Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spagatben - fra skruk...  (Læst 3000 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Spagatben - fra skruk...
« Dato: 10 ſeptember , 2010, 13:59 »
For ikke at spamme Christinas tråd om spagatben - laver jeg denne...
Har fået 7 kyllinger fra mandag til i nat - det er dværgsilker - de sidste to har spagatben - som jeg kan finde ud af det
(Indskydelse - skrukken har været utroligt bundet til reden - så hun burde jo ha' lavet en go' rugning - tænker her i forhold til at der var stillet spørgsmål i Christinas tråd om det kun var mskinudrugede )
Har dog en mistanke om en misdannelse hos den ene - der er ca. halvt så stor som de andre - men yderst kvik - jeg forsøgte i går med tråd mellem benen, men det var gået af i dag. men har fotograferet de to i dag - den lille af dem kan slet ikke bruge benene - hopper nærmest afsted - da jeg sad og kikkede billederne  - kunne jeg godt mærke, at dens odds vist ikke er gode.... har jeg mon ret i den antagelse..?. tror simpelthen at benene er misdannede ( den havde svært ved at komme ud af ægget)
(De to første billeder)
Nr. 2 er normal størrelse - men sidder ligesom på benene... ikke oprejst som de normale søskende - men den kan trods alt bevæge sig fremad - dog nede på benene... den mener jeg har betydeligt flere chancher for et normalt liv.... har jeg mon ret ?
(de to sidste foto)

Åhh er finkme ikke go til dette.... hverken at skulle ta' beslutningen om at afslutte liv - men allermest af afgøre hvad der er rigtigt at gøre ???
Er der mon en der vil gi' et bud ?

Tak fra Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Spagatben - fra skruk...
« Svar #1 Dato: 10 ſeptember , 2010, 14:48 »
uha, jeg har aldrig beholdt en spagatkylling, men jeg har da set at andre har stor og hurtig virkning af at stabiliserer benene med snor.
Jeg ville bruge en piberenser, den giver heller ikke så hurtigt op og falder af, og den kan holde benene på rette afstand, men jeg er nok ikke den der skal gøre mig alt for klog.
Der kommer nok nogle til som har erfaring med at det kan lykkes.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2010, 21:40 »
De to første billeder er det, jeg kender som spagatben. Den sidste ser mærkelig ud. Spagatben skal bare have en snor med et kyllingeskridts afstand mellem benene. Så holdes kugleleddet inde i hofteskålen og kyllen er kureret på et par dage. Det er ikke nemt at binde knuderne så det er en stor fordel at være to. Husk at snoren ikke må stramme rundt om benet.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2010, 23:00 »
Jeg besluttede mig idag for at den lille kylling med mest udtalt spagatben - at den ikke skulle leve mere - da moren og de øvrige kyllinger begynder at vil ud i høsnegården - og den lille humlebi sad jo bare der og pippede og forsøgte at hoppe... men skæbnen ville at da jeg kom ned til skrukhuset og ville hente den  - da lå den og var kold og næsten uden liv... tror at hønen måske havde trådt på den - så den svære beslutning blev pludselig meget lettere.
Nu er jeg spændt på at se om den anden er kommet mere op i benstillingen i morgen tidlig..

Men tak for jeres input... de er gemt til en anden gang

Go weekend
Berit
Venlige hilsener fra
 Berit