Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til autmomatisk vanding  (Læst 8308 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Hjælp til autmomatisk vanding
« Dato: 18 Oktober , 2010, 11:58 »
Kære Allesammen ;)

Jeg er så heldig, at min mand vil hjælpe mig med, at dele stalden op i "stammerum".

Hvert rum bliver (indendørs) bredde = 1.20m Længde 3,50m. I alt 6 rum + 1 kyllingeafdeling og 1 slagte/salgsafdeling.

Hvor mange høns vil jeg kunne have i hver afdeling? Udendørs får de dagligt 1,20 x 4,50m, og så kommer hver stamme på skift ud på 5 tønder land. Dvs. hver 6. dag. (eller oftere hvis hanerne bliver indendørs ;D) Jeg har racerne silke, stor australorps, Gul orpington, brun lohmann.

Jeg vil så gerne have lavet automatisk vanding. Er der nogen der har gode idéer?????

Har kigget hos America, og synes det er lidt forvirrende. Hælder mest til et drikkekop-system men hvad foreslår I? Er måske lidt voldsomt med f.eks en lohmann-vander?

På forhånd tak!
Helle
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hjælp til autmomatisk vanding
« Svar #1 Dato: 18 Oktober , 2010, 12:04 »
Jeg kan desværre ikke svare dig direkte på dit spørgsmål, men der er lige en ting du skal være opmærksom på - og det er frost...

Der hvor jeg købte mine første høns havde han været nødt til at omvikle alle slanger med sådan noget (svag)strømførende varmetråd, så slangerne ikke frøs om vinteren.

Derudover kan jeg huske at han sagde at vandbeholderne hos America er alt for dyre. Han brugte i stedet wc-cisterner (de der "firkant-agtige" plastic-nogen - ikke porcelæn...) som han havde bygget lidt om.

Når du skriver at de kommer ud på 5 tdr. land, så bliver jeg lidt nysgerrig. Hvordan holder I dem inde? er der hegn om? er det tæt hønsetråd eller hvad har I hegnet med? kommer ræven aldrig ind på folden og "hygger" sig? Jeg ville virkelig gerne have mine høns ud på marken, men tør ikke rigtig, da vi har skov på 3 sider af marken...

(undskyld fordi jeg går lidt væk fra emnet...)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #2 Dato: 18 Oktober , 2010, 12:53 »
Det er jo smag og behag, hvor mange dyr der ville være forsvarligt at have... Jeg har set opdrættere som har utrolig mange høns på utrolig lidt plads, og så har jeg også set det omvendte.

Hvis det svarer til at de kommer ud ca. 1-2 gange om ugen, så vil det efter MIN ydmyge mening være passende med 1.4/5 i hver stamme... Men igen, det er jo min mening. Andre vil måske mene noget helt andet :)

Men bare det at du sørger for at der kommer udendørs areal også, synes jeg er SKØNT at høre :)

Held og lykke, glæder mig til at se billeder *h

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Oktober , 2010, 17:31 »
Morten: Jeg har en stor fælles hønsegård på min 500m2. Har tidligere haft fritgående æglæggere :D Derudover er vores jord indhegnet med el-hegn (hestefolde). Og vi har 7,9,13 ikke haft besøg af Mikkel, når de går frit omkring.

Christina tak for dit svar. Det var også noget i den størrelsesorden jeg havde tænkt mig, plus minus, alt efter race ;)

Er der nogle automatiskevandere der er mere frostsikre end andre?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #4 Dato: 18 Oktober , 2010, 18:12 »
Jeg har en stor fælles hønsegård på min 500m2. Har tidligere haft fritgående æglæggere :D Derudover er vores jord indhegnet med el-hegn (hestefolde). Og vi har 7,9,13 ikke haft besøg af Mikkel, når de går frit omkring.

Tak for info - har I ikke haft problemer med at holde hønsene inde på selve hestefolden så? et hestehegn er jo ikke ligefrem "hønsetæt" - og heller ikke højt nok til at de ikke kan flyve over?
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Oktober , 2010, 18:30 »
De bliver altid i nærheden. Det er skønt når jeg går ud og kalder på dem, så kommer de "spurtende" fra alle sider. Skønt syn :D

Overvejer at sætte havehegn på hegnsstolperne, men mest for at en forbipasserende hund ikke pludselig får lyst til en kyllinge steg ;) Men hønsene bliver på matriklen ;)
« Senest Redigeret: 19 Oktober , 2010, 07:33 Fra josefineamanda »
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 Oktober , 2010, 20:22 »
Skal det være vandingstårne eller noget hvor vandet løber til aut.

Til tårnene fås der nogle varmeplader og skal vandet komme aut. skal der være nogle rør som er isoleret og gerne en lille vandvarmer og en pumpe som kan cirkulere vandet så det ikke fryser, som det vi bruger ved hesten.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 Oktober , 2010, 07:36 »
Tak for dit svar ;D
Er der ikke andre der har automatisk-vanding ???
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 Oktober , 2010, 13:29 »
Jeg har 4 gårde, hvor jeg skal "vande", og da vi ikke har råd/kan prioritere automatisk vanding, er jeg SUUUUUPER glad for disse, som holder vandet frisk rigtig længe:

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=930

Det er kun når der er frost, at jeg skal ud med spande :)

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Oktober , 2010, 14:37 »
Hej Christina

Jeg bruger også den type pt. Men jeg er så heldig at have en stald, hvor der i forvejen er lagt vand ind. Så det bliver faktisk billigere for mig at købe vandkopper fremfor en vandautomat til hvert rum. ::)

Da vi flyttede ind på gården var der 300 æglæggere, men da dette ikke tiltalte mig, med så mange dyr på en gang, solgte jeg alt. Også de automatiske vandere. Jeg svor at jeg aldrig skulle have høns mere.

Men men men, det holdt kun i et år. Nu har jeg både hyggehøns og friske æg hver dag, og nu er det til at overskue, at give hver enkelt høne den opmærksomhed de fortjener ;)

Men for pokker hvor var det rart med det automatiske vand. /o
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 Oktober , 2010, 19:32 »
Ej, hvor er du heldig!!! :D Jamen, glæder mig til at se hvad du finder ud af så :D