Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lus?  (Læst 7874 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Sv: Lus?
« Svar #15 Dato: 22 ſeptember , 2010, 11:41 »
Bent, jeg er også igang med bekæmpelse af bllodmider! Det er omfattende og skal åbenbart gøres flere gange.

Jeg gav huset en ordentlig rengøring, sprøjtede både dyr og inventar (i staldchock), kalkede efterfølgende og tog på 14 dages ferie.

Kom hjem i søndags og fandt nye små klaser af blodmider under siddepindende.

På torsdag har jeg fri og må gentage hele molevitten - og denne gang vil jeg efter fire dage gøre det endnu engang. Der er noget med en livscyklus på tre døgn, så skal man have evt. nyudklækkede mider med, må behandlingen gentages.

Pyh - det er tidskrævende, men jeg ved, at nogen (Marianne Vedel f.eks.) har kunnet nøjes med en enkelt effektiv omgang, og så var problemet løst.

Held og lykke og god arbejdslyst  /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 22 ſeptember , 2010, 12:16 »
Susanne, jeg gjorde det også af to omgange med en uges mellemrum: grundig rengøring, kalkning, udskiftning af sand og redemateriale og sprøjtning af revner og sprækker samt høns. Det var en stor omgang, men det virkede. I anden omgang skiftede jeg ikke sandet, men kun redematerialet.
Efterfølgende har jeg så fået det råd at pensle siddepindene med lugtløs petroleum, det skulle forhindre at både blodmider og kalkmider bevæger sig langs siddepindene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 22 ſeptember , 2010, 12:43 »
Ja jeg piftede bare alt til i staldchok. 2 dage i træk mens hønsene stadig boede der..også under vinger og gump på dem. Den 3. dag var vejret endelig med mig så jeg kunne kyle både høns, halm og strøelse ud. Piftede med staldchok overalt ..lukkede og lod det stå til om aftenen hvor der igen blev redt op til hønsene og de blev lagt i seng. jeg har ikk set en eneste prik siden.
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #18 Dato: 22 ſeptember , 2010, 12:50 »
Ja jeg piftede bare alt til i staldchok. 2 dage i træk mens hønsene stadig boede der..også under vinger og gump på dem. Den 3. dag var vejret endelig med mig så jeg kunne kyle både høns, halm og strøelse ud. Piftede med staldchok overalt ..lukkede og lod det stå til om aftenen hvor der igen blev redt op til hønsene og de blev lagt i seng. jeg har ikk set en eneste prik siden.
Så vidt jeg husker gjorde vi det samme. Siden er vi blevet så forsigtige at vi pifter hønniker fra græsningsburene i måsen og under vingerne inden de bliver sat ind til de voksne. Så vi har ikke haft problemer siden - 7-9-13. /1 Jeg HADER det småkravl!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Susanne

• Gæst
« Svar #19 Dato: 22 ſeptember , 2010, 13:06 »
Susanne, jeg gjorde det også af to omgange med en uges mellemrum: grundig rengøring, kalkning, udskiftning af sand og redemateriale og sprøjtning af revner og sprækker samt høns. Det var en stor omgang, men det virkede. I anden omgang skiftede jeg ikke sandet, men kun redematerialet.
Efterfølgende har jeg så fået det råd at pensle siddepindene med lugtløs petroleum, det skulle forhindre at både blodmider og kalkmider bevæger sig langs siddepindene.

OK - jeg var også lidt misundelig over, at du klarede problemet med en enkelt behandling - hehe!

Lyder som en god ide med petroleum - den vil jeg supplere med nu! Og også forebyggende at pifte nye dyr inden de kommer ind i den gamle besætning. For JA, det er noget klamt stads !!!!!!!!!!