Min skrukhøne har været en 1. klasses hønemor for sine 5 kyllinger. De har sovet i en af de nederste redekasser ind til nu (kyllingerne er fra d. 15. september). I dag har jeg skiftet redematerialet, da det var godt sovset ind i hønsemøg fra skrukken og kyllingerne. Her til aften, da jeg var ude og lukke for hønsene, ser jeg pludselig skrukken på den øverste pind (120 cm over jorden) med en enkelt kylling under sig - hvordan den så i alverden har fået sin lille kyllingekrop helt derop

). Resten af kyllingerne lå og skuttede sig i deres redekasse.
Jeg synes det er tidligt at kyllingerne skal klare sig selv om natten, er det ikke? Kan de holde varmen selv allerede? For en sikkerheds skyld flyttede jeg skrukken og den ene kylling ned i redekassen igen, slukkede lyset (vi har været ude og spise, derfor var lyset for denne ene gangs skyld ikke blevet slukket i hønsehuset ved solnedgang), og ventede på at der faldt ro på.
Skal jeg lade være med at blande mig, eller er det ok, fordi kyllingerne er for små til at være alene?
Det skal til sidst siges, at den øverste pind er totalt udsolgt for siddepladser, da alle 10 maraner, 1 araucana og 2 blandingshøns sidder klemt der hver dag.. Den nederste siddepind er uinteresant, og bruges kun af de 2 araucaner der er lavest rangeret i hele hønseflokken.