Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp!!.. Mobning.. Eller misforstået kærlighed?  (Læst 5164 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
Hjælp!!.. Mobning.. Eller misforstået kærlighed?
« Dato: 22 ſeptember , 2010, 19:08 »
Ja hvordan forklarer man lige det man vil i en overskrift... det gør man vist ikke  ???

Men det handler om at en af vores høns ( på en måde 2, forklaring følger) bliver mobbet, eller er det misforstået kærlighed??..

Der foregår som følger. Vi har købt 1 hane og dertil 8 Høns ( Hane og 6 af hønsne er "røde", og der er så 2 hvide). De har lige fra ægget gået sammen så det er ikke noget med sammenført høns.. God så.. de er ikke så gamle at der er kommet nogle æg endnu, så derfor er lidt af spørgsmålet også om det kan være sådan noget som foregår altså "Kjæeligheden", , det er foregår er at vores hane er begyndt at være efter den ene af de hvide. I kampens hede kan han godt tage fejl og være efter den anden af de hvide også, men det er udpræget den ene, så meget at den ikke går i flokken sammen med de andre mere. den sover, og går for sig selv hele dagen, og bliver gerne i hønsehuset frem for i gården og haven.

Hælder nok mest til at tro at det er mobning, men aner jo ikke noget som ny hønse "far".. Hvornår begynder han er træde dem ( har læst mig til at de hedder sådan). Hvordan foregår det, selve optagten er det lidt mobning mm som en slags "parringsleg"?. Eller hvad..

Håber jeg har forklaret det godt nok. Der har ikke tidliger været nogen disharmoni overhovedet. Vil være lidt ked af det hvis hanen er en bølle, og forstår ikke hvorfor det pludselig opstår?

Nogle svar, råd HHHJJJÆÆÆLLLPPP  :-\

0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

frida

• Gæst
Sv: Hjælp!!.. Mobning.. Eller misforstået kærlighed?
« Svar #1 Dato: 22 ſeptember , 2010, 19:15 »
"Begyndervanskeligheder" fra hanens side? Hvis han bare er teenager, er det jo ikke sikkert, han liiiige ved hvordan han bør opføre sig? Blot et bud :-\

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 ſeptember , 2010, 20:42 »
De første øvelser i at træde en høne foregår ved at hanen prøver at holde fast i nakken på hende. Det kan blive til nogle værre larmende snurrerundtture indtil den dag han har lært kunsten at balancere på en hønseryg.
Med venlig hilsen Søs

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 22 ſeptember , 2010, 20:51 »
Men det lyder jo mere som om hun bli'r jagtet, og jagtet så meget at hun vælger at skjule sig hele dagen...eller hvad ?

Vi har mange unghaner herhjemme som osse prøver sig frem....da damerne osse er unge er de ikke helt med på hvad der foregår, og stikker af i et hyl...jagtet gennem hele haven af en stædig bejler der ikke forstår et nej  :D Nu har vi så flere unghaner, så derfor bli'r jagten jo ofte stoppet af en eller flere andre haner der mener de skal redde hende....på den måde slipper hun somregel. Men hvis der som hos dig Jimmy kun er en hane... ??? Prøver han sig frem med de andre unge damer ?

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 ſeptember , 2010, 20:57 »
Som jeg ser det er det kun den ene høne han er efter. Men der har været en stadig voksende "jagt" af hønsne generalt men syntes ikke det er på samme måde. Der skal siges at flokken består af 3 kuld så alderen er ikke ens på dem hvilket vel også kan gøre noget i forhold til hvem han prøver på at træde eller?.. Ja ved ikke en ski.. om det  :-\
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 22 ſeptember , 2010, 21:10 »
Vores gamle Jensen havde visse høner, som han simpelthen ikke kunne udstå, så det var ikke kærligheden, de fik at føle. To store maran-damer var på fransk visit her, efter knap en uge, måtte jeg indse, at jeg ikke kunne beholde dem. En kobberfarvet dværg maranhøne var han nærmest ved at tage livet af, han sad oven på hende og hakkede hende til blods i kammen. Og det handlede IKKE om at træde en høne!
Ellers var han en god og rar hane og også ordentlig over for os, men den her sidste historie betød, at jeg besluttede at tiden var inde for hans søn til at overtage sammen med de gråstribede. Min nabo fik Jensen, for jeg kunne ikke selv spise ham, jeg har trods alt vendt verdenssituationen med ham mange gange.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 ſeptember , 2010, 09:49 »
Men virker det ikke mystisk at han pludselig ikke kan li de høns han har gået sammen med heletiden?.. Som jeg læser det så er der ikke noget at gøre hvis det er mobning vi snakker om, altså ud over tvangsfjernelse af en af parterne ???
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #7 Dato: 23 ſeptember , 2010, 10:17 »
Er du sikker på, hun (den mobbede) ikke er på vej til at lægge æg?

Vi har oplevet, at en høne, der var holdt op med at lægge æg pga. fældning, var aldeles uinteressant for hanen. Lige pludselig begyndte han at interessere sig for hende igen. Og ganske rigtig. En uges tid efter begyndte hun at lægge æg. Mon ikke haner kan opfange f.eks skift i farven på kammen eller andre signaler på æglægning, før vi andre kan? Og hvis han er så ung, og der kun er en høne på vej til æglægning, kan det være interessen bliver overdrevet lidt.

Jeg har pt en unghane, som langt om længe har lært at træde hønsene rigtigt. Før han fangede pointen, lød der en farlig skrigen ude fra haven, når han forsøgte sig. Det skyldes for det første, at han tog fat i fjerene alt for langt nede på hønens hals, når han forsøgte at kravle op på hende. Og da det tog alt for langt tid, begyndte hønen af flygte med hanen som en anden rodeorytter på ryggen, før han blev rystet af. Hønen 'Emsig' giver ham stadig bank, hvis han forsøger sig med hende :)

Men det kan selvfølgelig være det fænomen, der hedder 'kemi', som kan observeres hos dyr præcis som  hos mennesker. Man kan bare ikke døje hinanden, uden logiske årsager.

Hvis de ikke erbegyndt at lægge æg, kan du måske give det en chance, til de begynder, for at se, hvad der sker. Ellers må hønen - eller hanen nok begynde på en frisk et andet sted.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 ſeptember , 2010, 10:22 »
Magrethe ..det præcis den adfærd jeg også tænker på.

Hvis det skulle være mobning så kan det være hun har en sygdom/skavank der ikk er synlig for det menneskelige øje og hun derfor bliver vist ud af flokken ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 ſeptember , 2010, 11:11 »
Er du sikker på, hun (den mobbede) ikke er på vej til at lægge æg?

Vi har oplevet, at en høne, der var holdt op med at lægge æg pga. fældning, var aldeles uinteressant for hanen. Lige pludselig begyndte han at interessere sig for hende igen. Og ganske rigtig. En uges tid efter begyndte hun at lægge æg. Mon ikke haner kan opfange f.eks skift i farven på kammen eller andre signaler på æglægning, før vi andre kan? Og hvis han er så ung, og der kun er en høne på vej til æglægning, kan det være interessen bliver overdrevet lidt.

Jeg har pt en unghane, som langt om længe har lært at træde hønsene rigtigt. Før han fangede pointen, lød der en farlig skrigen ude fra haven, når han forsøgte sig. Det skyldes for det første, at han tog fat i fjerene alt for langt nede på hønens hals, når han forsøgte at kravle op på hende. Og da det tog alt for langt tid, begyndte hønen af flygte med hanen som en anden rodeorytter på ryggen, før han blev rystet af. Hønen 'Emsig' giver ham stadig bank, hvis han forsøger sig med hende :)

Men det kan selvfølgelig være det fænomen, der hedder 'kemi', som kan observeres hos dyr præcis som  hos mennesker. Man kan bare ikke døje hinanden, uden logiske årsager.

Hvis de ikke erbegyndt at lægge æg, kan du måske give det en chance, til de begynder, for at se, hvad der sker. Ellers må hønen - eller hanen nok begynde på en frisk et andet sted.

Jeg er ikke sikker på noget somhelst, tror faktisk at jeg håbede på at det kunne være sådan noget med at hun måske skulle til at gøre æg/blive voksen :D.

Men det lyder til at jeg liiiiiiiige skal slå lidt kold vand i blodet og afvente lidt hvad der sker. Det er ikke sådan at han er SÅ meget efter hende endnu. Ville bare gerne være på forkant med det hele :)
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 23 ſeptember , 2010, 12:51 »
Ja, min store barnevelderhane er altså totalt forelsket i en lille dansk dværg-dame, og hun lægger hverken æg eller ruger. Til gengæld får hun så meget opmærksomhed fra Knud at hun er permantent skaldet i nakken. Så længe det går godt får den lille dame lov til at nyde sit otium her på matriklen, for hun er nu så sød, men hun er for gammel til æg tror jeg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)