Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vannprøven  (Læst 2491 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Echo

• Passiv bruger
Vannprøven
« Dato: 30 ſeptember , 2010, 08:50 »
I følge boken til Jørgen Liljensøe står det at dersom du foretar vannprøven når eggene har vært til ruging i 8-9 dager så vil egget reise seg loddrett i vannet med den spisse enden ned. (på grunn av at luftblæren nå er stor nok til å reise egget) Hvis det ikke reiser seg, men ligger på siden er det ubefrugtet eller at fosteret er dødt (luftblæren kan også befinne seg på feil sted)

Videre står det at etter 16-18 dagers ruging bør luftblæren være stor nok til å løfte egget helt opp til overflaten.

Jeg gjorde prøven etter 8-9 dager

Jeg har lyst eggene men er allikevel usikker, syns det er vanskelig å se så jeg prøvde vannprøven.
Jeg hadde ett egg som ble liggende og ca 8 som oppførte seg som forventet (altså reiste seg på bunn), MEN så hadde jeg vel 8-9 stykker som suste helt opp til overflaten. Det sier Jørgen ingen ting om, men jeg regner vel med at dette ikke er noe godt tegn?? Er det noen som vet? Er luftblæren for stor da?

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
Sv: Vannprøven
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2010, 08:55 »
Jeg bruger kun vandprøven 18-19 dage efter rugestart, og da skal æggene røre på sig hvis der er liv. Det andet tør jeg ikke satse på, men tror at du nemt kan kassere æg uden grund!  :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2010, 09:15 »
Jeg tror mere på lysning end på vandprøven  :D
Hvis jeg er i tvivl, lader jeg altid æggene ligge.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2010, 10:12 »
Vannet skal ha tilnærmet lik temperatur som eggene har så temperaturforskjellen blir ikke stor.

Man skulle vel tro at dersom vannet gjorde at kyllingene ikke fikk nok luft, så ville det i hvertfall gå galt når man tar vannprøven sent i rugeforløpet.

Tidligere har dette gått fint.

Jeg har brukt vannprøven før, men aldri fått det resultatet som jeg fikk nå.

Denne gangen fikk jeg tilsendt veldig møkkete egg som måtte vaskes. Møkka gikk ikke av med klut så mange av eggene måtte bløtlegges for å få av møkka.

Jeg har merket de eggene som måtte bløtlegges/vaskes men tenkte ikke på å sjekke om det var de som nå fløt. Jeg har lyst eggene igjen og det er liv i de som fløt også.

Jeg har satt inn mer vann i rugemaskinen i tilfelle det betyr at det er for tørt i maskinen.