Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder, gode råd søges  (Læst 7682 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ballongiraf

• Passiv bruger
Nybegynder, gode råd søges
« Dato: 14 ſeptember , 2010, 21:12 »
Vi har en dejlig stor have som vi har tænkt lidt over at få høns i.. I den forbindelse håber jeg I kan hjælpe os lidt.

-Vi har et gammel metalskur (4,5m2) stående, det kan vel bruges som hønsehus..?

-Naboen har fugle stående næsten op af vores hæk, men må man det..? Altså, må vi have hønsegården stående op af deres hæk?

-Og er det okay at have høns så tæt på andet fjærkræ?

-Dræbersnegle, er det noget høns spiser..?

-Nedfaldsfrugt, må de spise dette...? Tænker at nogle af vores frugter når at blive rådne inden vi fjerner dem, må høns spise den slags..?

-SKAL de hegnes helt ind, altså for at beskytte imod ræve..? Tænker hvis man bor i et område der ikke normalt er plaget af ræve..

-Er der nogen der har erfaringer med høns og katte...? Vi har i forvejen 5 katte, som jo er vant til at have deres egen have, som så pludselig bliver "indvaderet" af høns..

Jeg håber der er nogen der kan svare på alle mine spørgsmål, også de der helt sikkert kommer hen af vejen  :D På forhånd tak  :-*

Mvh

Stina

Offline TinaQvist

• Passiv bruger
Sv: Nybegynder, gode råd søges
« Svar #1 Dato: 14 ſeptember , 2010, 21:28 »
Velkommen til.

Vil nu svare på det jeg kan.

-I kan sagtens bruge det skur i har, det er bare en god ide at instalere lys, så hønsene forhåbentlig bliver ved med at lægge æg hele vinteren.

De må gerne spise nedfaldsfrugt. Har i en kompostbunke vil de også kunne finde på at hoppe i den og finde gode sager. De sorterer selv.

Vores høns går frit uden indhegning, men bliver lukket forsvarligt ind om natten. Har desværre mistet 21 høns på 1 nat, da vi glemte at lukke.

Vi har masser af katte og har ingen problemer.

Venligst Tina
Tina

0,3 Dværg Wyandotter tværstribet
1,0 Stor Kochin hane sort
0,1 Dværg Orpington sort
0,3 Stor Fawerolls laksefarvet
0,3 Store ? høns hvide
10 Silke kyllinger vildtfarvet
1,6 Blaningskyllinger
1,2 Labrador hunde
0,1 Gårdkat samt diverse killinger
2,0 Ponyer
3,0 Skønne børn
1,0 Mand

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2010, 21:31 »
hej, jeg er nok ikke den helt gammel hønseejer men vil gerne svare på lidt af det du spørger om
-  spiser snegle- hmm det gør hønsene ikke -ikke vores.,
nedfaldende frugt -jo da , de går også ude hos os men vælger selv om de vil have noget af det  i haven,
 det med indhegning- hmmm der vil nok anbefales at det er spærret for ræven, og på siden her kan du læse om alt mulige løsningerne folk har fået lavet.
 det med nabo og skæl regler, det kunne godt være man skal høre i kommunen om afstand og reglement.
det med metalskur -jeg vil tro det kan godt lade sig gøre, alt efter hvor god stand den er i.(her tænker jeg nok om vinter, kulde, fugt og blæst. Håber alle de "gamle" og erfarne kan svare mere detalieret
pøj pøj med projektet det er dejligt med dyr i haven
høns, ænder, hunde, katte...

Offline PernilleLS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2010, 21:54 »
Hej Stina

Dig kender jeg jo fra Troldhøjen/babyklar  ;)

Vi har høns - du/I er velkomne til at komme og se på dem og hvordan vi har lavet hus&gård. Man kan selvfølgelig gøre det på mange måder, men som inspiration...
Vi har hus&gård ½ meter fra hækken ind til naboen, jeg tror egenlig det er blevet ulovligt med Holbæk kommunes nye hønseregulativ (søg evt efter en tråd om dette emne). Men så længe man er på god fod med naboerne går det   :)

Vi har indtil videre ikke haft problemer med ræve, har ofte hønsene gående frit i haven (på de dage jeg arbejder hjemme/i weekends).

Nedfaldfrugt kan hønsene enten æde eller ignorere - vores høns bor under et æbletræ og sidste år gad de kun æde æblerne hvis vi skar dem over  :D

Mht hønsehus tror jeg det vigtigste er at der er læ, dvs at det ikke trækker ind på hønsene når de skal sidde og sove. Vores hus er ca 2½ m2 og gården ca 14 m2.

Men kom forbi en dag og se på vores hønser - den ene er godt nok skruk og resten er begyndt at fælde, så de ser ikke så kønne ud for tiden.

KH Pernille
med venlig hilsen
Pernille

2.5 sussex, 3 søde børn og 1 dejlig mand

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #4 Dato: 14 ſeptember , 2010, 21:59 »
Vil lige skrive at det jo ikke er et must at hønsene har lys i huset - nogle gør det for at få høns til at lægge flere æg (end de er beregnet til) i løbet af vinteren.
Snegle spiser de ikke - der må ænderne træde til  ;)
Vi har ikke noget bio affald efter vi har fået høns - de spiser næsten alt mad..
Det er vigtigt at høns ikke får træk - det er noget der er vigtigt at tjekke når i gennemgår det kommende hønsehus
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 14 ſeptember , 2010, 22:06 »
Velkommen på forum, Stina  :D
Jeg kan se, du allerede har fået en masse fine svar  /o
Hønsene spiser ikke de store snegle, men de spiser de små, og også æggene. Desuden går de og skraber, og det er også ødelæggende for snegleæggene.
Vi har haft langt færre snegle efter vi er begyndt at holde høns.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ballongiraf

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 ſeptember , 2010, 22:19 »
Hold da op der er hurtigt svar herinde, dejligt! Mange tak for alle jeres svar  :-*

Mht. dræbersneglene er det fordi naboen ikke kan komme af med dem, og de vælter derfor ind igennem hækken hver dag  :( Det kunne jo være rart som bonus at hønsene spiste dem.. Håber det vil hjælpe bare det de spiser æggene..

Ænder er der en der skriver, i forbindelse med sneglene.. Hmm.. Det havde vi slet ikke overvejet, og nu spørger jeg nok rigtigt dumt, men kan deres æg spises på samme måde som hønseæg...?  :-[

Lys i skuret? Lægger høns ikke æg om vinteren ellers..?

Jeg tror bestemt skuret er vindtæt, men skal nok liiige gennemgå det inden jeg tager det i brug.

Hej Stina

Dig kender jeg jo fra Troldhøjen/babyklar  ;)

Vi har høns - du/I er velkomne til at komme og se på dem og hvordan vi har lavet hus&gård. Man kan selvfølgelig gøre det på mange måder, men som inspiration...

Det vil vi meget gerne! Det kunne være vi skulle holde næste møde hos dig så  :D Eij, kommer meget gerne forbi en dag og ser, altid dejligt med inspiration  /o

Fandt dig lige på FB, bruger FB, BK og nu dette forum, så tænker at jeg da skal "have dig" på alle tre  :D

KRAM

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 ſeptember , 2010, 22:24 »
He he - det er mig der skrev det med ænderne - jeg ved der er nogle som bruger andeæg i fx madlavning men ikke hvis det er 'kogte æg' - hvorfor ved jeg ikk.. Der må ande folk komme på banen  ;)

Æglægning går ned når det nærmer sig vinter og stiger når vejret bliver varmere igen og dagene lysere  ;D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #8 Dato: 14 ſeptember , 2010, 23:11 »
Vil lige skrive at det jo ikke er et must at hønsene har lys i huset - nogle gør det for at få høns til at lægge flere æg (end de er beregnet til) i løbet af vinteren.

Randi, ikke for at genere dig, men er jo lidt af en udtalelse, du der kommer med. Hvor kan du vide, hvor mange æg hønsene er beregnet til?
Man kunne jo også sige, at høns overhovedet ikke er beregnet til at lægge æg, mere end til de kyllinger de skal producere for racens overlevelse.
Lys mængden kan selvfølgelig godt forøge antallet af æg, men skal man så i feks Spanien, hvor der er mere lys end i Danmark genne hønsene ind, og mørklægge.
Høns lever jo over det meste af verden, og det er jo bare sådan, at på vores breddegrad har vi ikke helt så meget dagslys, som man har ved ækvator.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 ſeptember , 2010, 23:26 »

Ved at tænde lyset i hønsehuset nogle timer hver morgen i den mørke tid, får hønsene en lidt længere dag og dermed mere tid til at spise - har jeg læst et sted  ??? Det er vist ikke kun pga. ægproduktionen.
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #10 Dato: 14 ſeptember , 2010, 23:32 »
Ægproduktionen styres jo af fødeindtagelsen.
Med mindre lys er der ikke energi nok til også at lægge æg.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 15 ſeptember , 2010, 06:55 »
Mine høns har ikke ekstra lys om vinteren, der er lidt færre æg, og jeg har det fint med at hønsene har en årlig rytme, der ligner den hønsene altid har haft på vores breddegrader.  :D
De får bestemt nok at spise, også om vinteren
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 ſeptember , 2010, 10:51 »
@ Børge - jeg skriver det kun fordi det er det jeg har fået at vide af andre - beklager hvis det ikke er korrekt :)

Mine får heller ikke ekstra lys (det kunne man evt også læse sig frem til i mit tidligere indlæg ;) )

Offline Ballongiraf

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 ſeptember , 2010, 13:35 »
Tak for alle jeres svar, hold da op I tager godt imod nye herinde, dejligt!  :)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 15 ſeptember , 2010, 20:09 »
Tak for alle jeres svar, hold da op I tager godt imod nye herinde, dejligt!  :)

Sådan er vi bare herinde!  ;D