Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mica kværn  (Læst 7436 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Mica kværn
« Dato: 20 Oktober , 2010, 23:06 »

At indstille den er ikke så svært, hvis det er en Mica sidder der en rund håndtags dippedut på akslen i en skrå slids, hvis den bliver løsnet kan dippedutten vrides til begge sider ( er den ny kan den godt gå noget stramt, er den ældre går den endnu mere stramt ::) ) hvis du så starter kværnen med majs i, kan du indstille finheden ved at vride håndtaget, det kan vrides så meget at majsen kommer hel ud.

Jeg har brug for lidt hjælp til min Mica kværn. Jeg har i sommers købt en Mica stålpladekværn for at kunne kværne majsene (mine landhøns og orper vil ikke spise dem hele). Jeg har forsøgt at følge Bjørns vejledning til Jan, men det er stadig ret melagtigt det der kommer ud. Jeg har haft "låget" af, og pladerne sidder så vidt jeg kan se så langt fra hinanden de kan komme og der er mere plads i mellem dem end størrelsen på et majskorn. Hvad gør jeg galt?  /f
Med venlig hilsen Heidi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Mica kværn
« Svar #1 Dato: 22 Oktober , 2010, 00:03 »
Prøv at blive ved med at fodre med hele majs, så tror jeg at hønsene lærer at håndtere dem.

Jeg kan ikke sige hvad der går galt med din kværn.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Oktober , 2010, 03:48 »
Hvis pladerne fint kan bevæges med håndtaget er det pladerne der er slidte, pladerne er normalt riflet på begge sider men bliver slidte hen af vejen, men de er vendbare... er de slidte på begge sider er det tid at købe nye.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #3 Dato: 22 Oktober , 2010, 11:40 »
@ Pilegården - de har fået dem gennem de sidste 4 mdr og de sorterer dem stadig pænt fra. Så jeg har opgivet at overbevise dem.

@ Bjørn - jeg må ud og kigge. Hvor riflede skal de være? Ved du hvor man kan købe nye plader henne?

<E
Med venlig hilsen Heidi

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Oktober , 2010, 12:09 »
Jeg har snakket med vores foderstof, hvis knækket majs også er for "melet". De forklarer at den tørrede majs "springer" når den knækkes. :D
Dem der laver knækket majs, som kun er flækket, varmebehandler majsen med damp inden den flækkes. ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.