Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Feedback på hønsehus design  (Læst 8442 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Holst

• Passiv bruger
Feedback på hønsehus design
« Dato: 20 Oktober , 2010, 00:30 »
Hej,

så skal gokkerne have noget mere plads - og venner.
Derfor er jeg gået lidt i arkitekt mode så de har alt hvad de skal have - samtidig med vi andre stadig har lidt have at bruge.

Huset er bygget med 2½ etage(2 etager + siddepinde), hele fronten kan åbnes som et dbl låget garderobe skab - dog er det kun nødvendigt at åbne den ene dør til daglige behov(mad, vand og æg).

Der bliver installeret el for at kunne lave automatisk lem, lys og frostfrit vand.

Jeg har dog følgende spørgsmål
 - Skal/må der overhovedet være vinduer i huset ?
 - Jeg har ikke tænkt mig at isolere er det ok ?
 - hvor meget ventilation bør der være ? De kan jo heller ikke lide træk, jeg har derfor kun afsat 1 stk ventilation.
 - Hvor tæt skal dørene være, må der sive luft eller skal de have en gummiliste så det slutter 100% til ? (hænger lidt sammen med ovenstående)
 - Er der ulemper ved at plante frugtbuske inde i gården? De kan jo både give skygge, gemmesteder og lidt friskt guf.
 - Er det med varmeplader til vandt noget kun nybygyndere gør (ligesom badetermometer til børn :)
 - Vi påregner ca 6 høns. Hvordan passer det med huset ?

Så kom der også et billede på :)

« Senest Redigeret: 20 Oktober , 2010, 01:31 Fra Christian Holst »
Med venlig hilsen
Christian Holst

1.2 barnevelder sort dobbeltrandet
0.3 isa brown
0.2 meget yndige gadekryds

Offline Alfred Kirk

• Bruger
Sv: Feedback på hønsehus design
« Svar #1 Dato: 20 Oktober , 2010, 01:12 »
Ja der var jo nogle spørgsmål, jeg prøver at svare. Men hvilken slags høns skal der være i huset, racehøns, havehøns eller industrihøns? Skal der være en hane? Bor du i byen, tæt ved naboer? Der har jo også påvirkning på svarene!
Der bør være vindue i hønsehuset, solen varmer huset op i den kolde tid.
Det er i orden ikke at isolere, men en kold vinter kommer der ingen æg uden lys.
Der må ikke lugte af amoniak (lort) i huset. 2 etager, men hvor mange m2 er huset?
Der er ingen grund til at lave gummiliste, så tæt skal det ikke være.
Høns vil helst gå under buske og træer. Hvis det er gule dyr, der skal bruges til udstilling, er det nødvendigt med buske og træer, da de ellers vil falme i solen. Men hønsene vil jo nok æde alt det frugt de kan nå og nedfaldsfrugt vil der aldrig være, det bliver ædt med det samme.
Jeg bruger varmeplader ved mine, men kun når vandet eller vil fryse. Det er jo ikke for at vandet skal være lunkent om vinteren.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Christian Holst

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Oktober , 2010, 01:29 »
hehe jeg kunne jo nok gætte mig til at jeg ikke kunne stille et hav af spørgsmål - uden selv at få nogle.

Det må vist blive havehøns som svar, det er til lidt hygge(og så garanti for at de æg vi spiser ikke driver rovdrift på fuglene)
Der skal ikke være hane, da vi netop bor i byen og ikke har naboer.
Vi har snakket om et minimum af kunstigt lys, så gokkerne kan holde den naturlige rytme, men dog så vi stadig får lidt æg.
Mål på huset er: Højde:  190-200cm, Dybde:  90-100 cm, Bredde: 150cm, så grundplan er ca 1,5m2.

Med venlig hilsen
Christian Holst

0.3 isa brown

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2010, 01:41 »
Det ser ud til at blive et skønt hus :D

Der kan sagtens være 6 høns i det hus.  Med 6 høner har du ikke brug for mere end 2 redekasser.
Udluftning vurderer jeg også at være rigeligt med en som anført.
Mht gummilister afhænger det lidt af hvor godt døren slutter til. Men det vil vise sig hurtigt om du behøver det, hvis de bliver forkølede.
Frugtbuske tror jeg er super godt. Men spørgsmålet er om de skal beskyttes af noget trådnet indtil de er vokset sig store.
For de går altså virkelig til det grønne. Ligeså med den stump græs der skal være i hønsegården. Du skal ikke regne med græs der i mere end et par måneder.  ;)

held og lykke med byggeriet. Glæder mig til at se billeder når det er færdigt.  
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Christian Holst

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Oktober , 2010, 02:01 »
Jamen indtil videre ser det så ud til at jeg skal have lavet(eller i hvert fald begynde på) hønsehus i weekenden.

En lille ting jeg fandt ud af da jeg sad og kiggede racer. Konen har snakket om et par af de nye gerne måtte være gule orpingthon, de er vist nogle store krabater. Skal man lave noget specielt mht størrelse: Lem, trappeopgang, reder, siddeplads mv ?
Jeg læste et andet sted at de godt kunne komme ind af en "lille" lem uden problemer, men rede mv har jeg ikke kunnet finde noget om. Dog har America reder, som er specielt beregnet til store fugle. Kan en stor fugl også komme i alm rede eller ?
Med venlig hilsen
Christian Holst

0.3 isa brown

Offline lysager ( Michael )

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Oktober , 2010, 06:43 »
Ang. gul orpington, mine hopper ikke op på siddepinde de ligger i seng   :), godt med halm
Bedste hilsner Michael

Offline Mikkel Højberg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Oktober , 2010, 06:56 »
Jeg har lavet ekstra store redekasser til mine orpinton, da de er lidt store til de almindelige redekasser. Det ser ud til at blive et fint lille hønsehus, dog ville jeg nok lave løbegården større. held og lykke med projektet. /o
Mvh. Mikkel

Moskusænder.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 20 Oktober , 2010, 09:55 »
Velkommen på forum, Christian  :D
Jeg synes, dit hønsehus ser fint ud  /o
Høns har ikke brug for varme, men de tåler ikke fugt eller træk.
Du behøver ikke gummilister, men kan evt. sætte en træliste lidt forskud ved døren, hvis døren åbner ud ad skal listen sidde på indersiden i hængselsiden og på ydersiden i modsatte side, så kommer der ikke træk ind.
Jeg bruger kun varmeplade til vandet, hvis det er eneste mulighed for at holde vandet frostfrit.
Det er en rigtig god idé med buske og træer, høns elsker at gå og rode under dem, men hvis de er nyplantede og små, skal du nok lige beskytte dem med noget net indtil de bliver så store at hønsene ikke kan æde alt grønt.
Sørg for at møgbrættet rager så langt ud at klatterne ikke falder ved siden af og ned på redekasserne.
Og spørg endelig løs  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #8 Dato: 20 Oktober , 2010, 10:04 »
Ja de fleste Orpington har nok svært ved at komme mere end 1/2 meter fra jorden.
Hvis det er små nye buske der bliver plantet skal de beskyttes, hønsene vil ganske enkelt æde alt hvad der er grønt.
Orpington er ganske vist en stor høne, men med en meget løs fjerdragt, hvorved den fint kommer gennem hønsehulet.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #9 Dato: 20 Oktober , 2010, 10:28 »
Jeg har lavet en siddepind der sidder ekstra lavt (40-50cm) til orpingtonerne, den sidder de gerne på. Denne pind passer absolut ikke mine landhøns, de kan ikke komme højt nok og flyver gerne helt op under loftet for at sætte sig. Så min beskedne erfaring er at siddepindenes placering er ret afgørende for om de gider bruge den.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 20 Oktober , 2010, 11:03 »
Hejsa,

Med hensyn til buske - så har jeg en god mængde snebærbuske. De spiser dem ikke, så de giver konstant læ. De vokser voldsomt hurtigt og holder bladene enormt længe. Udover det så har jeg plantet et par små grantræer, eftersom de holder året rundt.
Og sidst men ikke mindst - blomme og ferskentræer. - Mest fordi de har en tendens til at blive enormt smattet hvis de ligger for længe, så dem må hønsene hjertens gerne spise.
Vi har et par hyldebuske stående også, men det har heller ikke den store interesse..

Jeg har ydermere et læhegn har brombærbuske, som delvist vokser ind til hønsene. De spiser bær, men rør ikke blade og stængler.