Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vindæg eller med meget tynd skal...  (Læst 2409 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Irenew

• Passiv bruger
Vindæg eller med meget tynd skal...
« Dato: 19 ſeptember , 2010, 08:56 »
En af mine høner er begyndt at lægge/smide et meget tyndskallet æg (en af dem fra påske), det sker efter at de er gået til ro, så den forvirret høne gør det imens hun sidder på pind   :-[ Hun har nu gjort det 5 gange.

Hvordan får jeg lige hende til at gøre det i i redekassen ???
Hilsen Irene

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vindæg eller med meget tynd skal...
« Svar #1 Dato: 19 ſeptember , 2010, 09:33 »
Det skal nok komme, Irene. Vi har vist alle prøvet det, høns kan i perioder lægge vindæg, og så begynder de igen at lægge æg med skal. Jeg går ud fra at dine høns har adgang til skaller?
Min teori er, at de vindæg, der kommer på møgbrættet ikke føles som æg for hønen, men som en klat, så derfor kommer det ikke i reden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 19 ſeptember , 2010, 11:22 »
Hvis hønene er fra påsken, så er det vel hendes første æg, og så er det vist meget almindeligt. Jeg fik også et enkelt vindæg sidste år da mine hønekyllinger begyndte æglægningen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Irenew

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 ſeptember , 2010, 12:28 »
Det skal nok komme, Irene. Vi har vist alle prøvet det, høns kan i perioder lægge vindæg, og så begynder de igen at lægge æg med skal. Jeg går ud fra at dine høns har adgang til skaller?
Min teori er, at de vindæg, der kommer på møgbrættet ikke føles som æg for hønen, men som en klat, så derfor kommer det ikke i reden.

Så er jeg rolig igen, det var også mit eget gæt. Der er fri adgang til skaller + det er i deres foder.
Hilsen Irene