Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gasgruekedel  (Læst 17196 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Gasgruekedel
« Dato: 27 ſeptember , 2010, 19:59 »
Jeg kom over en gasgruekedel på genbrugspladsen idag..  /o

Hvilket er perferkt timing, da jeg skal slagte meget snart.

Nu er jeg ikke lige på hjemmebane med gasgruekedler, men jeg går ud fra at jeg skal have en regulator til min gasflaske og så en slange der skal sættes på her. Men hvad er ventilen til. For det ser ikke ud som en reguleringsventil...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline MichaelChristensen

• Passiv bruger
  • Bliver det ikke snart sommer
Sv: Gasgruekedel
« Svar #1 Dato: 27 ſeptember , 2010, 20:02 »
Tillykke, kun lidt misundelig...

Husets største gryde er ikke helt stor nok til en and... så den dur slet ikke til en gås...  vi startede (i går) jagten på sådan en gruekedel... men det ser ud til at de er temmelig populære hos hjemmebryggeren også...

Hygge

1.7 blanede høns
0.0.24 bresse
0.1.2 Spælsau får
0.1.7 Moskus
0.0.4 Gæs af rasen mad på bordret
0.1.2 Kone og Børn
1.0 hund

Offline MichaelChristensen

• Passiv bruger
  • Bliver det ikke snart sommer
« Svar #2 Dato: 27 ſeptember , 2010, 20:07 »

Hmm... det ligner for mig en skrue op/ned dims

Kan du prøve med trykluft og se hvad der sker når du drejer på dimsen...

Vand kan nok også bruges... nej det er nok for dumt...

/s
1.7 blanede høns
0.0.24 bresse
0.1.2 Spælsau får
0.1.7 Moskus
0.0.4 Gæs af rasen mad på bordret
0.1.2 Kone og Børn
1.0 hund

Offline Mikkel Højberg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 ſeptember , 2010, 20:17 »
Det er en reguleringsventil (regulator). Jeg bruger ikke regulatoren på min, da mængden af vand er så stor, at det er begrænset hvor meget temperaturen falder. jeg slukker bare og starter op igen, når det er nødvendigt. ( jeg brugte ca. 2 måneder på at finde en på DBA, sidste år).Tillykke med "Fundet".
Mvh. Mikkel

Moskusænder.

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 27 ſeptember , 2010, 20:23 »
Jaaa tillykke Finn  <M

...har brugt en magen til og kan kun sige det samme som er sagt...Kan tilføje at hvis du tænder op for den udendørs og det blæser, så kan det varmt (høhø) anbefales at lave et læhegn omkring kedlen nederste ½del...ellers fiser al varmen sin vej og gassen går nemt ud. Den har iøvrigt et højt gasforbrug, så du skal ikke stå med en bundslat i flasken  ;)
Den jeg havde var en "låner", men jeg har været lisså heldig som dig...min kære nabo havde da en stående fra de købte huset, og den ka' jeg da bare hente  ;D af samme person som VIL men ikke MÅ betale for mine overskudsæg  :D

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 27 ſeptember , 2010, 21:44 »
Tillykke med fundet!!! *y

Og HVOR er Bjørn, når man lige står og mangler ham?!  /1 ::) ;D

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #6 Dato: 27 ſeptember , 2010, 21:53 »
Det er en regulator, lige som dem der var på gashanerne i kemilokallet.
Den er supergod jeg har også en. Sørg for den står lige ellers lyder det som om gassen blaffre.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 ſeptember , 2010, 22:00 »
Kaldte du Christina  ::)

Gruekedlen skal bare forsynes med en lavtryksregulator der giver ca. 30 millibar, og en lavtryksslange (den tykke model) slangen må max være 1½ meter.

Det er en god ide lige at give brænderen en tur med en stålbørste, gruekedlen har måske nok stået lidt uden at være i brug, så få lige fjernet det værste rust og spindelvæv...

Den lille regulator på billedet er til at skrue op og ned for gassen, når vandet koger kan der skrues ned så vandet bare holdes i kog, men jeg tvivler på at den har været brugt.

Gruekedlen tændes inde under oven på brænderen  ::)  hvis den bliver tændt gennem det lille hul bag ved regulatoren på billedet hvæser den bare uden at give varme.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 27 ſeptember , 2010, 22:06 »
*g *g *g

Kan man andet end at elske det gamle liv?! :D

*b

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 ſeptember , 2010, 22:50 »
Og Finn husk også at tjekke dyser for eventuelle gammelt rust og hønsemøg. Gruekeddeler er virkelig gode når man skal slagte en del, for holder på varmen og temperaturen svinger ikke ret meget ( fandt jo en sidste år (og en fjerkræplukker) via et Link fra Christina og den er trods alderen helt perfekt, så stadig taknemmelig)

Rasmus

Offline Micher

• Bruger
« Svar #10 Dato: 27 ſeptember , 2010, 23:03 »
Ja som allerede fortalt, så er det en regulator..

jeg får det til at virke med at give fuld skrue indtil temp. er som ønsket. og så vedligeholde ved at skrue helt ned..

Men det kommer jo meget and på vandmængde, dyrets størrelse, antal af dyr, og andre forhold som hvor du står med den henne: Udenfor = ude temp. og vind

Men held og lykke med fundet, købte min med gasregulator til flaske og lappet for huller, for 200,- ;)
Mvh

Michael

Offline Patricia

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 ſeptember , 2010, 11:21 »
Citér
Gruekedlen tændes inde under oven på brænderen    hvis den bliver tændt gennem det lille hul bag ved regulatoren på billedet hvæser den bare uden at give varme.

Jeg tænder nu altid min gennem det lille hul, og den varmer fint.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.sussex.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 ſeptember , 2010, 14:56 »
Jeg tænder nu altid min gennem det lille hul, og den varmer fint.

@ Patricia.

Vi snakker om to forskellige huller... Nogle kedler har et lille rundt hul i siden, hvor der kan tændes og det virker fint nok, men hvis man får tændt i det lille hul bag regulatoren hvor gassen bliver sendt ind i brænderen, så virker det ikke da flammen er inden i brænder-røret, flammerne skal være udvendigt oven på brænder-røret.

Offline Patricia

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 ſeptember , 2010, 15:35 »
ok, så er vi enige ;D
Hønsehilsner
Patricia

www.racefjerkrae.dk
www.sussex.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 29 ſeptember , 2010, 16:53 »
Tak for råd. Så er det afprøvet med en indkøbt gasregulator og det brænder lystigt og vandet bliver varmt som det skal.. :D

Husets største gryde er ikke helt stor nok til en and... så den dur slet ikke til en gås...  vi startede (i går) jagten på sådan en gruekedel... men det ser ud til at de er temmelig populære hos hjemmebryggeren også...
Du er velkommen til at låne den, hvis du ikke finder din egen.
« Senest Redigeret: 29 ſeptember , 2010, 17:02 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi