Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Aggressiv araucanahane  (Læst 4853 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Aggressiv araucanahane
« Dato: 25 Oktober , 2010, 10:35 »
Min sorte araucanahane fra maj måned er begyndt at være aggressiv. Grundlæggende gider jeg overhovedet ikke have sådan et hidsigt gemyt i min hønsegård, men da jeg har splash høner vil jeg bare så gerne beholde denne sorte, som er den eneste gode sorte jeg har.

Jeg kan sagtens overkomme ham indtil efter rugeægsindsamlingen til foråret, men jeg er i tvivl om hvorvidt hans aggressivitet kan være arvelig... Er der nogen der har erfaringer med det?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Sv: Aggressiv araucanahane
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2010, 11:34 »
Jeg har også haft en agressiv hane (stor sort Australorps). Jeg havde selv avlet ham, så ærgelsen var stor :-\ Men men, han fik chancen, og efter lidt opdragelse, er det nu helt slut med hans hidsighed. Han har affundet sig med hakkordenen ;D

Jeg gjorde simpelthen det, at når han angreb, snuppede jeg ham op i favnen til han var rolig. Da jeg havde gjort det nogle gange, opgav han missionen. En enkelt gang røg han op i fodertønden, mens jeg arbejdede færdigt i hønsegården.( jeg er ikke tilhænger af vold)

Jeg oplever det ofte med teenage-haner, så mon ikke de lige skal afprøve et par ting eller to?
« Senest Redigeret: 25 Oktober , 2010, 11:40 Fra josefineamanda »
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 25 Oktober , 2010, 11:43 »
Jeg håber jeg kan opdrage mig ud af problemet! Men det ville bare være ærgeligt hvis afkommet også blev nogle hidsige bananer ;D Nu er jeg jo netop faldet for araucanaernes dejlige væsen, men ham her falder ikke lige i den kategori pt. Han har ikke været aggressiv overfor mig siden jeg (nærmest som refleks) fik sat en velplaceret gummistøvle lige i brystkasse på ham, men han spiller op til min yngste søn (1,5 år) og det skal han bare ikke bryde sig om!
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2010, 11:52 »
Jeg tror man skal skelne mellem drengestreger og aggresivitet :D

Jeg ville lade tvivlen komme ham til gode, og se tiden an. Du skal bare være konsekvent. Jeg hælder til han er i lømmelalderen, og hormonerne raser.

Mht. til arveligheden må jeg lade andre svare.

Men jeg har dog en min egen holdning. Vi vil gerne have flotte haner, med stor selvtillid, og maskulinitet. De skal både styre madammerne, og være super virile. ;D
Og kan de det uden det mindste temperement? ???

Jeg går på ingen måde ind for aggresivitet, men lidt "pang" skal der være plads til :D
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 25 Oktober , 2010, 16:02 »
Jeg vil heller ikke have aggressive haner i min have. Punktum! En af grundene er bl.a. at det siges at være arveligt, og jeg synes det er lige så vigtigt at avle den slags ud som grimme kamme osv.
Når det er sagt, kan det vel godt være, at haner kan være i lømmelalderen, og hvis det så går over er det fint.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 25 Oktober , 2010, 21:30 »
Jeg havde også problemer med min hane sidste år og vi havde da nogle konfrontationer hen ad vejen ( jeg vandt ;D) Det der er ulempen for jer er jo, at et lille barn er ret forsvarsløs overfor sådan en laban. Jeg synes dog også jeg har bemærket at unghanerne kan være lidt for smarte, men at det ligesom dæmper sig igen med alderen.

Det underlige med min hane var, at han slet ikke var det fjerneste agressiv overfor andre haner, det var jeg lidt ked af, for så var det jo mig han var gal på.I dag er vi de bedste venner og jeg bærer rundt på ham fra bur til kravlegård og ud og ind, måske er det, der har hjulpet og ikke røvturene, noget a´la når man står med en bidsk hund der skal klippes og vaskes, har du først fået den op på bordet kapitulerer den og efter en tur i baljen er den helt tam ;D ;D

Håber han dæmper sig igen, ellers er der jo kun en vej.

VH Gunni.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 25 Oktober , 2010, 21:46 »
Tak for alle jeres svar! Han får en chance og så krydser jeg fingre for at det er lømmelalder  ;)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk