Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lysning på 21. dagen?  (Læst 4365 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Lysning på 21. dagen?
« Dato: 19 ſeptember , 2010, 19:47 »
Jeg har en skruk, der skulle have klækket æg idag. Hun ligger på 2 æg, og det ene er klækket med fin kylling.
Jeg har for nylig købt en æggelyser, og vil nu høre hvad man egentligt normalt ville kunne se på 21. dagen?
Jeg har lyst idag, og kan som ventet se en mørk skygge, der fylder næsten hele ægget. Derudover en fin luftlomme. Men jeg kan også se tydelige blodårer :o Er det helt normalt, når ægget er klækkeklar, at man kan se tydelige blodårer? Jeg troede at blodårerne faktisk "svandt ind", når kyllingen vel egentligt skulle være "færdig".
Er ægget normalt?
Der er bevægelse/liv i ægget.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Lysning på 21. dagen?
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2010, 21:51 »
Det er helt normalt, at man stort set ikke kan se noget så sent, kyllingen er jo færdig udviklet, og med dun på, det kan man ikke kikke igennem.

Blodårerne du ser, ligger lige inden for hinden, det er disse, der skal tørre ud ved klækningen.

Hvis man her hjælper kyllingen ud med det samme, kan man risikere at den forbløder.
Laver man derimod hul i ægget, og lige en lille smule i hinden, så lader man ægget ligge et stykke tid, så tørrer hinden ind, sammen med blodårerne.
Man kan også risikere at hinden tørrer ind på kyllingen, og så kan den ikke selv arbejde, men skal hjælpes fri for denne
Når dette sker af sig selv i feks. rugemaskinen er fugtigheden så stor, at hinden ikke tørrer sig fast i dunene på kyllingen..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2010, 22:48 »
Hej Frida
Jeg stod i det samme for knap 14 dage siden - med 1 uklækket æg... nøjagtig som din...
næste morgen var der et lille hak - og om aftenen var den fineste lille kylling kommet til verden

Så måske du har 2 små dunbolde i morgen

Held og lykke
Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 20 ſeptember , 2010, 17:43 »
Har lige været ude at se til ægget. Det er begyndt at revne :D.
Jeg blev bare lidt nervøs, for om kyllingen var gået i stå. Troede årerne tørrede ind først, og klækkede kyllingen :-\.
Men jeg tror nu, at kyllingen klækker, og tørrer årerne ind ;).
Wow, hvor kan sådan et lille æg være helt vildt kært (ja, jeg ved godt det lyder fjollet, men I ved garanteret godt hvad jeg mener :D). Kan da godt forstå, mine høns er vilde med at skrukke ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 20 ſeptember , 2010, 18:02 »
Vi ved lige præcis, hvad du mener *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
« Svar #5 Dato: 20 ſeptember , 2010, 21:14 »
Frida - jeg stod ligeså stille i mørket med det lille æg forsigtigt klemt mod øret.... og havde gåsehud
Det er fantastisk....

Min den sidste - der var nøjagtigt i ægget som din - var en smule slap i benene det første døgn.... som den hvilede mere end de andre havde gjort...
Men et døgn senere drønede den rundt i hønsegården sammen med flokken..

Tillykke med revnen  /o
Berit... der også bare er ligeså totalt noller !a
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2010, 21:28 »
Klækkende æg er da bare noget af det kæreste! :D Og sådan en forhultet lille våd (og grim) kylling, som vælter ud, er da bare fantastisk!!! *h Og så lidt senere, er de pludselig som forvandlede og små lækre dunbolde! *p

frida

• Gæst
« Svar #7 Dato: 20 ſeptember , 2010, 22:16 »
Det er så skønt ikke at være alene om at være lidt "småskør" ;D Kyllinger er nuttede, men æggene er nu også vildt søde :D
Jeg plejer at lade min datter "finde" kyllinger. Så får jeg en sms, mens jeg er på job. Derefter jubler jeg højlydt, så mine kollegaer ryster på hovedet af mig. Men de har trods alt et glimt i øjnene imens ;).
Det er så hyggeligt, at starte en lidt grå arbejdsdag på denne måde /o

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #8 Dato: 21 ſeptember , 2010, 21:58 »
Haha, du er ikke den eneste hvis kollegaer ryster på hovedet! :D Jeg har heldigvis en dejlig kollega i min gruppe, som er lige så hønse-skør som mig, så vi plejer gerne at få aflastning for "hønsesnak" hos hinanden :D