Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp! Hvad fejler vores høne?  (Læst 3257 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bahn

• Passiv bruger
Hjælp! Hvad fejler vores høne?
« Dato: 20 ſeptember , 2010, 11:04 »
Hej!

Vi har i baghaven 6 høns, som rent hygge projekt og for æggenes skyld. Vi har haft 4 høns i knap et år. Vi fik dem af en der havde fået dem uønsket, da han blev 30. Så vi ved ikke hvilken race det er, eller hvor gamle de er. Den ene af dem var lidt blank i øjnene, en dag for en måneds tid siden, og dagen efter var den død. Der var intet abnormt at se på den.

Derefter købte vi 3 dværghøns. Nu er de tre andre "gamle" lige umiddelbart også syge. Den ene af dem specielt. Den har meget tynd afføring som er helt gul. De to andre ser også lidt blanke ud i øjnene og i det hele taget noget skravlede at se på. De tre 3 "nye" ser ikke ud til at fejle noget. Jeg har haft dem oppe og kontrolere dem grundigt.

Mit spørgsmål er så: er de simpelthen ved at være gamle eller er de syge? Skal jeg aflive dem eller kan der mon være noget man kan gøre for dem. Lige umiddelbart tror jeg at den med tynd afføring ville have bedst af at blive aflivet, men vil lige høre nogle mere erfarende indenfor området inden jeg gør det.

Håber nogen kan hjælper mig.

Med venlig hilsen
Kasper

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp! Hvad fejler vores høne?
« Svar #1 Dato: 20 ſeptember , 2010, 11:29 »
Øv, Kasper, det er altid træls, når man har syge dyr. *t
Hvis det var mine ville jeg se tiden lidt an, forkæle dem lidt med hønseguf og den slags.
Et tegn på at høns er ved at blive ældre er, at de lægger færre æg, måske kan det give dig en idé om deres alder?
Omvendt skal hønsene selvfølgelig ikke lide, så hvis du vurderer, at de har det skidt, er tiden måske inde til at udskifte dem.
Held og lykke med din beslutning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #2 Dato: 20 ſeptember , 2010, 11:57 »
jeg stemmer også for hønseguf - og måske opblødt kattemad for proteinernes skyld?

god bedring med hønsene
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 20 ſeptember , 2010, 12:04 »
De er sandsynligvis på vej i fældning og så kommer høns altså til at se meget ynkelige ud.. Så det er faktisk slet ikke sikkert at de er syge, bortset fra den med tynd mave. Prøv at give den trækul evt blandet med noget youghurt/A38 for mavens skyld og se om maven så ikke bliver bedre.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bahn

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 ſeptember , 2010, 22:55 »
Tak skal i have jeg forsøger mig med hønseguf og trækul. Du har nok ret med hensyn til fældning. Der ligger i hvertfald en del fjer i hønsegården ved nærmere eftersyn. Jeg vil forsøge at få styr på den enes mave og give den en uges tid, det er bare vigtigt for mig at den ihvertfald ikke går og lider. Men jeg ser tiden lidt an og prøver jeres forslag.

Igen tak
Kasper

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 ſeptember , 2010, 15:59 »
Hvis man bruger opblødt kattemad, kommer æggene så ikke til at have en bismag af det?
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #6 Dato: 23 ſeptember , 2010, 16:46 »
mine lægger ikke æg endnu, så det kan jeg ikke svare på - men jeg mener bestemt, at der er andre, der kan, for jeg har fundet rådet hér på forum.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 ſeptember , 2010, 17:39 »
Hej Andreas
ægene kommer ikke til at smage af det, hvis du vil være helt sikkert kan du jo lade være med at købe det der er fisk i,hvis det var så let at give ægene smag kunne man jo krydre dem igennem foderet eks.oregano,citron osv. ;D ;) *g *g
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Dea

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 ſeptember , 2010, 18:35 »
Hej Andreas

Der er faktisk noget om det du siger, men det er kødet der ændre smag.
Hvis du fodre dine høns med fisk eller fiskeprodukter jævnligt,  så kommer kødet til at smage temmelig særpræget!! :-X
0.6 Landhøne
1.1 Lys Sussex
0.4 Issa Brown
1.3 Moskus Ænder
0.3 Kaniner
1.0 Hund
1.0 Kat