Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp til farvebestemmelse  (Læst 5351 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Zenta Richelieu

• Passiv bruger
hjælp til farvebestemmelse
« Dato: 10 Oktober , 2010, 20:44 »
Hej.
Jeg fik ruget et dejligt hold barnevelder-kyllinger i foråret, alle pæne og sort-sømmede - bortset fra denne ene, hvor de enkelte fjer nærmest er med silde-bensmønster. Er det nogen der kan hjælpe mig med hvad sådan en farvevariant hedder??? Har forsøgt at vedhæfte billede, men Fruen var lige i fuld fart efter en græshoppe - håber dog at farven kan tydes af Dem Som Ved Noget Om Farver ;)
Mvh Zenta
0,1 Lys Sussex; 0,1 lohman; 0,1 Barneveldere; 0,2  Maran, 1,1 dværgvagtel, 0,1 Shiba (skæg lille hund), 1,0 huskat, 3,4 kaniner2,0 marsvin - og 1,1 dejlige små-børn:-) Og så en uendeligt tålmodig mand, der ikke troede han skulle have nogle dyr!

Offline Zenta Richelieu

• Passiv bruger
Sv: hjælp til farvebestemmelse
« Svar #1 Dato: 12 Oktober , 2010, 16:50 »
Jamen dog - er det mon en helt ny farve, jeg har fået klækket siden der slet ikke er nogen, der kan hjælpe mig???  ;)
0,1 Lys Sussex; 0,1 lohman; 0,1 Barneveldere; 0,2  Maran, 1,1 dværgvagtel, 0,1 Shiba (skæg lille hund), 1,0 huskat, 3,4 kaniner2,0 marsvin - og 1,1 dejlige små-børn:-) Og så en uendeligt tålmodig mand, der ikke troede han skulle have nogle dyr!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 12 Oktober , 2010, 17:37 »
Kan du ikke lige tage et billede af hønen i stilstand... ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Oktober , 2010, 18:19 »
Hvis der er udruget Barnevelder i sort-sømmet, så er det sådan de skal se ud. Ved alle racer er der nittere såvel mht. type (facon) samt farve/tegning. Disse nittere må så have hoved af når de når slagte-vægt, så de ikke kommer ud og skader avlen. Medmindre de kan bruges som havehøns et eller andet sted, og køber får udtrykkelig besked på at der er tale om fejlbehæftede dyr iht. standarden.
Nye farve-varieteter opstår sjældent ved tilfældigheder, men igennem mange års indsigts fuld avlsarbejde.

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2010, 18:27 »
Ja, farverne er jo som normalt, men jeg kan altså ikke se tegningen. Men hvis den ikke er som den skal  være, så bliver hun en dejlig suppehøne.  ;) Den dobbeltsømmede er svær at lave rigtig, men hvis hun er helt forkert er det ikke så smart at bruge hende i avlen.
Men ellers er det bare dejligt med endnu en fan af disse skønne høns.  /o
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Zenta Richelieu

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2010, 20:01 »
Tusind tak for hjælpen. De andre fra samme klækning er meget smukke og ensartede allesammen, så mon ikke bare hende her er en såkaldt ´nitte´ ?  ;D
Og hvad end hun er kan jeg da berolige med at hun ikke kommer til at gå i avlen - vi må desværre ikke have haner på matriklen og så giver det da vist sig selv /o

Men det var da ihvertfald rart at høre at det forekommer hos andre en mig, så mange tak.
Jeg skal nok prøve at få et billede at Fruen Med De lidt For Friske Farver når hun er lidt mere i ro - samt et close-up af en fjer, så vi kan få definitivt afklaret sagen. Men ihvertfald tak for hjælpen indtil da
mvh Zenta

Offline Zenta Richelieu

• Passiv bruger
flere billeder til at få fastsat en farve
« Svar #6 Dato: 14 Oktober , 2010, 17:17 »
Hej igen.
Nå, så har jeg haft held til at få taget et lidt mere roligt billede af den ikke-farvebestemte høne - og igen håber jeg på at nogen ser det og tænker:" nå, jamen det er jo en XXXXX-variant" :-)

Jeg har også taget et nærbillede af en enkelt fjer (hvilket jo var noget nemmere end at fotografere en meget livlig lille høne:-)), måske kan den lille fjer hjælpe???

Så lad endelig høre om nogen kan hjælpe mig til at ´sætte hønen i farvebås´  ;)

Mvh Zenta

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #7 Dato: 14 Oktober , 2010, 18:10 »
Det er ikke en xxxx-variant. Den er bare dårligt tegnet med tendens til tværstribning i stedet for dobbeltrand. Og det var da en rigtig dårlig fjerstruktur på den fjer du havde fotograferet. Men den kan da sagtens blive en dejlig hyggehøne og lægge fine mørke æg, for generne til æggene skulle da gerne være der.
Jeg kan også nogle gange undre mig over hvad der kan komme af mærkværdigheder i ellers pæne linjer her på matriklen. Jeg har en barnevelderhanekylling der har en meeeeget mystisk kam der starter fint foran, men ender i en klump med takker ud over det hele... og hvor kommer så det lige fra??? Men han ender i gryden om et par uger, så det er jo en der er dejligt nem at sortere fra. En skam at han ellers er fint tegnet og en tillidsfuld ung herre.
1 Dansk Landhøne. Stor.

Offline Zenta Richelieu

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 Oktober , 2010, 19:49 »
Henriette - du er en engel - tusinde tak for hjælpen; så er dén sag afklaret og ude af verden, og det var jo det det hele handlede om; ikke om hønens fremtid på podiet på verdens udstillingerne ;D
 I hører jo nok fra mig næste gang et æg er ruget ud og blevet til noget lidt besynderligt - det blliver jo nok ikke sidste gang - og jeg kan jo ihvertfald glæde mig over at mine sort-sømmede er helt efter bogen /o

Så mange tak.
Mvh Zenta

og ps - jeg tror nu at den dårlige fjerstruktur skyldes at jeg har bakset så meget rundt med fjeren for at gøre den mest muligt synlig i mønstret - og så tværet den ned på et stykke papir bagefter - dét skal hønen alligevel ikke have skylden for ;)