Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår får vi æg igen?  (Læst 1935 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Hvornår får vi æg igen?
« Dato: 02 Maj , 2008, 09:58 »
Hej
Jeg er nyt medlem.
Jeg har fulgt siden her tit, og synes jeg får en masse godt ud af det.
Vi fik høns sidste efterår, 5 stk. australops (de var ½ år gamle, fik at vide vi nok ikke fik æg før til påske, men vi blev glædeligt overrasket d. 23. december fik vi vores første æg. :) og siden har vi fået masser af æg. Desværre døde èn kort tid efter, vi fandt ud af det måtte være af coccidiose. Vi har selvfølgelig læst en masse på nettet og her i dette forum.
Vi finder også ud af at vi har fået fat i nogen værre skrukhøner (ingen haner). Da vi ikke har en hane, købte vi os til 15 stk. rugeæg, ud af dem fik vi 9 kyllinger d. 6. april (www.marmars.dk) der nu drøner rundt med deres meget dygtige kyllingefører i vores have.(og naboens, som heldigvis er meget forstående ;D)
Forleden dag døde en høne mere, meget mærkeligt, ingen sygdomstegn, vi tog den til obduktion hos dyrlægen som kunne konstatere at den ikke havde været syg, men det er den slags der sker. Øv.
I øjeblikket får vi ingen æg :-( vi har en høne med kyllinger og 2 der ligger på æg.
De ligger på 3. uge, så vi venter spændt på småbørn.
Vi kunne godt tænke os at vide hvornår hun lægger æg igen, hønemor?
Mvh.
Majs
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvornår får vi æg igen?
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2008, 10:38 »
Hej Majs
jeg vil da gerne byde dig velkommen her i dette forum, jeg håber du får lige så meget glæde af at være i dette forum, som jeg har.
Det bliver da spændende at følge dine små  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2008, 10:54 »
Tillykke med alle de små, det er nu så hyggeligt.
Hvornår dine hønsemødre begynder at lægge æg, eer meget individuelt, det gør de som regel når de selv er ved at være færdige med at følges med kyllingerne, men hvis du har tre damer på en gang der går med kyllinger og ikke nogen høns derudover, så kan det godt vare lidt længere før hun synes det er på tide.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2008, 11:49 »
Hele 3 skrukhøns!! Og så af Australorps. Jeg troede slet ikke de skrukkede. Imponerende!

Hilsen Jette
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2008, 11:51 »
I dag i mit hønsehus var der fuldt hus i rederne. 4 æg af 4 mulige. Det er ca. 8 uger siden skrukken 'nedkom'. Godt nok blev kyllingerne taget fra i søndags, men æggene er længere tid undervejs, så det var planlagt  ;D

Men det er forskelligt.
Hilsen Susanne

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2008, 16:45 »
Tak for kommentarerne.
Vi troede faktisk heller ikke de sådan ville gå skruk, men der kan man bare se, nu er vi glade for de små, de er sørme søde og moren er fantastisk til at passe dem.
Hvornår de lægger æg igen, må vi bare væbne os med tålmodighed, det føles bare fjollet at skulle købe æg i kvickly igen  :o

Mvh.
Majs
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2008, 18:10 »
Hej!
Ja det kan svinge meget hvornår skrukken begynder æglægning igen. Jeg har en der startede efter godt 4 uger. Det synes jeg er tidligt: Og så har jeg en der går ved kylllinger der nu er 8 uger. Hun er ikke startet æglægning igen
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
« Svar #7 Dato: 15 Maj , 2008, 09:29 »
Hej
Efter 5 uger begyndte hun at lægge æg igen, det er vi meget tilfredse med  ;D hun er dygtig ja hun er  ;D

Vi havde ellers kæmpe drama i søndags, hønemor 1 gik og kaglede højlydt, som hun jo gør når hun har lagt et æg, (hun begyndte at lægge æg igen lørdag) men hun blev ved og ved både i vores have og naboens have og naboens nabos have, telefonen ringede det var naboen, han havde fundet èn død kylling, den var bidt ihjel og resten var væk, der var ikke èt spor af dem, ræven måtte ha taget dem, jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været så ked af det, det var værste og hjerteskærende var hønemor der gik og kaldte og ledte efter dem, hvor var det synd  :'(

Lidt efter ringede naboen igen, der var èn kylling på vej gennem hækken ind til os, jeg for ud og ganske rigtig der kom en lille kylling spændende hen til sin mor, den var skræmt fra vid og sans og havde blod på ryggen, men så ud til at klare sig. Det kunne trøste os lidt, men vi gik meget kede af det igang med dagen, pludselig råber de henne fra naboens nabos have, vi har 6 nej 7 kyllinger i vores have, mangler i dem? Nøøøj hvor var glæden stor, ikke mindst hos undertegnede.... så vi har mistet èn kylling, ikke 9...puuuha, det var sgu hårdt. Vi blev så enige om at det nok ikke var ræven for den havde taget dem alle, men måske en fremmed kat?

Da var sorg vendt til glæde og den ville ingen ende tag da der kom lyde henne fra de 2 skrukhøner, de havde begge klækket 2 æg hver med nye smaddersøde kyllinger  <L

Mvh.
Majs

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 15 Maj , 2008, 09:43 »
Uhhh det var jo en gyser, men hvor var det godt at hønemor fik sine børn igen, det er jo forfærdeligt når en mor mister sine unger  :o
Det endte jo heldigvis godt. ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn