Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Advarsel: Mider :-(  (Læst 4758 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ingrid T.

• Bruger
  • Små ællinger - Rouen ænder
Advarsel: Mider :-(
« Dato: 21 ſeptember , 2010, 19:04 »
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/Blodmider  ..... på dette link står at man kan bruge Matas Insektfri spray ... DET MÅ MAN IKKE  /d

Iflg producenten er det skadeligt på hønsene, det kan ætse deres hud.

vh
Ingrid
:o
vh Ingrid T.

0,1 New Hampshire & 0,2 Sussex & 4.2 kyllinge dotter & 1.1 Rouen ællinger

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Advarsel: Mider :-(
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2010, 19:42 »
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=23.msg10790#msg10790

Vi har haft fat i Århus Universitet – Institut for plantebeskyttelse og skadedyr (det tidligere Statens skadesdyrslab.), Fødevarestyrelsen samt fjerkræerfaren dyrlæge og denne behandling stammer derfra.

Matas insektfri spray og den gule Chock-spray fra America-Thisted:

Indeholder stoffet pyrethrin som er kendt fra fra chrysantemumblomsten. Det er et produkt der i mindre mængder ikke påvirker mennesker, men kun encellede dyr

Har de skiftet indholdet i den, siden den nu skulle være ætsende ?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Ingrid T.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2010, 22:20 »
Hej
Jeg ved ikke om de har ændret indholdet, men da jeg ville købe en i matas læste jeg etiketten bagpå, og kom meget i tvivl, så matas ringede til producenten.

Vh
Ingrid
vh Ingrid T.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2010, 23:04 »
Jeg har købt en Flue-chock spray i Matas i juli og de har ikke ændret indholdet. Det er stadig pyrethrin der er det aktive stof, det er i øvrigt samme indhold som i den chockspray fra America Thisted.

Jeg tror producenten har leget "cover my ass". Hvis det skulle være æstende på huden burde man jo anvende beskyttelsesdragt når man sprayer med det, for hvis det er æstende på hønseskind er det sandsynligvis også på menneskeskind. Der står intet om beskyttelsesdragt eller at det er æstende på dåsen. Men at man bør vaske huden efter. Der står godt nok at man ikke bør overspraye høns (og andre dyr). Mine høns har altså fået et par pift eller tre med den og jeg har ikke observeret nogen form for hudskader.
Med venlig hilsen Heidi

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2010, 23:22 »
Jeg bruger det også og har ikke opserveret nogen men på hønsene
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 22 ſeptember , 2010, 07:24 »
Man skal selvfølgelig kun spraye, hvis der er utøj. Men det er et valg mellem pest og kolera. Får hønsene blodmider, vil de langsomt gå til, kyllinger dør ret hurtigt. De fleste andre slags utøj er også en belastning for hønsene, og så kan man behandle. I den perfekte verden var der ikke utøj, og vi slap for at sprøjte
Desværre er det sådan med en del former for behandling, at der er nogle bivirkninger, og så må man vælge den bedst mulige løsning.
Da jeg havde blodmider i mit hønsehus for to år siden gjorde jeg "hysterisk" hovedrentrent og kalkede to gange med en uges mellemrum, desuden sprøjtede jeg hønsene; jeg havde små kyllinger, dem sprøjtede jeg ikke, men skrukkene blev sprøjtet.
Jeg slap af med blodmiderne  ;D Ingen høns eller kyllinger blev syge eller døde.
Endelig er det altid bedst at forebygge, hvor man kan:
  • med et rent hønsehus,
  • kalket indvendigt,
  • støvbade til hønsene
  • sunde høns
  • måske droplop
  • måske hvidløg i foderet
  • smøre siddepindene med lugtløs petroleum
m.m.
Skulle jeg stå i situationen igen med utøj, ville jeg sprøjte mine høns igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ingrid T.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 ſeptember , 2010, 19:14 »
Hej

Du skriver flue-chok, det jeg kiggede efter var Insektfri spray ...... jeg ved ikke om der er en forskel.

Marianne, hvad for en slags kalk bruger du?
Støvbad, hvad tænker du her på ..... sand - jord - i hønsehus eller gård? (mine har brugt jord og sand, men nu er det jo desværre vådt.)
hvad er droplop?
hvidløg, er det hele fed eller presset?

Tak for hjælpen.

Ingrid
vh Ingrid T.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 22 ſeptember , 2010, 20:51 »
Fluechok, Insektfri, Staldchok har det samme aktive indhold.
Kalk, jeg bruger den almindelige, som man sædvanligvis kalker med, så vidt jeg husker hedder det stampet kalk.
Dit støvbad lyder helt fint, men det vil være godt, hvis du har mulighed for et overdækket sted, hvor regnen ikke kan nå, så de kan få deres "bad".
Droplop er et naturprodukt, der fås hos America.
Jeg bruger presset hvidløg, som jeg blander i deres hønseguf.
Jeg har været heldig, og ikke haft de store problemer med utøj, men ovennævnte sprøjtemidler er gode til alle slags utøj incl. kalkmider.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk