Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Proteinrigt foder?  (Læst 9449 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stine R

• Passiv bruger
Proteinrigt foder?
« Dato: 18 Oktober , 2010, 07:17 »
Hej alle,

1) Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad jeg skal give mine høns for at de får en proteinrig kost?

2) er der nogen der kun fodre med grønt og så rug? Min mand er fra Tunesien, og dernede fodre de kun med rug og grønt...de har fine høns der ikke er for fede - vi slagtede i går og det var MEGET fede høns, så jeg skal have fundet på ny foder plan - ideer er derfor meget velkomne!

Indtil videre har de fået hvede, havre, knækket majs, solsikkekerner, raps og æglægning....

Håber på hjælp og kommentarer!

Mange hilsener
Stine
Mange hilsener
Stine :)

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran
Blanding af orpington/Wyandot

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Proteinrigt foder?
« Svar #1 Dato: 18 Oktober , 2010, 08:20 »
Og hvis din foderplan er skrevet som en varedeklaration., så har de fået mest hvede og mindst æglægningsfoder eller ??

Er dit æglægnings fuldfoder eller tilskudsfoder ?

Hvis det er fuldfoder skal der ikke yderligere korn til. Og hvis det er tilskudsfoder så er det ½ af det og ½ korn, eller mest tilskudsfoder.

Så er der også mængden, hvor meget giver du dem.

Jeg kendte engang en mand, som havde lidt hybrider og de levede kun af hvede og køkken affald (for hønsepiller var jo dyrt !!), spørg lige om det var fede høns, som IKKE lagde mange æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 18 Oktober , 2010, 08:36 »
Ikke engang hybrider kan lægge æg på proteinfattig kost. Det nemmeste er at give dem æglægningsfoder men man kan da også selv eksperimentere med at blande ting og sager sammen :D. Jeg tror at det er naturligt at der er en nedgang i ægproduktionen i den mørke del af året medmindre man giver lys 13-14 timer dagligt. At høns er federe om vinteren er også naturligt. De har brug for lidt ekstra underhudsfedt for at holde på varmen - og noget indvoldsfedt for at have en energireserve til dårlige dage. Det skal vi nok ikke prøve at lave om på. I Tunesien er der jo noget varmere end her - derfor måske de "slankere" høns. Tvivler dog på at rug og grønt giver den store æglægning. Et æg indeholder ca. 7 gram protein og det er så hvad hønen mindst skal have I OVERSKUD i den daglige kost. Ellers kan hun ikke "undvære" protein til ægproduktion.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 18 Oktober , 2010, 17:54 »
Jeg ved ikke om mine høns får meget protein. Men jeg ved at de lægger fint med æg. Fire af dem er et år gamle, og to er to år. De lægger 3-5 æg om dagen nu her i oktober! De får tilskudspiller ad libitum samt knækfoder og byg "med hånden" - derudover rigeligt med frugt: bananer, vindruer, æbler, pærer lidt blomme og nektarin mm. Selvfølgelig ikke mange hele frugter hver dag, men lidt af hvert som rester fra frugtaffaldsspanden. Som "slik" er de vilde med ost, brød og restemad.
Og hvis jeg antager at jeg skulle give mindst to kr for et æg fra glade høns, så er der et pænt overskud i forhold til indkøb af foder.
/Lene
Med venlig hilsen
Lene

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 November , 2010, 09:06 »
Hej alle

Der er kommet mange kommentarer - men leder fortsat efter svaret på proteinrigt foder...! :)

Skal det blot være æglægningsfoder alene? Er det det allerbedste?

Stine
Mange hilsener
Stine :)

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran
Blanding af orpington/Wyandot

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 15 November , 2010, 09:38 »
Jeg synes nu ellers at vi er flere der har svaret at ja, det er æglægningsfoder der indeholder tilstrækkeligt protein til æglæggende høns ;D. Vel at mærke hvis det ikke bliver "tyndet op" med korn eller andet mere proteinfattigt (og billigere). Kører du med TILSKUDSFODER kan der tilsættes korn efter opskriften på sækken. De fleste af os bruger jo vores husholdningsaffald også og det kan så være lidt svært at beregne det korrekte indhold af bl.a. protein - men hønsene elsker det. Hvis du vil øge proteinmængden ud over hvad der er i fuldfoder eller tilskudsfoder så kan du prøve at slå op i en ernæringstabel. Så kan du ret nemt finde de proteinholdige fødevarer. Meeen jeg tror nu ikke at du opnår andet end at fordyre æggene. Der er jo en grund til at industrien bruger pelleteret æglægningsfoder. Men hyg da bare om dem med lidt livretter såsom rejer (som af og til kan fås billigt), ost, kødsovs, mælkeprodukter o.s.v. Glade høns lægger gode æg /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand