Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal jeg mon hjælpe ? æg/kyllinger  (Læst 5152 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Skal jeg mon hjælpe ? æg/kyllinger
« Dato: 08 ſeptember , 2010, 13:45 »
Disse små dværg silker har set dagens lys i løbet af mandag og tirsdag - en enkelt idag. Men der er stadigt 2 æg tilbage der ikke er klækket, de er ikke tomme  - men jeg ved jo ikke hvad der derinde. Skrukken lagde sig, uden jeg helt vidste hvor mange æg der var under hende - så jeg ved jo ikke om det er æg hun har lagt der bare er senere end de andre... Hva' dælen er lige klogt at gøre.. lade tiden gå - eller lave et lille hul ?

Ommkring fodring - så er jeg kommet meget i tvivl- jeg har de voksne høns og så er der 4 kyllinger på 9 uger ( på billedet) I øjeblikket blander jeg startfoder/æglægningsfoder/hvede og majsflager og giver i foderskålene - samt strør det på jorden i hønsegården....
Men kyllingerne spise jo æglægningsfoderet og de voksne startfoderet.... hvad gør I andre...?   Nu kommer der jo yderligere kyllinger i flokken

På forhånd tak...
Berit

Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skal jeg mon hjælpe ? æg/kyllinger
« Svar #1 Dato: 08 ſeptember , 2010, 15:20 »
Har du prøvet at lyse æggene?
De vil også pippe det sidste døgn før klækning.
Endelig kan du prøve at lægge dem i lunkent vand, men du skal være 110 % sikker på at æggene ikke er språet. Hvis der er kyllinger i, vil æggene i de fleste tilfælde give sig til at vugge pga. kyllingens bevægelser.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit H.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 ſeptember , 2010, 21:47 »
Jeg har lige lyst de sidste 2 æg - og den ene var kun mørk i den ene ende - kun en mindre del... og var helt død .
Men den anden havde mange røde blodkar og der var bevægelse i den... om den pippede kunne jeg ikke høre - da jeg fik vækket de øvrige små.
Den sidst udklækkede ( fra i formiddag) er en lille bitte "humlebi" - nok ½ så stor som de øvrige....men rimelig vaks.... Har den en chance - eller har I erfaring med at så små kyllinger går til ?

Er der ingen der har bud på min fodring.... om jeg godt bare kan blade foderet og lade dem spise henholdsvis æglægningsfoder og start foder...??

På forhånd tak fra Berit
Der er så knaldhamrende glad for sine små dunbolde <O
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 08 ſeptember , 2010, 22:03 »
Først. Hvis du vil have kylling ud af det sidste æg skal du ikke pille eller lave huller. Er der en levende kylling i er den ikke klar til at komme ud endnu. Den skal selv klare det.

En 'undermåler' kan sagtens overleve og vokse op og blive ganske normal. Men den er selvfølgelig i lidt større risiko for at blive trampet ihjel pga dens størrelse.

Jeg tror ikke du skal bekymre dig for meget om foderet, bare du er sikker på at kyllinger får noget/nok at spise. Det er selvfølgelig ikke optimalt at der sådan bliver byttet rundt i foderplanen, men det kan være svært at styer hvis man har kyllingerne gående sammen med alle de voksne høns.
Mvh
Erik Andersen

Offline Berit H.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 ſeptember , 2010, 22:07 »
Tak Erik
Jeg sætter mig på mine hænder... og afventer... ;)
tak for budet omkring foder
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 09 ſeptember , 2010, 08:24 »
Hvis du kan se blodårer og en mindre klat, der bevæger sig, er der nok nogen tid, til ægget klækker. Jeg synes, at det eneste, man plejer at kunne se lige før klækning, er en mørk plamage, der fylder det meste af ægget, og så en stor luftlomme, man kan som regel også se plamagen bevæger sig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit H.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 ſeptember , 2010, 12:54 »
Det er en stor klat - der fylder helt op til luftlommen - jeg kan ikke se en kylling - men kan se der er noget der bevæger sig... havde øret på tidligt i morges... og tror det lyder som en der hakker.... men den kan jo godt være et par dage yngre end de øvrige...

Jeg håber stadigt

Tak fra
Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 09 ſeptember , 2010, 13:31 »
Åh, det lyder godt, Berit, jeg blev helt nervøs over din første beskrivelse. Mon ikke den klækker også *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit H.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 ſeptember , 2010, 15:20 »
Marianne... det er vist bare mig der er så pokkers utålmodig.. de der lange "fødsler" gør mig lidt bekymret - har lige været ved mutter skruk.. og jubiii der er et lille hak nu... så gad vide om der ikke skulle være en sidste kylle i morgen ...

tak fra Berit
Venlige hilsener fra
 Berit