Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Orm  (Læst 7705 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
Orm
« Dato: 09 Oktober , 2010, 22:16 »
Jeg gav rutinemæssig mine høns saltsyre kur her for 14 dage siden. Så i teorien burde mine høns være uden orm.  :D

Hmm hmm, så i dag på min havegang holdt jeg lige tilbage for en af mine høner, som lige gik i knæ og splat, leverede en af de utallige.... ;) Men den her var anderledes. Først tænkte jeg den har da fået lidt tynd mave. Derefter - mærkeligt det ser ud som om der er kulsyre i?  ??? Og det er så der, at jeg går i knæ og studerer dette særlige kulsyre boblende eksemplar. Ved nærmere eftersyn er det helt tydeligt levende orm som   syntes det er lidt koldt og alt for lyst.  /3

Tror lige jeg dropper saltsyren og ringer til doktor dyr på mandag *e
« Senest Redigeret: 09 Oktober , 2010, 22:31 Fra Tina Mathiasen »
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Orm
« Svar #1 Dato: 10 Oktober , 2010, 07:43 »
Jeg tror altså heller ikke på den saltsyre, selvom det er nemmere og billigere end at skulle have fat i dyrlægen. Hvis mine får orm, er det også medicin, der skal til.
Du er den anden inden for kort tid, der har "behandlet" med saltsyre og fundet orm. "Bly Viol" mistede jo en masse dyr inden han fandt ud af, at hans dyr havde orm, og han havde også forsøgt med saltsyre.
« Senest Redigeret: 10 Oktober , 2010, 09:20 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline TinaQvist

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2010, 07:54 »
Jeg prøvede også med saltsyre.
men ingen havde fortalt mig at jeg ikke skulle hælde blandingen i mine metal vandskåle /d

De blev total sorte og ubrugelige.
Så hvis jeg prøver igen, så bliver det i .... pastikskåle?? ???

Men ingen forskel i klatterne
Tina

0,3 Dværg Wyandotter tværstribet
1,0 Stor Kochin hane sort
0,1 Dværg Orpington sort
0,3 Stor Fawerolls laksefarvet
0,3 Store ? høns hvide
10 Silke kyllinger vildtfarvet
1,6 Blaningskyllinger
1,2 Labrador hunde
0,1 Gårdkat samt diverse killinger
2,0 Ponyer
3,0 Skønne børn
1,0 Mand

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 Oktober , 2010, 08:11 »
Jeg tror nu også kun at saltsyre kun kan forebygge, selv om jeg fandt flere klatter orm efter en saltsyre omgang, måske det kun er en slags orm det tager, men det finder man jo aldrig ud af...  ???
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 10 Oktober , 2010, 08:25 »
Jeg tror altså stadig at det giver en falsk tryghedsfornemmelse. Mange tror at de har "behandlet" mod orm ved at give lidt surt vand. Så lægger man ikke mærke til de oplagte tegn på orm - og risikerer at miste sine dyr fordi de bliver afkræftede og kommer til at fejle alt muligt. Hvis saltsyrekuren tog orm, ville vi nok ikke have alle de udbrud af børneorm i daginstitutionerne. Børn i dag har jo nærmest fri adgang til cola som nok er mere surt end saltsyre i vand....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 10 Oktober , 2010, 09:25 »
@Tina. Kunne du ikke lave et lille forsøg for mig? Det skulle gå ud på at hælde den omtalte saltsyrekur på klatterne med orm, og se om ormene dør af det? Det kunne være interessant at vide om de dør ved direkte kontakt med kuren. Når det først skal igennem en høne og sammen med foder osv. kunne man jo godt forestille sig, at kuren blev yderligere "fortyndet".
Jeg skal selv have bestilt ormekur til hønsene, nu når mine hunde skal vaccineres. Håber på lidt rabat til enten hundene eller hønsene ;)
Held og lykke med behandlingen!

bly viol

• Gæst
« Svar #6 Dato: 10 Oktober , 2010, 10:07 »
uden at spille klog . for eftertiden skal jeg bare ha ormekur hos dyrlægen . det er slet ik sjovt at se sine dyr dø . kan være saltsyrekuren kan forebygge . men ik helbrede . jeg tager aldrig flere chancer . ringer til dyrlægen med det samme jeg ser det mindste tegn på orm . mine dør stadig og er nu på 4 dagen i behandling . vær sød at ringe til dyrlægen eller få den ormekur hos en grisebonde . det er den samme til grise min dyrlæge har givet mig . verminator hedder den . 3 gram i 10 liter vand . det er meget stærkt . i 7 dage . håber snart det virker her hos mig . mark

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 Oktober , 2010, 11:57 »
uden at spille klog . for eftertiden skal jeg bare ha ormekur hos dyrlægen . det er slet ik sjovt at se sine dyr dø . kan være saltsyrekuren kan forebygge . men ik helbrede . jeg tager aldrig flere chancer . ringer til dyrlægen med det samme jeg ser det mindste tegn på orm . mine dør stadig og er nu på 4 dagen i behandling . vær sød at ringe til dyrlægen eller få den ormekur hos en grisebonde . det er den samme til grise min dyrlæge har givet mig . verminator hedder den . 3 gram i 10 liter vand . det er meget stærkt . i 7 dage . håber snart det virker her hos mig . mark

Også her vil der blive brugt ormekur. Mark dem der er afkræftet pga det vil desværre dø men der skal nok snart komme bedring hvis jeg ikke tager fejl....
Prøv at se min lange uendelige bøvl jeg havde sidste år og det var orm...
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=6580.msg61123#msg61123
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 Oktober , 2010, 01:32 »
jeg har aldrig brugt saltsyre da jeg ikke tror på det ,jo til raske dyr måske,prøv at fore stille sig at få hældt saltsyre i åbne sår som hønsene jo har når de har orm eller endnu være cociose.Jeg bruger Concurat-l 10% det er til alle slags dyr, Det er et pulver som kan opløses i vand eller blandes i foderet og skal kun gives i 2 dg.
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2010, 01:38 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 11 Oktober , 2010, 08:08 »
Walter@ hvad er det og hvor køber du det? Noget gør du jo rigtigt for de faverolles jeg har fra dig er noget af det sundeste og smukkeste, selv om de var i fjertab da de kom....
Mvh Bettina.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 Oktober , 2010, 22:58 »
@ Bettina
Det er etorme middel til grise,køer.får og alle slags fjerkræ,jeg får det ved en bondemand hvor han får det fra ved jeg ikke.
Mvh. Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Oktober , 2010, 00:41 »

Jeg har et ege"træ" i min hønsegård og har aldrig samlet agern, hønsene spiser dem før de er modne.
Og så tænker jeg jo om hønsene er så kloge at de ved at garvesyren i agernerne er en god kur mod f.eks orm.  <J

her er noget om agern :

http://da.wikipedia.org/wiki/Olden

de er tilsyneladende ikke giftige for fugle
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 13 Oktober , 2010, 12:45 »
Jeg tror nu også kun at saltsyre kun kan forebygge, selv om jeg fandt flere klatter orm efter en saltsyre omgang, måske det kun er en slags orm det tager, men det finder man jo aldrig ud af...  ???

Bettina, har du en fornemmelse af, at dine høns faktisk blev befriet for orm pga saltsyrekuren ?

Jeg synes det er interessant viden. og viser det sig, at saltsyrekuren faktsik er virkningsløs - både som forebyggelse og behandling, er der ingen grund til at ofre mere tid på den.

Er der imidlertid nogen, der har gode resultater med behandling, er det også nyttig viden. Forebyggelseseffekten kan være svær at dokumentere.

Så skriv endelig, hvis saltsyrekuren har været effektiv.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 13 Oktober , 2010, 13:50 »
Jeg har jo brugt saltsyre med jævne mellemrum og da jeg gav ormekur nu her var det kun en smule ormelignende noget i et par afføringer ellers intet. (som der også er kommet ved saltsyren) Ingen klatforskel der. Derfor at jeg godt kan have saltsyren mistænkt for at forebygge og måske kun tage enkelte arter orm.
Det er lidt hvad jeg syntes at jeg er kommet frem til, men kun et gæt.
Mvh Bettina.