Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke høns taler han om?  (Læst 1062 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Hvilke høns taler han om?
« Dato: 25 Oktober , 2010, 11:47 »
Min mors kærestes søn var ved at overtale hende til at holde en særlig slags høns i hendes hønsegård. Men hun henviste ham pænt til at det der med hønseri var mit område i vores familie ;D

Hun kunne desværre ikke huske navnet på dem og jeg møder ham godt nok på søndag, men min nysgerrighed er vakt og jeg kan ikke vente til på søndag med at finde ud af hvad det er for nogen. Min mor sagde at de vist skulle have nogen særlige brystfjer, der var velegnet til lystfiskeri og at hønsene var dyre.

Er der nogen der ved hvilke høns han mener?

Hvis der nu er nogen der får den tanke, at vi vil give os til at rykke fjerene af hønen i levende tilstand, vil jeg lige berolige med at det er ikke sådan det kommer til at gå i min hønsegård, for den slags dyreplageri kan jeg ikke gå med til, bare fordi han skal ud at fiske. Og de bliver heller opdrættet med det formål at slagte dem bare for at få fjerene. Han må få fjerene når de fælder eller efter de har haft et godt hønseliv og udtjent æggepligten og er klar til suppegryden alligevel.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvilke høns taler han om?
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2010, 12:13 »
Det er selvfølgelig svært at sige med nøjagtighed, men Jungle Cock kunne være en mulighed.
Den leverer de mest exclusive og dyreste fjer til fluebinding.
Men der er da selvfølgelig også andre racer, der kan give gode fjer til fluebinding.
Fjer fra haner er som regel dyrere end fra hønsene, og gode hanenakker kan nemt løbe op mellem 50 og 100 kr. Tænk over det, når i slagter, *ggg
Der findes nakker eller sadler der er dyrere, men selvfølgelig også billigere.

Her lige et link til en side omkring hanefjer. (På engelsk) 
Feathers of the Cock

Hanenakker, eller fjer fra disse bruges oftest til tørfluer, og fjer fra høner til vådfluer.

En Jungle Cock nakke koster omkring 600,-, og en Cock de Leon vel omkring 250,-
Spørg mig ikke, om de navne bare er populær navne, kan kun sige at Jungle Cock hedder Gallus Sonneratii på latin. Disse fugle er vildtlevende, og på de truede racers liste, så henter man sådanne fjer i udlandet skal man virkelig have papirerne i orden, ellers koster det kassen.
« Senest Redigeret: 25 Oktober , 2010, 12:21 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #2 Dato: 25 Oktober , 2010, 12:53 »
hmmm jeg har hørt at fasanfjer er ganske glimrende til det formål. Faktisk har jeg en kassefuld i fryseren fra den anden dag, da min mands bil blev påfløjet af en fasan, der efterfølgende måtte aflives. Jeg havde godt nok tænkt mig at bruge dem til dekorative æg eller datteren kunne få dem til collager, men... tja... fluefiskeri skulle altså også være en mulighed.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2010, 13:12 »
Hos fasaner er det hovedsageligt vingefjerene og halefjerene, der bruges.

Guldfasaner er meget brugte til fluebinding, på grund af deres naturlige fede farver.
Men bryst og nakke fjerene kan også bruges til vådfluer

Vingefjerene kan bla. bruges til at lave vinger på fluerne.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #4 Dato: 25 Oktober , 2010, 15:20 »
Børge, findes der overhovedet ingen videnskab du ikke har begreb om?  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #5 Dato: 25 Oktober , 2010, 17:40 »
Hej

Jeg havde for nogle år siden en som aftog alle mine vildfarvet silkehøns haner, de blev skånsomt aflivet og så blev de flået og skindet blev lagt i salt, efter et stykke tid blev de så tørret og blev solgt til fluebindere i hele verden, jeg fik den gang 100kr for en hane, men fik aldrig af vide havde de blev solgt videre til af pris.

Persone døde desværre og ingen har siden henvendt sig.

Tommy

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #6 Dato: 25 Oktober , 2010, 23:31 »
Tusind tak for svar. Det er imponerende det man kan få svar på herinde /o

Hvis det er de der junglehøns/haner han mener, så bliver det ikke i min hønsegård. Læste lige lidt om dem og de er tilsyneladende ikke særlig omgænglige, og når det så oven i købet tager 3 år før sådan en er fuldt udvokset til formålet :-\ - så tror jeg da egentlig bare han selv må i gang med at bygge hønsegård hjemme i villahaven ;D

Men hvis han kan overtales til at bruge silkehanefjer, så er jeg nok nemmere at overtale ;)
Med venlig hilsen Heidi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 25 Oktober , 2010, 23:42 »
Hej
Jeg havde for nogle år siden en som aftog alle mine vildfarvet silkehøns haner, de blev skånsomt aflivet og så blev de flået og skindet blev lagt i salt, efter et stykke tid blev de så tørret og blev solgt til fluebindere i hele verden, jeg fik den gang 100kr for en hane, men fik aldrig af vide havde de blev solgt videre til af pris.

Persone døde desværre og ingen har siden henvendt sig.
Tommy

Der er mange passionerede fluebindere verden over, så måske man skulle søge kontakt til nogle af dem. Derved kunne de overskydende silkehaner måske alligevel tjene et formål.  ;)
Mvh
Erik Andersen

• Chicken rules
  • Bruger
« Svar #8 Dato: 26 Oktober , 2010, 10:16 »
Børge, findes der overhovedet ingen videnskab du ikke har begreb om?  :)

Jo, masser, men tilfældigvis har jeg været lystfisker om en hals, gennem 20-25 år.
Har også været jæger en hel del år, men det ligger langt tilbage.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail