Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvor mange høns kan min hønsegård rumme?  (Læst 2950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline katrinepigen

• Passiv bruger
hvor mange høns kan min hønsegård rumme?
« Dato: 17 Oktober , 2010, 14:20 »
Lige et lille hurtigt spørgsmål: Hvor mange høns vil I mene at en hønsegård på ca. 20 m2 kan rumme? (her taler vi store racer). Herudover har hønsene naturligvis et hus med en del siddepinde i forskellige størrelser. Desuden kommer de ret ofte en tur i haven om eftermiddagen...
vh. katrine

Offline fru Andersen

• Bruger
Sv: hvor mange høns kan min hønsegård rumme?
« Svar #1 Dato: 17 Oktober , 2010, 18:15 »
Det kommer an på hvor god du vil være mod dine høns  :) Jeg troede jeg kunne have fire høner og en hane på 15 m2, men det blev hurtigt til at de fik et ekstra stykke af haven. Siden har jeg anskaffet fem nye og slagtet to gamle, så summa summarum er der otte dyr på 40 m2. De har plads nok til at røre sig på, men de kunne sagtens passe et større stykke.
Hvor mange har du nu?
/Lene
Med venlig hilsen
Lene

Offline katrinepigen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Oktober , 2010, 19:05 »
Lige nu har jeg tre voksne høner og fem kyllinger, som meget snart er slagteklar. Ud af disse kyllinger er jeg af kloge mennesker herinde blevet fortalt, at to er hønekyllinger, og dem ville jeg frygteligt gerne beholde begge to. Jeg har ingen / og skal heller ikke have en hane. Alle høns + kyllinger enes bemærkelsesværdigt godt både i hønsegård og have i øjeblikket  :)

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 18 Oktober , 2010, 12:20 »
Når de bliver lukket ud i haven hver dag synes jeg du sagtens kan beholde de to hønekyllinger også. Det kommer jo an på så meget. Nogle har mange flere dyr end andre på et antal m2. Jeg kan bedst lide at de har forholdsvis meget plads, over fem m2 hver, mens andre synes kan godt have ti dyr på ti m2 eller mindre, og andre igen giver dem mere plads end jeg. Endelig spiller beliggenhed og beplantning også ind.

Med venlig hilsen
Lene

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Oktober , 2010, 18:21 »
Det hedder sig at store dyr skal have min. 1m2 at røre sig på, så den plads du har er ok - og i og med du lukker dem ud, så er du rigtig god ved dem.

Jeg har en voliere med målene 1,5 m2 * 4 m2 = 6 m2 og det er til en hane og tre høns.

Jeg synes kun lige netop det er tilstrækkeligt plads, men jeg kan ikke inddrage mere græsplæne da jeg bor til leje.

Men jeg lukker dem også hellere end gerne ud på græsplænen når jeg kan.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk