Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Helt nye planer!  (Læst 4784 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Helt nye planer!
« Dato: 12 ſeptember , 2010, 12:54 »
Hej
Så har jeg helt nye planer med hønsene  :) Men de er ikke helt sikre. Jeg synes at det har været lidt for besværligt at have hønsene i min lille hønsegård, bl.a. pga sygdomme som jo smitter nemmere jo flere dyr man har på lidt plads. De har jo heller ikke noget græs at gå og spise.
Jeg vil lave en ikke overdækket hønsegård ved siden af den overdækkede. Den skal være stor så de ikke kan nå at spise alt græsset, og så er det min mening at komme af med alle mine høns undtagen silkerne, som jeg er blevet helt vild med  :D Jeg vil bare lige høre hvor højt hegnet til den ikke overdækkede hønsegård skal være for at jeg er sikker på at de ikke kan flyve over. De kan jo godt flyve op på deres pind inde i huset  :-\ Jeg skal være helt sikker for vi har en hund som nok ville gøre det af med dem alle sammen hvis de slipper ud  /d
« Senest Redigeret: 13 ſeptember , 2010, 19:07 Fra Johan »

pylle pylle

• Gæst
Sv: Helt nye planer!
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2010, 13:54 »
Hej Johan.
Det glæder mig at du også er blevet silkefreak.. det er jo nemlig den absolute bedste race!! ;)

foruden den overdækkede hønsegård jeg har, har jeg indkøbt noget af det der kyllingetråd i plast. Det har jeg delt i 2.. så mit ekstra hegn er ikke mere en 40 cm. højt.., det gør det dejligt mobilt at flytte rundt i haven, når der er et nyt stykke græs der trænger til trimning.

så det behøver ikke være højere.. for mærkeligt nok, flyver de ikke ud.. men hvad der så vil ind.. det er en helt anden sag.. og der kan jeg ikke hjælpe.. jeg syntes nemlig det skal være en del stærke end de hegnspæle og kyllingetråd jeg bruger, når du har en lidt arrig hund.

håber du får nogle gode råd.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 12 ſeptember , 2010, 14:50 »
Ellers kan du købe noget overdækningsnet? Så er du også sikker på at hverken ræv eller rovfugl kommer ind den vej. Jeg købte et net på 40 m2 med en maskestr. på 6 x 6 cm på en fiskegarnsfabrik i Nordjylland. Det kostede 450 kr. inkl. forsendelse.
« Senest Redigeret: 12 ſeptember , 2010, 15:16 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

johan10

• Gæst
« Svar #3 Dato: 12 ſeptember , 2010, 15:53 »
Jeg tror at når man først har haft silker en gang vil man altid have det  /o
Jeg er nu ikke så bange for rovfuglene eller rævene. Rovfuglene kan jo også tage dem når de går frit i haven. Vores have er i forvejen hegnet ind for at vores hund ikke skal løbe ud så hvis ræven skal ind skal den gøre et godt stykke arbejde først  :D Når vi ikke er hjemme vil jeg nok også lukke dem ind i gården igen.
Jeg tænkte på at købe noget helt almindeligt grønt havehegn i passende højde (ca. 1 m højt for at være sikker) og så bare banke nogle pæle i jorden til at holde det. I bunden af hegnet ville jeg så sætte noget kyllingetråd for at de ikke skal stikke hovedet ud når hunden er der. Det er nu ikke fordi vores hund er særlig arrig. Jeg har faktisk oplevet flere gange at den har ladet solsorteunger ligge på græsset uden at den har gjort den noget. Jeg vil bare gerne være på den sikre side.
« Senest Redigeret: 12 ſeptember , 2010, 15:55 Fra Johan »

johan10

• Gæst
« Svar #4 Dato: 12 ſeptember , 2010, 16:28 »
Det med at de ikke flyver ud. Er det fordi de ikke kan eller er de bare fordi de ikke gider eller har nogen grund til det? Hvad hvis de nu bliver skræmt? Vil de så kunne flyve over en meter?

johan10

• Gæst
« Svar #5 Dato: 12 ſeptember , 2010, 20:40 »
Nogen der ved det?

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 ſeptember , 2010, 21:09 »
Jeg tror egentlig godt de i teorien kan,men de gør det bare ikke. Når mine er blevet forskrækket har de basket med vingerne og løbet i dækning, men har aldrig lettet så meget som 5 cm fra jorden.
Jeg havde heller aldrig set dem sidde på pinden, men pludselig en da sad den ene på pinden som sidder ca 40 cm oppe. Jeg anede ikke at de kunne hoppe/flyve så højt. Såå...

Med hensyn til din hund kunne du måske prøve at lære den at hønsene høre med til familien og dem skal hunden passe på. Jeg har selv to hunde. Dem lod jeg snuse godt og grundig til hønsene mens jeg roste dem og gav godbider som belønning for den fine behandling af hønsene. Så lod jeg hønsene gå frit i hele haven og i 14 dage luftes jeg hundene mange gange ihaven med snor på så jeg hele tiden lige kunne trække i snoren hvis der skulle være noget. I begyndelsenvar hundene meget kåde og inviterede hønsene til leg, men så baskede og hakkede hønsene ud efter dem og så var den leg jo slut ;)
Nu går høns og hunde lige op og ned af hinanden og passer hver deres henholdsvis hønse- og hundeliv ;D
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 13 ſeptember , 2010, 06:34 »
Mine høns kan sagtens flyve over deres hegn, de flyver f.eks. gerne op på deres hønsegårds "tag" (se billedet) og derfra videre op på hønsehuset og endda videre op i et træ, de sidder også gerne i diverse træer i haven, men de flyver ALDRIG over hegnet, og ind til den ene nabo er det endda kun 45 cm højt.
Havde jeg nu haft et nydeligt stakit eller plankeværk af en eller anden art, hvor der var en synlig overligger, ville de helt sikkert flyve op og sætte sig der, og vejen ned ville naturligt være videre på den anden side.
Jeg tror, fidusen er ved almindeligt kyllingetråd er, at der ikke er noget de kan flyve op og lande på.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 13 ſeptember , 2010, 09:55 »
Jeg er enig med Marianne...de kan sagtens flyve på pind...men de flyver ikke over et hegn når der ikke er en overlægger at mellemlande på (med mindre der er total panik i indhegningen  ;))

Jeg har mine gående i hele haven (store racer) og jeg er nu ved at planlægge en stor hønsegård med hegn der bare er 90 cm højt, men absolut UDEN overlægger  :D Så længe de har plads nok skal de nok blive derinde. Jeg afgrænser dele af haven allerede med 60 cm højt havehegn, og de gør sig ikke umage med at flyve over selvom de gerne vil om på den anden side  ::)

Den nye hønsegårdsplan kommer af, at jeg er træt af ikke at ha mine blomster i fred  ;)

Det lyder rigtig dejligt Johan, at du vil gi' dine høns mere plads og mulighed for at pille i græsset. Det er god underholdning  :D

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 ſeptember , 2010, 10:00 »
@ marianne
Mine øvrige høns hopper/flyver/springer også fra det ene til det andet, ja helt op og undersøge tagrenden på vores hus! Men ikke silkerne. De foretrække at ha' jordforbindelse.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle