hvis jeg lægger varerne op på båndet, for at forretningen kan slå dem ind i kassen og bede mig betale deres værdi, så tvivler jeg på at jeg kan drages til ansvar, hvis forretningen fumler og beder om lavere betaling end hvad der faktisk er varer for. Ansvaret for at vurdere om saldoen på bonnen lyder rimelig kan ikke kun ligge hos kunden.
Faktisk kan man argumentere for at forretningen burde have bedre forudsætninger for at vurdere om der eventuelt foreligger en fejl i den samlede pris. 
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #40 Dato: 30 Oktober , 2010, 23:07 »
Kontroller du din bon inden du går ud af butikken så opdager du jo fejlen ik?

Kontrollerer du selv din bon, vare for vare, når du har været ude at handle til den kommende uges forbrug.

Fordi du har sadt din fartpilot frakender det dig jo ikke for at køre for stærkt

Har du sat fartpiloten til den lovlige hastighed tror jeg ikke det er relevant. Har du sat den over den lovlige hastighed giver det jo sig selv.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #41 Dato: 30 Oktober , 2010, 23:21 »
Før man kan dømmes for tyveri skal det sandsynliggøres, at man har gjort det med fortsæt. I denne sag køber damen cigaretterne af en ekspedient som taster varen ind og beder om et beløb, som damen betaler. Om hun er bevidst om hun betaler for lidt, kan man jo ikke vide... Hvis hun bevidst undlader at gøre opmærksom på fejlen, kan der vist kun tales om tvivlsom moral...

Et eksempel fra min familie for 2 uger siden: vi var i Givskud Dyrepark og efter vi var halvejs inde i parken, gik det op for os, at vi havde betalt næsten 800 kr. i entré for 2 voksne. Vi skulle have betalt det halve, er damen i billetlugen så en tyv? Nej, hun er da ikke! Og det var naturligvis en fejl og vi fik pengene igen...

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #42 Dato: 31 Oktober , 2010, 00:58 »
Nu er jeg selv ryger, og ville i det nævnte tilfælde slet ikke være i tvivl om den forkerte pris. Ville måske nok et kort sekund tænke "fedest", men har slet ikke samvittighed til den slags, og ville ha' gjort ekspedienten opmærksom på fejlen.
Så det er for mig et spørgsmål om moral.

Ifølge straffeloven er det ikke tyveri, da kassedamen udleverer varen.

Straffeloven (pr. 2006)
§ 276. For tyveri straffes den, som uden besidderens samtykke borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens tilegnelse. Med rørlig ting sidestilles her og i det følgende en energimængde, der er fremstillet, opbevaret eller taget i brug til frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse eller i andet økonomisk øjemed.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #43 Dato: 31 Oktober , 2010, 15:05 »
@tanja
Sefølli vil du blive rasende...
Men huskede du at checke din bon inden du forlod butikken?
Det er din pligt hvis ik du vil tages før butikstyveri.
Sådan er spillets regler nu engang
Som skrevet så får man slet ikke en bon i vores lokale Dagli'Brugs mere, med mindre man specifikt beder om det. Jeg mener ikke man kan beskyldes for tyveri, hvis man har betalt det der er blevet forlangt af kassedamen, med mindre man 100% ved at prisen ikke passer - men så mangler kassedamen altså også et par tal på IQ-skalaen... (skrevet af en udlært salgsassistent fra en detailbutik).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"