Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kommunikation med høns  (Læst 1891 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vibeke

• Passiv bruger
kommunikation med høns
« Dato: 03 Maj , 2008, 20:14 »
 Jeg har 2 høns til at ruge, der kommer kyller på onsdag. <L

så har jeg en 3. høne , der i de sidste 3-4 dage  bare har jaget de 2 mødre væk og selv overtaget æggene. De 2 mødre har så bare ligget i en tom rede ved siden af.
Her til aften, blev jeg ret indigneret på den 3. og tog hende væk og lagde de 2 mødre tilbage på æggene, mens jeg snakkede beroligende og støttende til dem.
Så lagde jeg 4 andre æg i en anden rede , og afventede hvad den 3. ville gøre. Efter at havde været i hønsegården gik hun  på hjalet sammen med de andre høns.
 efter ½ time gik jeg over og visualiserede til den 3. at hun lå på de 4 æg og fortalte hende tavst, at hvis hun virkelig mente det ,var de 4 æg til hende; gik og vendte tilbage efter 15 min for at se hvad der skete.
Den 3. høne havde lagt sig på de 4 æg, og ligger der endnu.
Og de 2 mødre har de næsten udrugede æg for sig selv.

<J  Har i andre erfaring med at visualisere til jeres høns ?  ;D

Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Ditte

• Passiv bruger
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: kommunikation med høns
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2008, 21:40 »
Er her tale om bølgelængde??? ;) ;D
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Mimi Trædmark

• Passiv bruger
  • Vild med hanegal!
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2008, 22:56 »
Jeg har erfaring med verbalisering til mine høns. Idag stod hanen midt på gårdspladsen og galede som sindsyg fordi en af hønerne var udenfor synsfeltet hans. Hvis i kan forestille jer hvor højt det kan lyde midt imellem ti ret lange bygninger-øjjjjjj nogle gode naboer jeg må have.
Så jeg råbte et højere "hold k..................." hvilket ikke hjalp et hak på hans nervøsitet over det fortabte høne som var smuttet rundt om hjørnet på gymnastiksalen for at sludre med en anden måske flottere hane.
Det var kun handling der hjalp-mig hente høne som efter et par klap i hænderne tog benene på nakken i den rigtige retning og lige i "flotte fyrs" arme.
Yes ;D roen var genoprettet !

Nej jeg har ikke erfaring med visualisering men tror at en rolig tale og handling overfor skrukker kan gøre underværker.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Indianer

• Gæst
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2008, 23:31 »
Nej, jeg har ikke prøvet sådan at snakke med dem, uden at snakke. Men det var en sød historie du fortalte, og jeg håber hun får noget ud af sine 4 æg.. :)

Til gengæld har jeg i noget tid nu, gået og observeret hvordan de bruger forskellige lyde til forskellige ting.
Hanen har en lyd, når han finder særlig god føde. Så kalder han damerne til, som kommer spænene.
Der er også en lyd når hønen har lagt et æg. Sådan skræppende og proklamerende.
Så er der sådan en pipelyd fra hønerne nogen gange, som lissom lyder spørgende...
osv. og ect.

Jeg har også fundet mig en lyd, som er blevet godkendet af hønseflokken.   ;D
De går frit i haven, og er da altid lidt halv nysgerrige, når jeg befinder mig i nærheden, men hvis jeg råber "DOK DOK DOK" så kommer de spænene fra nær og fjern, for så ved de, at der vanker dem noget lækkert.. Hyggeligt, synes jeg.:D

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2008, 00:32 »
Jeg har faktisk haft samme problem, lige her for nylig, hvor jeg har 2 til at ligge skruk på anden uge, og den tredie er nu blevet skruk, og ville overtage en af de andres reder, men jeg snuppede en kasse mere, og satte ind til dem, og der fik hun så 5 plastik æg.
Rie syntes det var synd for hende, så hun har fået de sidste to dages æg fra de skånske, og så min sorte silke, så hun nu har 8 æg at ligge på, og hun har ligget fast siden.
Om en lille uge skulle der så gerne komme to kuld kyllinger, der er 2*9 æg, så hvis de alle klækker, er der kyllinger nok st se til.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Brita

• Passiv bruger
  • kolde fødder
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2008, 07:32 »
Jamen, er det ikke bare dejligt! Dyr er som at have spejle på væggene. Man ser prompte reaktion på egen adfærd. Selfølgelig er de utroligt lydhøre over for tonefald og stemmeføring, kropssprog og udstråling. Hm, ja, tror også på billedtelecom, men det er så et gæt.
Brita

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Maj , 2008, 01:12 »
lige en opfølgning.

Den 3. høne ligger fint på de 4 æg og lader de 2 andre i fred med de 7 næsten udrugede æg, så det virker , hurra for det.

Tror at du har ret i det med spejlene Brita  ::)

Vibeke

mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2008, 22:23 »
Ligger di ved siden af hinanden?? Fordi så kan du glæde dig til at alle sammen sandsynligvis går af reden når de første kyllinger klækker ved den ene høne. Herefter kan de godt finde på at slås om de kære små. Ikke for at være negativ men bare så du er klar over at muligheden er der.
Giv gerne tilbagemelding når der sker nyt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2008, 08:35 »
Det er nok et spørgsmål om temperament om man kan lade være med at sige noget til sine høns. Jeg tror aldrig jeg har brugt non-verbal kommunikation med høns eller hund. I pressede situationer (når f.eks. kyllinger, der er på græs første dag, er smuttet ind til naboen gennem brombærkrattet) er det vist mest "åndssvage dyr", der undslipper her. Men fakta er det ikke hjælper et hak, så måske skulle jeg prøve den anden metode.  ;D ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
« Svar #9 Dato: 08 Maj , 2008, 11:31 »
Hver eneste dag jeg kommer hjem fra arbejde, er mine høns inde hos naboen (hvor græsset måske er grønnere  ::)),
men de skal bare høre min stemme, put put put, så kommer de spænende alt hvad de kan store og små, for så ved de der vanker en håndfuld majs.

Mvh.
Majs

;D...og naboen siger vi ikke må hegne af, for det da så hyggeligt at hønsene kommer på besøg... ;D
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...