Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race skal man vælge?  (Læst 1978 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maddy

• Passiv bruger
Hvilken race skal man vælge?
« Dato: 15 Oktober , 2010, 10:28 »
Hej allesammen, og tak for et meget oplysende forum.

Jeg står over for at skulle have høns for første gang i mit liv!! /o
Som barn havde mine bedsteforældre høns og ænder, som jeg har været med til at slagte, så lidt kender jeg da til det.

Jeg har været på biblioteket og lånt bøger om hønsehold, og har selvfølgelig læst side op og side ned herinde omkring de forskellige racer.
Men.... Der er så mange dejlige racer at vælge imellem, så det er svært ???
Indtil videre har jeg fået kogt det ned til følgende:

New hampshire
Skånsk blomsterhøne
Dansk landhøne
Sussex

Altså alle 4 racer som ser ud til at leve op til de kriterier som jeg har, dvs: gode i en gryde, rolige, kan (ofte?) tage sig af sine kyllinger og æglæggende.

Kan man have flere forskellige racer gående sammen?

Mit næste spørgsmål er så: hane ja/nej?
Jeg bor på landet, på et gammelt husmandssted, så den nærmeste nabo er 300 meter væk.

Hvor meget plads skal de have? jeg tænker at jeg gerne vil have 8--10 høns.

Alt dette skal først løbe af staben til foråret, men det er rart lige at have det på plads inden.

På forhånd tak for hjælpen.

Maddy :)
Hilsen Maddy

0.1 Hund
1.0 Kat blanding
1.0 Mand

Offline John Mejland

• Passiv bruger
Sv: Hvilken race skal man vælge?
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2010, 10:57 »
Hov hov, du glemte orpington, mere rolige høns får du ikke, fantastisk til at føre kyllinger og de fylder altså også godt i gryden.
Og velkommken her.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Maddy

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Oktober , 2010, 10:59 »
ja, det er rigtigt.
Men syntes bare at når man læser om dem, så virker de meget grådige og MEGET store  ::)
Jeg skulle helst ikke opleve at de spiser hunden eller katten for den sags skyld :D
Hilsen Maddy

0.1 Hund
1.0 Kat blanding
1.0 Mand

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 15 Oktober , 2010, 11:01 »
Hej og velkommen.
Du skal helt klart have en hane med i købet. Dels fordi du ellers ikke får kyllinger, og dels fordi den er en naturlig del af en hønsegård. Den passer på damerne, kalder når der er mad og sørger for at fruerne ikke er for hårde ved hinanden.
Til dine racevalg så kan du sagtens have flere racer gående sammen, men så får du ikke racerene kyllinger, og mix kan være svære at slippe af med. (Men man kan jo bare spise sig ud af problemet.) Hvis du skal have de nævnte racer sammen, så skal du passe på med ikke at få en for tung hane, da den kan skade de lettere høns. Men så bliver kyllingestegene jo desværre også det mindre... Jeg ville nok vælge en eller flere større racer i stedet for at blande landhøns og skåningene ind over. Dels fordi de er meget flyvske - og tro mig jeg ved hvad jeg taler om...-  :D og dels fordi der nu er noget tilfredsstillende ved en ordentlig hanekyllingesteg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Maddy

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Oktober , 2010, 11:08 »
Ja, det er der jo selvfølgelig noget om.
Den der skånske blomsterhøne, den er altså nok min nummer 1.
Men er de gode til at ruge kyllinger ud og passe på dem?

Ja undskyld spørgsmålene, men er som sagt temmelig grøn i dette her :)
Hilsen Maddy

0.1 Hund
1.0 Kat blanding
1.0 Mand

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #5 Dato: 15 Oktober , 2010, 11:18 »
Jeg kan godt lide Blomsterhøns, og har da et par stykker endnu, de er gode til store æg, men i gryden er der ikke meget at komme efter.
De skrukker ikke ret meget, har haft et par stykker der har gjort det, over en periode på 3 år, med 3 til 8 høns, så du kan godt se, det sker ikke ret ofte.
Men, når de gør det, er de også gode kyllingeførere.
Jeg ville nok vælge en lidt tungere race, hvis der skal være noget i gryden også.
Du skrev Sussex, og den ville jeg klart vælge ud af dine foreslåede. Nummer 2 ville være New Hampshire.

Men kik dig omkring, der er flere racer, der kunne være interessante, er jeg sikker på.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Maddy

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Oktober , 2010, 11:31 »
Hvem havde troet at det skulle være så svært at finde den rigtige høne ;D
Hilsen Maddy

0.1 Hund
1.0 Kat blanding
1.0 Mand

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #7 Dato: 15 Oktober , 2010, 11:37 »
Det er da svært at vælge, men det er heldigvis sådan, at det ikke er svært at skifte,
Problemet kan man jo spise sig ud af.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Oktober , 2010, 11:38 »
Du skal bare starte med det der nu dukker op som du syns er fint. Det ender alligevel med at du enten bygger til eller skifter/tilføjer racer når du først er begyndt.

Så det eneste du skal tænke over er at kunne opfylde høns generelle basale behov.... resten kommer heeelt af sig selv og ender alligevel ikk ud i det du havde tænkt dig  ;D

Velkommen til hønsefeberen ..... tænk mindre ...høns mere !
Med venlig hilsen Søs

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #9 Dato: 15 Oktober , 2010, 11:49 »
Jeg ved nu ikke... Lidt grundig research kan da forhindre mange skuffelser. Jeg synes du skal gå på hønseudstillinger her i efteråret og se racerne "live" og få en god snak med avlerne. De vil elske at fortælle alt om deres racer. Jeg læste selv stolpe op og ned og gik på udstillinger inden jeg besluttede mig, og jeg er da meget tilfreds med mit valg og har ikke umiddelbart trang til at brede mig over en masse racer selvom jeg bliver vildt fristet nogen gange. :D
Men find dog ud af hvad du kan lide: med eller uden fodbefjering, størrelse lille, mellem, stor eller megastor, farver og tegning, ægfarve - som ikke har betydning for smagen men er mere en æstetisk faktor m.m. Du skal jo have høns som DU synes er smukke, og ikke bare lige hvad du falder over hos den nærmest hønsepusher. Og når du så har besluttet dig, så kontakt en avler her til vinter, og aftal at få kyllinger eller høns hos ham/hende. Jo tidligere du er ude jo bedre. Og så får du også adgang til gode kyllinger, og det er aldrig dumt at starte med noget der er af god kvalitet fra starten. Held og lykke.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Oktober , 2010, 11:52 »
Henriette ..jeg er helt enig i at det er godt lige at stikke en finger i jorden.

Men feks de 4 ovennævnte racer i det første indlæg tænkte jeg var et resultat af en sådan proces.  :D
Med venlig hilsen Søs

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #11 Dato: 15 Oktober , 2010, 12:01 »
Jeg ville helt klart vælge Sussex ::)

Dels vil mange gerne ruge, de er gode i gryden, og lægger fint med æg og er meget rolige.

New Hampshire ruger så vidt jeg ved ikke.
Landhøns er flyvske.
Blomsterhøns kender jeg ikke så meget til.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Maddy

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2010, 13:01 »
Tak for alle de gode svar :)
Men nu har i jo givet mig endnu mere at tænke over  ;)
Skriv endelig til mig hvis i mener at der er noget jeg skal have med i mine betragtninger når jeg skal vælge race.

Maddy
Hilsen Maddy

0.1 Hund
1.0 Kat blanding
1.0 Mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 15 Oktober , 2010, 13:38 »
Velkommen på forum, Maddy  :D
Held og lykke med dine valg, der er ufattelig mange skønne racer, og vi vil nok alle hver især anbefale dem, der går i vores egen hønsegård, for der er jo en grund til, at de går der.
Heldigvis er valg af race ikke hugget i granit, så man kan altid skifte ud.
Du kan nemt have flere racer sammen, så er det bedst, hvis du kan kende æggene fra hinanden, for så kan du ruge de kyllinger af den race, som din hane er. Selvfølgelig skal du have hane, det giver en helt anden adfærd, og meget mere ro i hønsegården.
Vi glæder os til at høre, hvad du beslutter dig for.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #14 Dato: 15 Oktober , 2010, 13:40 »
Jeg er godt klar over at der allerede er lagt en masse overvejelser i processen, men nogen gange er det bare noget helt andet når man ser høns og haner i levende live. Ja, ja i bøgerne står der hvor meget de vejer, men jeg synes nu alligevel at der var stor forskel på f.eks at se en fuldvoksen australorpshane på udstilling og så have kigget på et lille billede i en pæn bog. Den var jo enorm... :D
1 Dansk Landhøne. Stor.