Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Godt billede af spolorm  (Læst 8972 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Godt billede af spolorm
« Dato: 25 ſeptember , 2010, 20:17 »
På det seneste synes jeg der har været så meget snak om orm hos høns, så jeg har forsøgt at finde lidt billeder. Indtil videre er her lidt om spolorm.
Her er link til billede af spolorm
Link til Artikel
« Senest Redigeret: 25 ſeptember , 2010, 20:29 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Godt billede af spolorm
« Svar #1 Dato: 25 ſeptember , 2010, 20:37 »
FØJ!!!!  :-X Men godt at øge opmærksomheden på dette problem! /o

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 25 ſeptember , 2010, 20:42 »
Meget spændene læsning - tak for linkene. Der står jo at man nærmest skal regne med, at hønsene har orm. Kan man give noget forebyggende, eller hvordan skal man gebærde sig mht. til orm hos høns?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #3 Dato: 25 ſeptember , 2010, 20:42 »
Ja føj for et billede - det var lige nøjagtig sådan nogle sataner jeg fandt helt filtret sammen i en stor klat møg for godt en uge siden...   <R

Nu har de fået saltsyre i en uge - jeg håber det er nok...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 25 ſeptember , 2010, 21:35 »
Meget spændene læsning - tak for linkene. Der står jo at man nærmest skal regne med, at hønsene har orm. Kan man give noget forebyggende, eller hvordan skal man gebærde sig mht. til orm hos høns?

Du kan næppe give noget forebyggende, men du kan kurere i de fleste tilfælde af orm. Saltsyrekuren er ret effektiv mod mange orm. 20 ml saltsyre i 10 liter vand. Behandling fortsættes i en uges tid.
Mvh
Erik Andersen

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 ſeptember , 2010, 21:40 »
når man læser dette har man ikke lige lyst til at have "lykkelige høns": og ved obduktion af fritgående høner og økologiske høner er det snarere reglen end undtagelsen, at finde orm ved opklipning af tarmen.

Den saltsyre kuren hvordan giver man den -direkte i næbet eller tager de det selv? skal den blandes i foder eller noget?
HAr aldrig prøvet det før, og med alle de orm vores høns kan have... kan man se det ud fra(uden at skule få tarm obduktion) om de har de orm? i klatter?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 25 ſeptember , 2010, 21:47 »
Det er naturligt at dyr har orm. De fleste klarer sig godt alligevel. Der er f.eks ved heste, får og geder begyndende resistens over for visse ormemidler, idet der mange gange "bare" bliver behandlet i flæng, eller med for lille dosis, uden at der har været taget gødningsprøver først.

Faktisk siger man, at har man en flok heste, så behandles der kun dem som har orm i større mængder og som mistrives med det . Det er især de unge dyr.

Med høns ved jeg ikke om det er det samme, for der har ikke været så meget fokus på det. Mon ikke vi alle har prøvet at have et enkelt dyr eller to som har mistrives og bare sygner hen....
Og mon ikke det kunne være tegn på orm. ??

Det er måske især logisk at det er fritgående høns som er mest fyldte med orm, idet mus og snegle er fulde af dem.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

frida

• Gæst
« Svar #7 Dato: 25 ſeptember , 2010, 21:49 »
Meget gode billeder. Jeg tror, vi skal vænne os til at vores dyr temmelig sikkert har orm i større eller mindre grad. Men ved vedvarende behandling (med medicin) er der vel risiko for resistens? Men saltsyrekuren...., er der nogen form for dokumentation for det virker? Mine høns har prøvet saltsyrekuren ved massivt angreb af lungeorm uden virkning :-\

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 25 ſeptember , 2010, 22:06 »
Frida.

Selvom jeg kan se at der er tråde der vedrører saltsyrekur mod luftrørsorm/gabesyge, er jeg lidt tvivlende om effekten af denne kur mod netop denne sygdom.

Kuren er effektiv mod indvoldsorm, fordi miljøet i dyrenes indvolde bliver for surt til at ormene kan overleve. Men luftrørsorm sidder jo i 'halsen' på dyrene og det syreholdige vand passerer relativt hurtigt det 'inficerede' område, hvorfor effekten nok er beskeden. Jeg tror det kræver anden medicin at få bugt med disse parasitter.
Mvh
Erik Andersen