@ Gunni.
Hej Fru. Gunni.
En Splash som er faldet efter ren " Blå eller Blå randtegnet " er i min verden, næsten hvidlig med enkle pastel blå dun og fjer.
NB: Splash som er faldet efter " Blå Guldhalset eller Blå Vildtfarvet " er ofte rødlige.
NB: Dit problem er, at du har så mange farve anlæg kørende, i flere af dine dyrs gener, så det er noget uoverskueligt, at forholde sig tiil her.
Nå, sådan, vil det ret beset sige, at de tre dyr jeg var så heldig at få af dig af ren tysk afstamning indeholder de ovenfor beskrevet? Jeg er så utroligt glad for dem, det er dejlige dyr. Jeg har jo før fortalt dig at hanen har en besynderlig farve,første gang sidste år, men da nævnte du at det kunne være foderet.
Har lige været ovre og nærkikke ham. Han er nu rød på sadel og skuldre, har enkelte sorte pletter og så ellers den farve på resten af kroppen som får ham til nærmest at se ud som om han har støvbadet. De fleste af de splash kyllingerne får nu det samme "støvede" skær.
Den lille splash høne er til gengæld så ren og smuk i sine lyseblå og hvide fjer og har en dejlig størrelse.Mange af de sortplttede splash kyllinger har faktisk ret store pletter så de nærmest ser brogede ud.Kun et par enkelte er blevet blå/splash til gengæld har jeg en blå med sorte pletter og to med top
Overvejer om det ikke er på tide at glemme alt opdræt med dem, men hvem siger at jeg kan købe mig til noget der er mere stabilt og jeg er så glad for dem, de har jordens skønneste temperament.
NB: Dit problem er, at du har så mange farve anlæg kørende, i flere af dine dyrs gener, så det er noget uoverskueligt, at forholde sig tiil her.
Denne bemærkning får det jo til at lyde som om der slet ingen styr er på noget af mit opdræt og det kan jeg ikke acceptere i og med at jeg på ingen måde går ind for krydsningsavl, men jo er bundet af hvad andre har lavet i tidens løb.
For god ordens skyld så er haleløse og englænderne skarpt adskilt i avlssæsonen, der blev blot lavet EN enkelt testparring med en birken der blev slagtet kort efter, men de hanekyllinger er forlængst spist og hønerne går sammen med de andre høns i hestestalden så ingen sammenblanding af farver derfra.Derefter holdt hønsene fire ugers pause.Desværre var jeg da så dum at vise nogle af de krydsningskyllinger fordi jeg syntes de var sjove i farven.
I det sidste hold kom der også Araucanaer fra Lone indover, fordi de to høner blev meget nedslidt af hanen, men mig bekendt er Lones lavet på sort og vildfarvet forøvrigt har jeg derfra fået sort og vildfravet, hvilket jeg slet ikke forstår når hanen er splash.
Nok om det, jeg er glad for mine høns og mit største arbejde vil jeg lægge i englænderne og afvente og se hvad der skal ske med det haleløse opdræt på længere sigt.Jeg gider ikke lave kyllinger, hvis det er noget misk mask og jeg er ikke den der bare skifter dyr samtidig med undertøjet så hellere bare nyde dem og deres æg og lægge kræfterne andetsteds.
VH Gunni.