Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen æg?  (Læst 10411 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Carsten T

• Passiv bruger
Ingen æg?
« Dato: 08 ſeptember , 2010, 19:16 »
Hm!

Vores 12 Isa Brown har lagt masser af æg gennem hele sommeren, men nu lægger de ikke ét eneste!

De har alle dage fået æglægningsfoder kombineret med dagens køkkenrester samt hvad de selv har kunnet skrabe til sig i haven. Fire af hønsene er godt et år gamle, mens de resterende otte er godt et halvt år.

Vores foderleverandør er imidlertid ændret, idet den tidligere foderstof blev overtaget af en ny. Nu fører de ikke decideret æglægningsfoder mere - mærkeligt nok - og vi har derfor valgt at give tilskudsfoder samt byg/hvede.

Kan dette alene sætte ægproduktionen fuldstændig i stå? Det synes at være det eneste, der er ændret siden sommeren, måske lige med undtagelse af temperaturen.

Ser frem til at høre fra jer!

frida

• Gæst
Sv: Ingen æg?
« Svar #1 Dato: 08 ſeptember , 2010, 19:27 »
Mine lægger heller ikke vildt mange æg pt. De er enten skruk, eller også fælder de. Måske dine også er ved at "gå i fæld".

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 08 ſeptember , 2010, 19:30 »
Mine Isa`er er også gået i fæld...så ingen æg :'( for første gang i 1½ år
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #3 Dato: 08 ſeptember , 2010, 19:33 »
Ja mine fælder også... jeg har fået en nøgenhals silke ;D ;D men heller ingen æg... Syntes egentlig ikke det er fordi der ligger voldsomt mange fjer i hønsegården... men fælder??? det er åbenbart det de gør
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 08 ſeptember , 2010, 19:43 »
Her flyder det med fjer overalt, det ser farligt ud. Nærmest som et rævebesøg  ::)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 ſeptember , 2010, 20:23 »
mine fælder meget, men lægger æg som de plejer, faktisk lidt mærkeligt! (jeg fortryder garanteret at jeg har skrevet dette i morgen, for så er der sikkert 0 æg fra nu af  :D )
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Carsten T

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 ſeptember , 2010, 20:31 »
Hej Alle

Tak for jeres respons, men der ligger ikke flere fjer i hønsegården end "normalt".

Kan det alene have noget med foderet (eller vandet?) at gøre??

Mvh
Carsten

Offline Carsten T

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 ſeptember , 2010, 21:08 »
Næh, de får regnvand fra hønsehusets tag - ført ned ved tagrende/nedløbsrør osv - og der har mildt sagt været naturlig udskiftning i vandet på det sidste.

Så ikke noget nyt her, heller, og det undrer os en del.

Men måske er det bare ved at være sæson for suppe...

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #8 Dato: 09 ſeptember , 2010, 07:46 »
Nej nej, tror at du får svært ved at finde nogen høns der ikke går ned i æglægning her til efteråret  ;) Nogen går helt i stå andre går bare ned i æglægning  ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Micher

• Bruger
« Svar #9 Dato: 09 ſeptember , 2010, 08:00 »
Mine har også haft en periode med meget lidt/ingen æg.. men jeg har så fundet ud af at de faktisk var for tynde, kyllingerne de går sammen med har været hurtigst til truget når der er blevet fodret, så nu giver jeg bare lidt mere foder og så er der begyndt at komme æg igen..:)
Mvh

Michael

Offline TinaQvist

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 ſeptember , 2010, 08:50 »
Der var et efterår hvor mine lige 0 æg troede jeg.
Indtil jeg hen af vinteren kom til at kigge i et stor gammelt kaninbur.
Der lå nok 40 æg  ::)

Men de var jo lige til at kassere  /d
Tina

0,3 Dværg Wyandotter tværstribet
1,0 Stor Kochin hane sort
0,1 Dværg Orpington sort
0,3 Stor Fawerolls laksefarvet
0,3 Store ? høns hvide
10 Silke kyllinger vildtfarvet
1,6 Blaningskyllinger
1,2 Labrador hunde
0,1 Gårdkat samt diverse killinger
2,0 Ponyer
3,0 Skønne børn
1,0 Mand

Offline Carsten T

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 ſeptember , 2010, 20:43 »
Hej Alle

Tak for jeres svar og underholdende kommentarer - da der hverken er skrammel eller kaninbure i vores hønsegård, så den mulighed tør jeg godt strege. Vi prøver os nu lidt frem med mere foder (men kan høns virkelig æde så meget?), og ser om det hjælper.

Det der undrer er at hønsene trofast har lagt et æg hver dagligt, men så ret pludseligt stoppede alle 12. En synkroniseret strejke, alene for at genere ejeren. Er der noget i vejn med at fodre med hvede? Byg? Skal der en vis mængde protein eller noget tilsvarende til??

Hilsen
Carsten

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #12 Dato: 09 ſeptember , 2010, 20:58 »
Nej, hvor er jeg glad for at du oprettede denne tråd! /o Mine 10 hybrider er nemlig også stoppet med æg nærmest fra den ene dag til den anden! I går fik jeg 2 æg og i dag 3 æg! Jeg har også tænkt og tænkt, men er kommet frem til at det må være pga. at de er ved at gå i fældning, og er da lettet over at læse at der er flere som ikke får æg. Så må det være normalt :D

Jeg har ikke ændret noget i deres foder eller andet! :)

Der var et efterår hvor mine lige 0 æg troede jeg.
Indtil jeg hen af vinteren kom til at kigge i et stor gammelt kaninbur.
Der lå nok 40 æg  ::)

Men de var jo lige til at kassere  /d

Ej, haha, hvor er de smarte! :D Men ja, træls at du ikke opdagede dem noget før! ::)

Jeg fandt engang en rede i kompostbunken med æg...og har også fundet en rede i græs-opsamleren til græsslåmaskinen! :D

Offline morildvej320

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 Oktober , 2010, 15:14 »
nogen der ved hvor længe høns er om at fælde, for synes godt nok snart at det er længe at vi stort set ikke har fået nogle æg fra de 6 høns vi har. ca 2-3 uger. så hvornår kan jeg håbe på at de begynder at lægge æg igen, vil så nødig til at købe æg igen
hilsen
michael

lykkelige ejer af
1.0 maine coon
0.1 norsk skovkat 130L saltvandsakvarium med div.levende skabninger 0.2 skånske blomstehøns og 0.4 hellevadhøns og 0.3 danske landhøns

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #14 Dato: 03 Oktober , 2010, 17:07 »
Mine høner har heller ikke lagt æg i 3 uger, og hønekyllingerne fra foråret er ikke kommet i gang endnu. Det er sååå surt at skulle købe æg fordi man har lovet at bage kage! Og selv om det er øko-æg, så smager de jo ikke halvt så godt som ens egne... :(  Så nu må de godt nok godt snart se at komme i gang igen, men jeg er nu ikke i tvivl om årsagen... der ser noget afpillede ud. Fjer alle vegne. Jeg havde sådan håbet at de unge ville komme i gang inden de gamle gik i fældning, men sådan skulle det så ikke være. Øv øv øv.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)